رئیس انجمن علمی مامائی ایران گفت: با وجود اینکه زایمان طبیعی یکی از بندهای مهم طرح تحول سلامت است، اما ماماها همچنان با تأخیر در پرداخت تعرفه زایمانی مواجه‌اند که این مسئله می‌تواند موجب بی‌انگیزگی آنها شود.

اعتراض به تأخیر در پرداخت تعرفه زایمانی به ماماها

سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی مامائی ایران گفت: با وجود اینکه زایمان طبیعی یکی از بندهای مهم طرح تحول سلامت است، اما ماماها همچنان با تأخیر در پرداخت تعرفه زایمانی مواجه‌اند که این مسئله می‌تواند موجب بی‌انگیزگی آنها شود.

ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با فارس، درباره تأخیر در پرداخت تعرفه زایمانی به ماماها، اظهار داشت: با وجود اینکه زایمان طبیعی یکی از بندهای مهم طرح تحول سلامت است، اما معلوم نیست چرا پرداخت سهم تعرفه زایمان طبیعی به ماماها همچنان با تأخیر مواجه می‌شود.

وی افزود: این تأخیر در جامعه مامایی این سؤال را ایجاد کرده است که چرا برای پرداخت تعرفه زایمان طبیعی پزشکان متخصص، بخشنامه‌ها یک روزه اجرا ولی به ماماهای زایشگاه که می‌رسد تعلل و تأخیر در ابلاغ همان بخشنامه سبب رنجش آنها می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در حال حاضر تعرفه زایمان طبیعی برای ماماها و پزشکان متخصص تا حدودی یکسان است، اما پرداخت این تعرفه‌ها به ماماها با تأخیر مواجه می‌شود.

رئیس انجمن علمی مامائی ایران تصریح کرد: تأخیر در پرداخت تعرفه به ماماها موجب دلسردی آنها می‌شود هرچند آئین‌نامه با توزیع تعرفه زایمان طبیعی تدوین شده است ولی ابلاغ آن با تأخیر مواجه شده و این امر باعث بی‌انگیزگی ماماها خواهد شد.

وی افزود: از سوی دیگر نگران هستیم که این تأخیر در پیشبرد اهداف طرح تحول سلامت و تشویق زایمان طبیعی ضربه وارد کند.

وی ادامه داد: همچنین ماماهای عامل زایمان باید سهم خود را از تعرفه زایمانی به طور مستقیم دریافت کنند نه در قالب کارانه، این در حالی است که ماماهای شاغل در درمانگاه‌ها بخش‌های زایمان و نوزادان باید از کارانه برخوردار شوند.

رئیس انجمن علمی مامائی ایران خاطر نشان کرد: از معاونت درمان وزارت بهداشت که هوشیارانه طرح تحول سلامت را مدیریت می‌کند می‌خواهیم نسبت به تدوین آئین‌نامه چگونگی پرداخت تعرفه زایمان اقدام و آن را به مراکز درمانی ابلاغ کند تا ماماهای شاغل همچنان در خدمت اهداف طرح تحول سلامت و طرح افزایش جمعیت خدمات خود را ارائه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha