رئیس سازمان نظام پزشکی خلأ پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی را از بزرگترین مشکلات حوزه رشته‌های توانبخشی از جمله کاردرمانی دانست.

خلأ پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی یکی از مشکلات اصلی این رشته است

سلامت نیوز: رئیس سازمان نظام پزشکی خلأ پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی را از بزرگترین مشکلات حوزه رشته‌های توانبخشی از جمله کاردرمانی دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی در نوزدهمین کنگره کاردرمانی ایران با اشاره به خلأ پوشش بیمه‌ای در حوزه توانبخشی به ویژه کاردرمانی گفت: بسیاری از افرادی که نیازمند خدمات کاردرمانی هستند از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند و از آنجا که خدمات توانبخشی وقت‌گیر، هزینه‌بر هستند و برخی اقدامات باید در منزل انجام شود این قشر یا به مددکار مراجعه نمی‌کنند یا در میانه راه آن را رها می‌کنند.

وی افزود: با توجه به آسیب‌پذیر بودن افراد نیازمند خدمات توانبخشی این خدمات باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد تا تمامی نیازمندان بتوانند از این خدمات استفاده کنند که البته تلاش‌هایی در این زمینه شده است و می‌شود تا این مهم تحقق یابد.

زالی افزود: از دیگر مشکلات حوزه توانبخشی تعرفه‌گذاری خدمات این بخش است به این مفهوم که بسیاری از کارهای توانبخشی با توجه به تلاش‌های صورت گرفته در این رشته تعرفه‌گذاری نشده است و ما کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات پزشکی بخشی از خدمات کاردرمانی را وارد کردیم که این اقدام به مفهوم تحت پوشش قرار گرفتن این خدمات است.

رئیس سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات پزشکی قدیمی 20 سال پیش ویرایش شده بود و با پیشرفت‌های پزشکی و رشته‌های جدید امروز ارتباطی نداشت بنابراین ارزش خود را از دست داده بود ولی ما با وجود کمی وقت توانستیم بخشی از خدمات توانبخشی را وارد این کتاب کنیم که با وجود اهمیت این کار کافی نیست.

وی گفت: در سالهای گذشته معمولاً تعرفه‌ها ساده‌سازی می‌شد یعنی تمام تلاش‌ها و اقدامات سخت یک مددکار توانبخشی تنها در قالب یک ویزیت مطرح می‌کرد در حالی که ممکن است برای یک هدف صد روش کاردرمانی وجود داشته باشد که هر کدام از این روش‌ها نیازمند تلاش منحصر به فرد خود است ولی همه این روش‌ها یک تعرفه داشت که این نوع تعرفه‌گذاری مخدوش است.

زالی گفت: 80 درصد اقدامات و خدمات مددکاران توانبخشی مربوط به کودکان است که با وجود اهمیت این موضوع نشان‌دهنده این است که ظرفیت‌های این رشته هنوز مشخص نشده است و ما نتوانسته‌ایم رشته‌های دیگر را با این رشته آشنا کنیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: به نظر می‌رسد 3 تا 7 درصد کودکان مقاطع ابتدایی دچار بیش‌فعالی باشند که باید از کاردرمانی بهره ببرند و این کودکان در سنین مختلف نیازمند روش‌های متفاوت کاردرمانی هستند یعنی تا سنین زیر 5 سال فاز پیش اجرایی کاردرمانی باید موردنظر قرار گیرد و در سنین 5 تا 11 سالگی و پس از 11 سالگی هر کدام روش‌های درمانی خود را می‌طلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha