چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳

روز با ختم ازدواج‌های بیشتری به طلاق شاهد تغییر مسیر زندگی بسیاری از زوجین هستیم که گاهی به انحراف کشیده می‌شود.

طلاق، پیچی که مسیر زندگی را منحرف می‌کند

سلامت نیوز:  روز به روز با ختم ازدواج‌های بیشتری به طلاق شاهد تغییر مسیر زندگی بسیاری از زوجین هستیم که گاهی به انحراف کشیده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، طلاق پدیده‌ای اجتماعی است و همانند سایر پدیده‌های اجتماعی متأثر از یک عامل نیست، بلکه مجموعه‌ای از عوامل در آن دخالت دارند. پدیده‌ی طلاق، در جامعه امروز به‌عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی مطرح می‌شود که ریشه در تغییر و تحولات گوناگون فرهنگی، اجتماعی و زیستی دارد که با پیچیده‌تر شدن زندگی امروز، سطح آن نیز شدت یافته است.

وجود محیط‌های ناسالم در زندگی‌های زوجین یکی ازعوامل وقوع طلاق

حجت‌الاسلام و المسلمین «سیدحسن سیدی»، مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه مهم‌ترین دغدغه‌ی جوانان در امر ازدواج، نداشتن شغل و حرفه‌ی مناسب برای تأمین نیازهای زندگی است، اظهار کرد: این مطلب درست است و با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه اگر کسی منبع در آمد درستی نداشته باشد، چگونه می‌تواند ازدواج کند و حداقل‌ها را برای یک زندگی ساده مهیا کند و بهترین راه برای کاهش این دغدغه‌ها حمایت دولت در ایجاد شغلی برای متأهلین است مانند شرط استخدام در شغل را ازدواج بدانند نه اینکه وام پرداخت کنند.

وی ادامه داد: اینگونه مسائل البته مفید و گره‌گشا است، اما کسی که شغلی ندارد چگونه قادر به پرداخت اقساط وام است اما در صورتی که ازدواج یکی از شروط استخدام باشد یکی از گره‌گشاترین راه‌هاست.

مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند حمایت خیرّین به زوج‌های جوان و کمک محترمانه به ازدواج جوانان در هر قبیله و فامیل را از دیگر راه‌های حل این مشکل دانست.

سیدی گفت: از همین‌رو امروزه مهم‌ترین مشکل جوانان در ازدواج عدم درآمد کافی است و با توجه به فاصله طبقاتی حاکم بر جامعه و تغییر سبک زندگی برخی افراد نیز از دیگر علل عدم ازدواج جوانان است و باید بدانیم که هر چه از زندگی اسلامی که البته مدرن هم هست فاصله بگیریم و به اصطلاح رو به زندگی‌های مدرن آوردیم از این هم که هست بدتر می‌شود.

وی با بیان اینکه مسائل اعتقادی و فرهنگی مهم‌ترین‌ عامل در به تأخیر افتادن ازدواج جوانان است، تصریح کرد: نظر به اینکه دین مقدس اسلام، تأکید بسیار بر تشکیل زندگی داشته و خداوند را روزی‌دهنده اصلی قلمداد کرده، کمتر جوانی به این مهم توجه دارد و بسیاری از آن‌ها مایلند پیش از ازدواج رفاه لازم را فراهم کنند و سپس به فکر ازدواج باشند که گاهاً به قیمت گذراندن سن جوانی است. این در حالی است که در غالب موارد، با حمایت خانواده‌های دو طرف امکان ازدواج ساده و کم‌هزینه مقدور می‌شود.

مسئول دفتر نهادرهبری دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه سخت‌گیری برخی خانواده‌ها از دیگر مسائلی است که باعث پیچیده کردن امر ازدواج جوانان است، گفت: از جمله سخت‌گیری‌های خانواده‌ها می‌توان به تهیه جهیزیه برای دختران اشاره کرد، چون روز به روز بر تجملات افزوده می‌شود و عده‌ای توانایی لازم را ندارند و اینجاست که باید خیرّین باید به میدان آمده و حمایت کنند.

سیدی افزود: لازم است در جامعه کار فرهنگی بسیار انجام شود و با آگاهی دادن به جوانان، هدف و مسیر درست، در ازدواج را رهنمون شد که از سطوح آموزش و پرورش آغاز شده تا به اختصاص دادن ارگان‌های ازدواج آسان و برطرف کردن دغدغه‌های اصلی جوانان آن را می­‌توان توسعه داد.

وی اعتیاد زوج، مداخله اطرافیان در زندگی زوجین، نداشتن تخصص صحیح در خانه‌داری و زندگی زناشویی، انتخاب نادرست همسر و عدم تحقیقات مناسب و عشق‌های خیابانی، روابط دختر و پسر با جنس مخالف در پیش از ازدواج و ادامه داشتن این روابط و حتی فکر کردن به این موضوع در دوران ازدواج و استرس و شاید متأسفانه ادامه این روابط در دوران ازدواج، تربیت ناصحیح خانواده‌ها نسبت به فرزندان در دوران پیش از ازدواج و رعایت نکردن مسائل اخلاقی و رفتاری از ناحیه پدران و مادران و تأثیر آن بر فرزندان در دوران قبل از ازدواج و نهایت در دوران ازدواج، وجود محیط‌های ناسالم در زندگی‌های زوجین از جمله ماهواره و روابط ناصحیح با نامحرم و رعایت نکردن حلال و حرام الهی را از مهم‌ترین علل طلاق برشمرد.

مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند تصریح کرد: اگر در هر کدام از این موارد برویم به سمت درست کردن آن‌ها و رعایت حداقلی آن‌ها جلوگیری خوبی از بروز طلاق دارد.

سیدی ادامه داد: همانگونه که در بحث ازدواج مطرح شد نداشتن شغل مناسب و درآمد کافی و تأمین نکردن زندگی از جمله علل طلاق است که باید برای زندگی‌های مشترک یکی از زوجین مشغول کار باشد تا منبع درآمدی داشته باشد.

آموزش مهارت‌های زندگی نقش به سزایی در پیشگیری از طلاق دارد

«محمدحسن اکبری‌مطلق»، مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی نیز با اشاره به اینکه طلاق علل فراوانی دارد، تصریح کرد: شناخت عوامل موثر در طلاق نقش بسزایی در کاهش آن دارد.

وی عوامل روان‌شناختی، اقتصادی، اجتماعی، ارتباطی، اعتیاد، عدم بلوغ فکری، اجتماعی را از علل طلاق دانست.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی ادامه داد: اختلال در روابط جنسی، خشونت(خشونت علیه زنان)، تفاوت‌های فرهنگی، اختلاف سن، سوءظن، دخالت دیگران در زندگی، عدم علاقه، ضعف اعتقادات مذهبی، عدم صبر و تحمل و بداخلاقی از دیگر عوامل موثر در ایجاد طلاق است.

اکبری‌مطلق اظهار کرد: پس از تحلیل مهم‌ترین علل ریشه‌ای تقاضای طلاق در سال 93 بین مراجعه‌کنندگان مراکز مداخله بمنظور کاهش طلاق سازمان بهزیستی می‌توان به‌ترتیب به پائین بودن مهارت‌های زندگی و ارتباطی(30 درصد)، عدم بلوغ (اجتماعی، عاطفی، فکری)26 درصد و اعتیاد(75/13درصد) اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه نداشتن شناخت و آگاهی کافی زوجین از یکدیگر یکی از پیش‌زمینه‌های شکل‌گیری روان‌شناسی نابهنجاری در بطن خانواده‌های نوپاست، تصریح کرد: تشکیل زندگی پیش از شناخت کافی و لازم، آرمان‌های موردنظر در زندگی را به چالش برده و علاوه‌بر ایجاد فاصله، زمینه را برای بروز اختلالات دیگر در زندگی فراهم می‌کند. تعارض و فشارهای روانی ناشی از این کمبود بر هر دو طرف چه زن و چه مرد، بدبینی و عدم سازش غیررسمی را تقویت می‌کند.

آموزش پیش از ازدواج 80 درصد تعارض‌های خانوادگی را کاهش می‌دهد

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی ادامه داد: بیشتر ناهنجاری‌های اجتماعی موجود در جامعه به‌علت نبود ارتباط منطقی و صحیح با جوانان ‌است که ‌این امر زمینه‌ساز بحران‌هایی چون طلاق و یا اعتیاد می‌شود.

اکبری‌مطلق افزود: با آموزش پیش از ازدواج می‌توان تا ۸۰ درصد تعارض‌های خانوادگی را کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه سلامت روح و روان پیش از ازدواج بسیار مهم است، گفت: وجود برخی آداب و رسوم غلط اجتماعی هنوز بزرگترین عامل طلاق و جدایی خانواده‌ها در ایران است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی ادامه داد: ایجاد مراکز مشاوره پیش ازدواج و نیز آموزش مهارت‌های زندگی در طول دوران جوانی می‌تواند نقش بسزایی در پویایی نظام خانواده و پیشگیری از طلاق داشته باشد.

30 درصد طلاق‌ها در سال اول زندگی اتفاق می‌افتد

اکبری‌مطلق در خصوص سن طلاق بین مردان و زنان مراجعه‌کننده به مراکز مداخله به منظور کاهش طلاق سازمان بهزیستی گفت: مردان زیر 20سال 2 درصد، بین 20- 30 سال 92درصد ، 30 سال به بالا 7 درصد و زنان زیر 20 سال 20 درصد، بین 20-30 سال 5/77درصد، 30 سال به بالا 5/3 درصد از آمار مراجعه‌کنندگان به این مراکز هستند همین طور ۵۰ درصد طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی و ۳۰ درصد طلاق‌ها در سال اول زندگی رخ می‌دهد و زمانی که به عمق طلاق‌ها می‌پردازیم متوجه می‌شویم دختر یا پسر یا هردوی آن‌ها هنوز به درجه‌ای از رشد اجتماعی نرسیده‌اند که بتوانند یک زندگی مشترک را اداره کنند. بلکه آن‌ها ازدواج را وسیله‌ای برای پایان بخشیدن به مشکلات خود می‌دانند، آن‌ها زندگی را آرمانی می‌خواهند و می‌خواهند زندگی را به صورت ساخته شده تحویل بگیرند، نه اینکه زندگی را بسازند.

وی ادامه داد: زیبایی زندگی به این است که مشکلاتش را خودت برطرف کنی و آن را خودت بسازی. در واقع محدود بودن یا فقدان مهارت‌های زندگی و عدم بلوغ اجتماعی، عاطفی، فکری در بیشتر متقاضیان طلاق مشاهده می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: در بیشتر طلاق‌ها رساندن دختر و پسر جوان به حد بلوغ اجتماعی در درجه‌ی اول برعهده‌ی والدین است و در درجه دوم، ایجاد تغییر در نگرش افراد در شرف ازدواج نسبت به زندگی مشترک است.

تقویت نهاد خانواده مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از وقوع طلاق

«علی عرب‌نژاد»، معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان‌جنوبی نیز به ایسنا با اشاره به اینکه در فرهنگ اسلامی، طلاق عملی است که مورد خشم و غضب الهی معرفی شده و نباید زشتی آن شکسته شود، گفت: در صورتی که طلاق به هر علت منطقی یا غیرمنطقی اتفاق بیفتد، آثار مخربی بر همه‌ی اعضای خانواده دارد و احساسات و عواطف جامعه را خدشه­‌دار می­‌کند. از این‌رو همه‌ی عناصر جامعه باید به هر نحو ممکن و منطقی از آن جلوگیری کنند که در این میان نقش خانواده بسیار مهم است.

وی ادامه داد: بدون شک یکی از اصلی‌ترین راهکارهای مقابله با معضلاتی از جمله طلاق و عواقب و تبعات آن، تقویت نهاد خانواده است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: تقویت نهاد خانواده نه تنها از بحران‌های فردی و اجتماعی پیشگیری می‌کند، بلکه در مقابله با بحران‌های اجتماعی نیز نقشی اساسی ایفا می‌کند، بنابراین تقویت نهاد خانواده هم حکم پیشگیری از بحران‌های اجتماعی دارد و هم حکم درمان را.

عرب‌نژاد خاطرنشان کرد: خانواده و والدین می‌توانند تا حد امکان از وقوع چنین پیشآمد ناگواری پیشگیری کرده و با به‌کاربستن برخی رفتارها، وظیفه پیشگیرانه خود را عملی کنند.

وی تصریح کرد: رعایت اصول همسرگزینی که در تعالیم اسلامی برای گزینش همسر مناسب، سختگیری­ها و دقت­های زیادی در نظرگرفته شده است از جمله تحقیق و بررسی در ویژگی‌های اخلاقی و میزان پایبندی به ایمان، رعایت همسان بودن زوجین، پرهیز از فریبکاری همدیگر از سوی خانواده­ها و دخترو پسرها، اجتناب از ازدواج با خانواده­های بدون اصالت و شرافت خانوادگی، توجه به مسائل معنوی و دینی، پرهیز از خشونت­های خانوادگی، تعدیل کردن توقعات، آگاهی از اهمیت و شرایط ازدواج و تشویق برای ازدواج عاقلانه، حمایت مالی اطرافیان، پرهیز شدید از ازدواج اجباری فرزندان، داوری صلح جویانه به دورازهرگونه عداوت و دشمنی و جانبداری، عدم دخالت در مسایل زندگی شخصی فرزندان و نپذیرفتن خرافه‌گویی از راهکارهای پیشگیری از وقوع طلاق است.

نابودی عزت‌نفس مهم‌ترین اثر نامطلوب طلاق

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه مهم‌ترین اثر نامطلوب طلاق بر زوجین و فرزندان آنان از میان بردن عزت نفس است، گفت: نابودی عزت‌نفس ریشه اساسی سایر آثار و پیامدهای پدیده طلاق است.

عرب‌نژاد ادامه داد: طلاق عواقب و پیامدهای زیادی در زوجین و فرزندان آن‌ها دارد، که می‌توان تأثیر آن را در پدیده‌های روانی و اجتماعی فرزندان طلاق مشاهده کرد.

وی تصریح کرد: مشکلات روانشناختی در درجه‌ی اول اضطراب، کاهش اعتماد به نفس، افسردگی شدید، بزهکاری کودکان و نوجوانان، ناسازگاری‌ها و رفتارهای ضد اجتماعی آنان، پرخاشگری و ناسازگاری کودکان، فرار از منزل و ولگردی آنان به‌علت مشکلات عدیده در خانواده و عدم توجه یا توجه بیش از اندازه یکی از والدین به فرزند، فحشا به ویژه در نتیجه فقر و ناآگاهی، افت تحصیلی و خودکشی کودک، کاهش میل ازدواج در دیگر افراد خانواده به ویژه بچه‌های طلاق، اهمال و مسامحه والدین در تعلیم و تربیت فرزندان، ایجاد آسیب‌های روانی اجتماعی از پیامدهای طلاق بر فرزندان است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان‌جنوبی ادامه داد: بچه‌های طلاق آینده خوبی را برای خود تصور نمی‌کنند و اطمینان خود را به ارکان زندگی از دست می‌دهند و آنجا که بی‌توجهی خانواده را به مسائل و نیازهای خود لمس می‌کنند، در آینده نسبت به افراد پیرامون خود و در مقیاس بالاتر اجتماع به نوعی بی‌اعتنایی و بی‌توجهی کشیده می‌شوند.

پذیرش نقش‌های چندگانه یکی از نشانه‌ها طلاق بر زنان

عرب‌نژاد در خصوص آثار و عوارض منفی طلاق بر زنان مطلّقه نیز تصریح کرد: مشکلات اقتصادی و معیشتی، تن دادن به ازدواج‌های موقت و یا خارج از عرف اجتماعی، افسردگی، سرخوردگی و کاهش رضایت از زندگی، پذیرش نقش‌های چندگانه و تعدد نقش‌ها، رو آوردن به آسیب‌هایی هم‌چون قتل، خودکشی، اعتیاد، فحشا، سرقت، انزوا و اختلال در مناسبات و تعاملات اجتماعی، مشکلات جنسی و رو آوردن به انحرافات جنسی و فساد اخلاقی، مشکلات ناشی از عدم حضانت فرزندان، دلتنگی و از دست دادن سلامت روان و جسم از جمله آثار و پیامدهایی است که زنان مطلقه با آن درگیر هستند.

وی در خصوص آثار و عوارض منفی طلاق برای مردان مطلقه نیز گفت: فشارهای روحی و روانی، ابتلا به انواع آسیب‌هایی مثل اعتیاد به مواد مخدر، الکل، اختلافات رفتاری، خودکشی، فحشا و انحرافات جنسی و قرار گرفتن در معرض انواع بیماری‌های عفونی و ویروسی، از دست دادن پیوندها و همبستگی با خانواده، طرد خانوادگی و اختلاف با سایر اعضای خانواده، تن دادن به ازدواج‌های موقت و ازدواج‌های ثانویه، اختلاف میان فرزندان با همسر در صورت ازدواج مجدد از جمله آثار و پیامدهای منفی طلاق برای مردان است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه جامعه‌ای نیست که از طلاق مصون بماند، گفت: بدین معنی که طلاق کم یا زیاد در هر جامعه‌ای اتفاق می‌افتد در واقع وقوع طلاق یک طرف قضیه است و مسائل ناگوار پس از طلاق طرف دیگر قضیه، بدین صورت که بسیاری از مسائل نامناسب چه برای افراد و چه برای جامعه بعد از طلاق و متلاشی شدن خانواده اتفاق می‌افتد. بنابراین در جامعه باید راهکارهایی اندیشیده شود تا آسیب‌های ناشی از طلاق کاهش یابد.

به افراد مطلقه به دید محکوم نگاه نشود

عرب‌نژاد تصریح کرد: برای کاهش آثار طلاق در جامعه باید به‌گونه‌ای فرهنگ‌سازی شود که به فرد مطلقه به ویژه زنان به دید محکوم نگاه نشود بلکه با پذیرش فرد در جامعه زمینه ازدواج مجدد برای او مهیا شود.

وی ادامه داد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی چون فحشا، فرار از خانه، بزهکاری کودکان برآمده از خانواده‌های گسسته شده به ‌وسیله طلاق است، از همین‌رو جامعه باید با کاربرد راهکارهای حمایتی و نظارتی برای اینگونه از خانواده‌ها از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از طلاق جلوگیری کند. در این زمینه حمایت از خانواده‌های تک سرپرست یا کودکان بی‌سرپرست ضروریست.

مراکز مداخله نقش بسزایی در کاهش آسیب‌های طلاق دارد

وی با اشاره به اینکه مراکز مداخله برای کاهش طلاق تحت نظارت سازمان بهزیستی نقش بسزایی در کاهش آسیب‌های ناشی از طلاق دارند، گفت: این مراکز پس از وقوع طلاق نیز خدمات حمایتی و روانشناختی و مددکاری را به زوجین و فرزندان ادامه می‌دهند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان‌جنوبی در خصوص اهداف کلی و اهداف جزئی این مراکز اشاره و تصریح کرد: حفظ و انسجام کانون گرم خانواده و زوجین متقاضی طلاق از اهداف کلی این مراکز و شناسایی و کمک به حل مسائل و مشکلات خانواده‌های آشفته و متقاضی طلاق، در موارد انتخاب طلاق به‌عنوان آخرین راه‌حل، بررسی صلاحیت والدین برای سرپرستی فرزندان، کمک به قضات دادگاه‌های خانواده برای اتخاذ تصمیم مناسب و صدور حکم لازم، برگزاری دوره‌های مهارت‌های زندگی برای کمک به زوجین با هدف ایجاد روابط مناسب قبل و بعد از طلاق، کاهش تنش‌ها و استرس‌های ناشی از اختلافات خانواده بمنظور متعادل کردن جو عاطفی- روانی اعضای خانواده، افزایش آگاهی‌های زوجین در رابطه با نحوه برخورد صحیح با فرزندان پس از طلاق از اهداف جزئی فعالیت این مراکز است.

عرب‌نژاد با اشاره به اینکه هم‌اکنون 9 مرکز مداخله بمنظورکاهش طلاق در شهرستان‌های بیرجند، طبس، قاین، فردوس، سربیشه، نهبندان، سرایان، بشرویه، زیرکوه در استان فعالیت می‌کنند، گفت: همچنین باید خاطرنشان کرد: در سال جدید با راه‌اندازی مرکز شهرستان درمیان تعداد این مراکز به 10مرکز در حال توسعه است.

وی ادامه داد: در این مراکز، با استفاده از نیروهای متخصص، متعهد و با تجربه سازمان بهزیستی و به‌کارگیری اصول علمی خانواده درمانی، روان‌درمانی، روان‌شناسی، مشاوره، مددکاری اجتماعی خانواده به بررسی اختلالات عاطفی - شناختی زوجین و شناخت همه جانبه مسائل و مشکلات در ابعاد گوناگون پرداخته می‌شود و زوجین متقاضی طلاق را در برطرف کردن اختلافات یاری می‌کند و زمینه‌های سازش و حفظ و انسجام خانواده را فراهم می‌کند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان‌جنوبی افزود: در صورتی‌که طلاق تنها راه تأمین سلامت و امنیت روانی افراد خانواده باشد، برای کاهش آسیب‌های ناشی از طلاق، توصیه‌ها و رهنمودهای لازم را در رابطه با نحوه ارتباط صحیح با فرزندان، ضرورت تداوم ارتباط والدین و فرزندان به آنان ارائه می‌شود و در صورت لزوم در رابطه با چگونگی وضعیت سرپرستی فرزندان پیشنهاداتی ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha