سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۷
کد خبر: 126905

یک دکترای تخصصی علوم تغذیه با اشاره به آمار آن دسته از سالمندان بستری در بیمارستان که به سوء تغذیه مبتلا هستند، گفت: سوء تغذیه تهدیدی جدی برای سلامت سالمند است، چراکه کاهش سطح ایمنی و افزایش میزان بدخیمی‌ها را به دنبال دارد.

سلامت نیوز: یک دکترای تخصصی علوم تغذیه با اشاره به آمار آن دسته از سالمندان بستری در بیمارستان که به سوء تغذیه مبتلا هستند، گفت: سوء تغذیه تهدیدی جدی برای سلامت سالمند است، چراکه کاهش سطح ایمنی و افزایش میزان بدخیمی‌ها را به دنبال دارد.

دکتر سوده رازقی جهرمی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: سوء تغذیه با افزایش مراجعه به پزشک و مراکز درمانی، تشدید علایم بیماری‌های موجود، افزایش مدت بستری و افزایش احتمال ابتلا به عفونت همراه است.

وی در ادامه افزود: تغییر در حس چشایی و بویایی، کاهش اشتها، مشکلات دندان، مشکل در بلع، آلزایمر، افسردگی و وضعیت اقتصادی نامناسب باعث ایجاد و پیشرفت سوء تغذیه در افراد سالمند می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه با وجود بالا بودن میزان شیوع سوء تغذیه، عدم تشخیص و درمان آن نیز مطرح است، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد سالمند قادر به دریافت انرژی و مواد مغذی کافی از طریق تغذیه معمول نیستند. بنابراین استفاده از مکمل خوراکی به عنوان بهترین روش درمانی در سطوح مختلف مراقبت‌های بهداشتی است.

رازقی جهرمی با بیان اینکه افزایش سن منجر به کاهش سوخت و ساز پایه بدن و کاهش میزان نیاز به انرژی می‌شود، تصریح کرد: تغییرات به وجود آمده در هضم، جذب و سوخت و ساز ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین‌های D وB12، اسید فولیک، کلسیم و منیزیم منجر به افزایش نیاز فرد به بسیاری از ریز مغذی‌ها می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به تغییرات فیزیولوژیک بدن در دوران سالمندی، اعتبار روش‌های معمول ارزیابی وضع تغذیه مانند وزن و نمایه توده بدنی (BMI) کاهش می‌یابد. ترکیبی از داده‌های تن سنجی، شاخص‌های بیوشیمیایی و یافته‌های بالینی بهتر می‌تواند به ارزیابی وضع تغذیه کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha