یکشنبه ۷ مهر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12692

پوست نوزادان بسیار ظریف و لطیف است و هیچ چیز مثل کهیر ناشی از پوشک و سایر مشکلات پوستی باعث کج خلقی آنها نمی شود.بسیاری از نوزدان مستعد ناراحتی های پوستی به خصوص در اولین ماه های پس از تولد هستند.در ادامه مطلب به بعضی از این مشکلات پوستی و شیوه درمان آنها اشاره می کنیم.

مشکلات پوستی نوزادان
کهیر نوزادان
در بسیاری از این موارد کهیر ها خود به خود از بین می روند و نیازی به مداخلات درمانی نیست. ولی همه آنچه که والدین باید بدانند سه چیز است:
چه مشکلاتی را میتوان در خانه مداوا کرد؟
کدامیک نیازمند درمان های پزشکی است؟
و چگونه می توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد؟
جلوگیری از کهیر های ناشی از پوشک
در بسیاری از موارد به دلیل محکم کردن بیش از اندازه پوشک، یا تعویض دیر هنگام پوشک خیس، یا بدلیل استفاده از بعضی مواد شوینده خاص، بعضی از پوشک ها، یا کهنه بچه  این اتفاق می افتد.برای ممانعت از بروز چنین مشکل پوستی بهتر است، برای مدتی نوزاد را بدون پوشک باز گذاشته تا در معرض هوا قرار بگیرد. به محض خیس شدن پوشک سریعا تعویض کنید و سپس با آب گرم محل را شستشو داده و کرم زینک اکساید بمالید.
جوش و ورم ارزنی
آکنه یا جوش نوزدان از همان زمانی که در رحم هستند، بروز می کند و علت آن قرار گرفتن در معرض بعضی از هورمون های مادر است. این هورمون ها باعث افزایش تولید چربی و بند آمدن غدد چربی نوزاد می شود. جوش های روی بینی و گونه نوزدان به طور خود به خود بعد از چند هفته از بین می رود و نیازی به استفاده از لوسیون نیست.
لکه های مادر زادی(ماه گرفتگی)
از هر ده نفر نوزاد ممکن است یک نفر با این لکه ها متولد شود. البته باید گفت که این حالت ارثی نیست. و زمانی که نوزاد به دنیا می آید یا چند ماه بعد از تولد بروز کند و باید گفت که لکه های مادر زادی  نباید مسئله ای نگران کننده برای والدین باشد .
اگزما
اگزما ، نوعی کهیر قرمز رنگ و خارش آور است که در پاسخ به محرک ها بروز می کند.این وضعیت در نوزادانی که خانواده آنها سابقه آسم، آلرژی و یا اگزما دارند بیشتر بروز می کند. اگزما ممکن است به صورت کهیر های تراونده برروی صورت نوزادان ظاهر شود که به مرور زمان ضخیم، خشک و فلسی شکل می شود. همچنین ممکن است اگزما در محل هایی نظیر آرنج، قفسه سینه، بازو ها و یا پشت زانو بروز کند. برای درمان بهتر است محرک ها را شناسایی کرده و از آن اجتناب کنید. همچنین استفاده از صابون،  مواد شوینده  ومرطوب کننده های ملایم توصیه می شود.
خشکی پوست
در اغلب موارد نوزادانی که کمی دیرتر از موعد به دنیا می آیند پوستی خشک و پوسته پوسته دارند. اما مطمئنا لایه های زیرین پوست آنها سالم،نرم و به اندازه کافی مرطوب است و نباید از این بابت نگران بود. ولی اگر برای مدت طولانی این وضعیت خشکی ادامه داشت بهتر است با پزشک مشورت کنید.
پوست عرق سوز
این وضعیت با بروز برآمدگی های صورتی مایل به قرمز قابل تشخیص است و اصولا در بخش هایی از بدن که مستعد تعریق است مثل گردن، ناحیه مقعد، زیر بغل و چین های پوست ظاهر می شود. محیط خشک و خنک و استفاده از لباس های گشاد و راحت حتی در زمستان، تمام آن چیزی است که برای درمان این وضعیت لازم است.
عدم استفاده از پودر
نوزدان ممکن است ذرات بسیار ریز پودر را استنشاق کرده که این خود باعث بروز مشکلات تنفسی می شود. از بین انواع پودر های بچه ، پودر نشاسته ذرت بی خطر تر است ولی در مورد کهیر های ناحیه مقعد ، مخمرها از همین پودر نشاسته ذرت تغذیه می کنند. بنابر این بهتر است به طور کلی از پودر استفاده نشود.
جوش های سفید یا عرق جوش
از هر دو نوزاد تقریبا یک نفر دچار جوش های سفید رنگ می شود که اصولا روی بینی و صورت ظاهرمی گردد.این حالت به دلیل انسداد غدد چربی توسط پوست های فلس شده بروز می کند. گاهی به این جوش های سفید ، آکنه نوزدان نیز گفته می شود که البته غلط است زیرا آکنه نوزدان به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق می افتد. در مورد جوش های سفید باید گفت که بعد از مدتی که روزنه غدد باز شد، مرتفع می گردد و نیاز به درمان ویژه نیست.
عفونت کپکی
این عفونت اصولا بعد از یک دور مصرف آنتی بیوتیک ها ظاهر می شود. و  شکل آن بستگی به محلی از پوست دارد که ظاهر شده است. مثلا برفک روی زبان و دهان مثل شیر خشک شده ظاهر می شود. در حالی که کهیر پوشک ناشی از کپک، معمولا به صورت برآمدگی قرمز روشن است.در هر دو مورد بهتر است به پزشک مراجعه شود . برفک دهانی اصولا با داروی ضد برفک وکهیر پوشک ناشی از کپک با کرم ضد قارچ مداوا می شود.
نکات بهداشتی برای مراقبت از پوست نوزادان
بهتر است جهت ممانعت از بروز بعضی از این مشکلات پوستی از مواد شوینده ملایم برای شستشوی کلیه پوشاکی که در تماس با نوزاد است، اعم از ملحفه، حوله، کهنه و حتی لباس خودتان استفاده کنید.
پوست زرد یا یرقان
این حالت اصولا دو تا سه روز بعد از زایمان در نوزادان اتفاق می افتد و پوست و چشم آنها را زرد رنگ می کند. این وضعیت اغلب در نوزدان نارس مشاهده می شود و به دلیل بیلی روبین در خون است که البته 1 تا 2 هفته بعد از تولد از بین می رو د. تغذیه مکرر نوزاد و در موارد شدید استفاده از لامپ های مخصوص برای درمان کارساز است.
آفتاب زدگی نوزادان
نور خورشید احساس فوق العاده ای را برای نوزدان به همرا دارد اما قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید سبب آفتاب زدگی می شود. برای جلوگیری از بروز مشکلات پوستی بهتر است، در شش ماه اول تولد،  نوزاد را از تماس مستقیم با نور خورشید منع کرد.  و بعد ها نیز از کرم ضد آفتاب ویژه، کلاه و آفتاب گیر استفاده نمود.
بهتر است نقاطی از بدن نوزاد، که نمی توان با لباس پوشاند را کرم ضد آفتا ب زد.همچنین می توان از کرم زینک اکساید برروی بینی ، گوش ها و لب های نوزدان استفاده کرد.
محصولات مراقبتی نوزدان
در زمان خرید این محصولات از عدم وجود رنگدانه ، رایحه  ، فتالین و هیدروکسی بنزوات در ترکیب آن مطمئن شوید.زیرا این مواد سبب بروز حساسیت های پوستی ذکر شده می گردد.
شستشوی نوزدان
پوست نوزادان بسیار ظریف و حساس است  و بهتر است برای مرطوب نگه داشتن آن به مدت 3 الی 5 دقیقه حمام آب گرم استفاده کرد.همچنین به محض تمام کردن شستشو زمانی که پوست هنوز خیس است از  لوسیون و مرطوب کننده استفاده کنید.  
ماساژ نوزادان
اگر این مشکلات پوستی نوزاد شما را آزار می دهد، بهتر است از تکنیک ماساژ استفاده کنید. این کار باعث می شود که نه تنها نوزاد احساس آرامش کند بلکه بهتر به خواب برود.
همان طور که گفته شد بسیاری از این مشکلات پوستی نوزدان چندان جدی و نگران کننده نیست و به مرور از بین می رود . با این حال در صورت مشاهده جوش های چرکین زرد رنگ یا نقاط قرمز مایل به بنفش بر روی پوست، یا مشاهده تب و بی حسی به پزشک گزارش دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha