خبر به سرعت همان تصادف فجیع در بزرگراه چمران پخش شد و همه شهر باخبر شدند که ایمان ولیزاده قهرمان و داور بین المللی واترپولو به همراه همسر آلمانی اش جاسمین وزیری در اثر سرعت غیر مجاز راننده ای مست کشته شدند .

آیا جزای نقدی و شلاق برای رانندگان مست بازدارنده است؟

سلامت نیوز: خبر به سرعت همان تصادف  فجیع در بزرگراه چمران پخش شد و همه شهر باخبر شدند که ایمان ولیزاده  قهرمان و داور بین المللی واترپولو  به همراه  همسر آلمانی اش جاسمین  وزیری در اثر سرعت غیر مجاز راننده ای مست کشته شدند .

 این اولین باری نیست که در بزرگراه ها و خیابان‌های شهر  تصادفی رخ می‌دهد و چند نفر در حین حادثه مجروح و کشته می‌شوند  اما آنچه تحمل مصیبت را برای بازماندگان  سخت‌تر می کند  نبود قانون  صریح و محکم در برخورد با رانندگانی است که در اثر مصرف الکل  باعث  مرگ عده ای می‌شوند و خانواده‌هایی را داغدار می‌کنند.

پیش از آنکه فکرش را کنی اتفاق می افتد

سریع اتفاق می‌افتد خیلی سریع‌تر از آنکه فکرش را بکنی : در یک لحظه  تصادف وحشتناک  دو اتومبیل  و کمی  بعد رسانه‌ها می‌نویسند  و همه شهر خبردارمی‌شود اما آنچه تصادف مرگبار بزرگراه چمران را خاص  می کند  در دو نکته خلاصه می شود  نکته اول مرگ قهرمانی است که  افتخار جامعه  بوده و برای به ثمر نشستن قهرمانی‌هایش روزها وماه ها و سال‌ها زحمت کشیده  و درست زمانی که در کشور و صحنه‌های بین المللی  ورزش  مطرح شده و حرفی برای گفتن پیدا می کند به دلیل بی مبالاتی و اهمال  راننده ای مست از بین می‌رود .

قصه درآخرین ساعت شب هفتم آبان شروع شد که ایمان همراه نامزد آلمانی خود جاسمین وزیری سوار بر خودروی اسپورتیج  خود در بزرگراه چمران می‌راند و در مورد برگزاری جشن ازدواج خود حرف می زدند . اصلا جاسمین برای همین به ایران آمده بود تا تدارکات مراسم ازدواج را فراهم کنند و بعد از محرم و صفر جشن عروسی بگیرند.

ساعت 30  دقیقه بامداد 7 آبان‌ماه سال جاری را نشان می داد که  داور بین‌المللی واترپلو ایران  از خانه پدری در سهروردی خارج شد تا  نامزدش جاسمین را به خانه‌اش در بلوار آفریقا – جردن – برساند. ایمان به دلیل  سفرهای کاری‌اش در  آلمان  با جاسمین  آشنا شده بود  و پس از مسلمان شدن دختر آلمانی قرار بود با هم ازدواج کنند.

آنها  در بزرگراه چمران با سرعت 80 کیلومتر در حرکت بودند غافل از اینکه راننده خودروی لکسوس با سرعت 200 کیلومتر زیر پل یادگار  کنترل خودرو را از دست داده  و با سرعت زیاد به خودروی زوج جوان برخورد می‌کند  در این تصادف اسپورتیج سیاه رنگ  به دیوارهای سیمانی زیر پل کوبیده و و به دنبال آن  زوج جوان در خودرو محبوس  می‌شوند.

با حضور تیم‌های امدادی در محل آتش‌نشانان  قسمت‌هایی از اتاق اسپورتیج را برش دادند و پیکرهای بی‌جان تازه عروس و داماد را از خودروی درهم‌پیچیده شده بیرون کشیدند اما تکنیسین‌های اورژانس در همان بررسی‌های ابتدایی مرگ ایمان و عروس آلمانی‌اش را تأیید کردند.
مأموران پلیس  با حضور در محل حادثه، راننده لکسوس - پسر 25 ساله ای به نام رضا – را  دستگیر کردند  و روانه بازداشتگاه شد.

اما داستان زمانی برای خانواده ایمان  دردناک می شود که  متوجه می‌شوند  رضا به دلیل مصرف الکل  با سرعت 220  کیلومتردر حال حرکت بوده است و قانون محکمی  برای بازدارندگی این راننده ها با شرایط مستی  وجود ندارد.
احسان ولیزاده  برادر ایمان  در این باره می‌گوید: « نمی‌دانم چرا یک خودرو باید با این سرعت زیاد در اتوبان حرکت کند بر اساس  گزارش پلیس و تست پزشکی قانونی  در خون راننده لکسوس الکل مشاهده شده است مگر نه اینکه کشور ما اسلامی است و شرب خمر حرام است مگر نه اینکه  در ماه محرم قرار داریم چرا باید جوانی مست در بزرگراه ها با سرعت  220 حرکت کند و جان  برادرم که قهرمان  کشور بود را بگیرد ؟»

احسان با اشاره به اینکه  ١٢ ایربک خودرو ایمان باز شده بود می گوید: « خودروی لکسوس آن‌قدر با شدت به خودرو اسپورتیج برخورد کرده که با شتاب ماشین ایمان از زمین بلند شده و از سمت چپ با ستون‌های پل یادگار برخورد می‌کند.  »

کرامت انسانی سیری چند؟

تصادف همان‌طور که از نامش  بر می آید به معنی  برخورد کردن  و رخ دادن است . این درست که بیشتر تصادفات رانندگی که منجر به مجروح شدن و یا فوت کسی می‌شود غیر عمد است و  به گفته بسیاری از افراد اتفاقی  است که  می افتد  اما از دست رفتن جان آدم‌ها و گرفتن جان آنها و سلب زندگی  از آنها چگونه  معنا می‌شود ؟

احمد آملی حقوقدان معتقد است  کسی که الکل مصرف کرده مسلوب الاراده است  به این معنی که  اختیار و اراده از او سلب  شده است که در قانون با عنوان‌های  جنون ادورای و زوال  عقل هم  یاد شده است .

او می گوید: « قانونگذار برای شرب خمر جزای شلاق، جزای نقدی  و چند ماه  زندان  در نظر گرفته است که در مواردی می تواند به پرداخت پول هم تبدیل شود.»

به گفته  احسان ولیزاده خانواده او هنوز در شوک  از دست دادن  ایمان و جاسمین مانده اند و این انصاف نیست که  راننده ای به دلیل شرب خمر و سرعت جنون آمیز جان عزیزانشان را بگیرد و در نهایت به دلیل  ضعف قانون با پرداخت مبلغی آزاد شود.

احسان می‌گوید: « ایمان اگر برای خانواده ما تنها حکم فرزند را داشت برای جامعه و حوزه   ورزش ما حکم قهرمان را داشت و خانواده ما در کنار جامعه  از داشتن ایمان احساس غرور می‌کرد  و انصاف نیست که به دلیل جنون سرعت و شرب خمر یک جوان مادر و پدرو خانواده ما و خانواده جاسمین داغدار شوند. »

او خطاب  به  قانونگذاران می گوید: «از دست دادن ایمان که سرمایه ملی  کشور بود شاید بابی شود برای تصویب قانون هایی که  برای رانندگان و شرب خمر حکم بازدارندگی  داشته باشد.»

موارد قانونی

آملی  با اشاره به مواد قانون مجازات اسلامی  می‌گوید:« در ماده 714 قانون مجازات اسلامی آمده است: هر گاه بر اثر بی احتیاطی ، بی مبالاتی یا عدم  مهارت راننده اعم از وسایط نقلیه زمین ، هوایی و آبی یا متصدی وسیله موتوری  منجر به قتل غیر عمد شود به 6 ماه تا سه سال حبس و پرداخت دیه در صورت مطالبه اولیای دم  محکوم می‌شود.»

او با تاکید بر ماده 718 قانون مجازات اسلامی در مواردی که راننده یا متصدی وسایل نقلیه موتوری در زمان وقوع  حادثه  مست بوده و یا پروانه (گواهینامه )نداشته باشد و یا بیشتر از سرعت مجاز حرکت داشته و یا اینکه دستگاه موتوری را با وجود نقص و عیب مکانیکی به کار انداخته باشد  و یا از محل هایی که عبور از آن ممنوع  بوده  رانندگی کرده باشد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور محکوم خواهد شد و علاوه بر مجازات فوق به مدت یک تا پنج سال از حق رانندگی محروم خواهد شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha