سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵

دبیرعلمی چهاردهمین کنگره متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران هشدار داد:حجیم شدن پلاک میکروبی بر روی سطح دندان ها به دلیل مسواک نزدن طولانی مدت باعث پوسیدگی دندان ها در سنین پایین می شود.

سلامت نیوز: دبیرعلمی چهاردهمین کنگره متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران هشدار داد:حجیم شدن پلاک میکروبی بر روی سطح دندان ها به دلیل مسواک نزدن طولانی مدت باعث پوسیدگی دندان ها در سنین پایین می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر محمد باقر رضوانی افزود: مسئله بهداشت دهان و دندان از سنی که دندان ها در دهان آشکار می شوند اهمیت پیدا می کنند.

وی اظهارکرد:از سن 7 -8 ماهگی تا 2 سالگی کودکان نمی توانند مسواک بزنند باید والدین آنان سطح دندان های آنان را تمیز کرده تا میکروب در داخل آن ناحیه باقی نماند و دیگر اینکه به رژیم غذایی توجه شود که پوسیدگی دندان زایی در دندان ها کمتر شود.

رضوانی یاد آور شد : بسیاری از اوقات والدین مسواک زدن را برای بچه ها سخت می کنند به عنوان مثال می گویند کودکان باید آخر شب مسواک بزنند درست است که آخر شب بهترین زمان است اما آن چیزی که باعث پوسیدگی می شود حجیم شدن پلاک میکروبی است که بر روی سطح دندان ها ایجاد می شود و این حجیم شدن در حقیقت عامل آن مسواک نزدن طولانی مدت است .

به گفته وی بهتر است کودکی که آخر شب خسته است بعدازظهر یا صبح مسواک بزند و بهتر است مسواک زدن را برای بچه ها ساده کنیم تا هر زمان که حوصله دارند مسواک بزنند.

دبیر علمی چهاردهمین کنگره سالیانه انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران گفت : تا سن 12 سالگی که دندان ها رویش کامل یافته اند شیوۀ مسواک زدن که سه سطح از روی دندانها را پوشش می دهد می تواند منجر به تمیزی دندان ها شود که آن قسمت هایی که با مسواک زدن قابل دسترس و دیدن است .

وی اضافه کرد: پس از 12 سالگی بیشترین نقاط قابل پوسیدگی بین دندانهاست که هرچقدر وقت برای مسواک زدن گذاشته شود ناحیه بین دندانها تمیز نمی شود و بهتر است بین دندانها با نخ دندان تمیز شود و درصورت توأم بودن مسواک با نخ دندان پلاک میکروبی که عامل پوسیدگی دندان است تشکیل نشده در نتیجه پوسیدگی ایجاد نمی شود .

این دندان پزشک گفت: از آنجایی که پلاک میکروبی را نمی توانیم کاملا حذف کنیم بهتر است در رژیم غذایی مواد قندی کمتری استفاده کنیم و یا فواصل مصرف مواد قندی را زیاد کنیم.

رضوانی توصیه کرد:بعداز مصرف بیسکوئیت اگر نمی توانیم همان موقع مسواک بزنیم حداقل با آب بشوییم تا خرده های بیسکوئیت و مواد قندی از روی دندانها تمیز شود.

وی ادامه داد: در صورتی که امکان مسواک زدن وجود ندارد بهتر است چند دقیقه ای از آدامس های بدون قند استفاده کنیم.

وی همچنین در خصوص کاهش پوسیدگی دندان توصیه کرد : مردم باید یاد بگیرند و عادت کنند خوب مسواک بزنند و برای مسواک زدن وقت بگذارند به طوری که مسواک زدن خوب حدود 10 تا 15 دقیقه وقت می برد و حداقل روزی یکبار از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندانها استفاده شود.

چهاردهمین کنگره سالیانه انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران با شعار « ارتقا سلامت اجتماعی همگام با درمان زیبا و ماندگار » از 21 تا 23 آبان ماه در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha