وزیر بهداشت در واکنش به برخی ابراز نگرانی‌ها مبنی بر افزایش رقم پرداختی از جیب بیماران به دنبال اجرای کتاب جدید تعرفه‌ها، تاکید کرد که چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی درمان، هزینه‌های مردم نه تنها افزایش نمی‌یابد، بلکه کاهش هم خواهد یافت.

واکنش وزیر بهداشت به برخی نگرانی‌ها درباره کتاب تعرفه‌ها

سلامت نیوز: وزیر بهداشت در واکنش به برخی ابراز نگرانی‌ها مبنی بر افزایش رقم پرداختی از جیب بیماران به دنبال اجرای کتاب جدید تعرفه‌ها، تاکید کرد که چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی درمان، هزینه‌های مردم نه تنها افزایش نمی‌یابد، بلکه کاهش هم خواهد یافت.

دکتر سیدحسن هاشمی در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر افزایش سهم مردم در پرداخت هزینه‌های درمانی با اجرای کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت، گفت: این چنین نیست. در حوزه دولتی که سهم مردم در پرداخت این هزینه‌ها کاهش هم می‌یابد؛ یعنی 10 و پنج درصد فرانشیز پرداختی مردم در شهرها و روستاها به شش و سه درصد تبدیل می‌شود.

وی افزود: اما واقعیت آن است که قدر مطلق آن مشابه قبل از اعلام کتاب تعرفه‌ها خواهد بود و این حقیقت قضیه است. مسلم آن است که در بخش دولتی بیمه‌های پایه این پوشش را پذیرفته‌اند، به طوری که سازمان بیمه تامین اجتماعی بیش از هزار میلیارد تومان به این منظور لحاظ کرده است. بیمه سلامت ایرانیان هم این پوشش را تقبل کرده و رقمی معادل 1200 میلیارد تومان نیز وزارت بهداشت تقبل کرده است.

وزیر بهداشت درباره رقم هزینه‌های پرداختی مردم در بخش خصوصی درمان با اجرای کتاب جدید تعرفه‌ها نیز، گفت: در این بخش نیز پرداختی مردم کاهش می‌یابد. آن بخش پنهانی که (بین 7 تا 10 هزار میلیارد تومان) مردم پرداخت می‌کردند، به عنوان واقعیتی که وجود داشت اما کسی نمی‌خواست آن را ببیند، از سبد پرداختی مردم حذف و کاهش خواهد یافت. این چنین هزینه‌هایی دیگر نباید دریافت شود، چرا که ما تعرفه و نرخ گذاشته‌ایم و همه نیز موظف به پرداخت آن هستند.

وی در اینباره افزود: البته بیمه‌های تکمیلی در ابتدا این موضوع را نمی‌پذیرفتند با این استدلال که نرخی که از ابتدای سال 93 تا کنون پرداخت‌اند با رقم سال 92 بوده اما قرارداد بیمه‌ای که با بیمه شده بسته‌اند، اعم از فرد یا شرکت بر مبنای نرخ 93 بوده و در این هفت - هشت ماه نیز هیچ پرداختی بر اساس نرخ 93 نداشته‌اند. بنابراین قرار شد در ماه‌های پایانی سال این موضوع را جبران کنند؛ به نحوی که مردم در بخش خصوصی نیز پرداختی اضافه‌ نداشته باشند.

وزیر بهداشت گفت: بیمه‌ها به این موضوع متعهد شده‌اند و من اسنادش را دیده‌ام. در هر حال اگر به آن قسمت پنهانی که مردم از جیب پرداخت می‌کردند و کسی هم نمی‌خواسته به آن توجه کند، بنگریم، خواهیم دید که رقم پرداختی از جیب مردم کاهش یافته و به تدریج نظم و انضباط که برقرار شود، این پرداخت‌ها کمتر هم خواهد شد.

درخواست بودجه‌ای وزیر بهداشت از مجلس

هاشمی در ادامه صحبت‌هایش از مجلس خواست که جامعه پزشکی را مطمئن کند که با آمد و شد دولت‌ها و مجلس‌ها تصمیمات در حوزه سلامت پایدار خواهد ماند و حرکتی که در این حوزه شروع شده رو به پیش خواهد بود.

وی افزود: فکر می‌کنم این دو هفته مهم برای کشور که قرار است مقررات دائمی مالی در مجلس تصویب شود، برای حوزه ما نیز بسیار مهم است. منابعی که در طرح اکثر کمیسیون‌ها دیده و پیشنهاد شده، منطبق با نظرات دولت است. لازم است هم 10 درصد هدفمندی یارانه‌ها، هم یک درصد مالیات بر ارش افزوده و هم مابقی منابعی که از محل عوارض بر سیگار، نوشابه‌ها و ...گذاشته شده و همچنین منابع لازم برای تجهیز ناوگان اورژانس کشور و ... دائمی شود تا خیال همگان راحت شود و این بهانه نیز از دست کسانی که می‌خواهند مردم را نگران کنند که ممکن است سال‌های آینده این اعتبارات ادامه نیابد، گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha