چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 126963

وقتی به پزشک مراجعه می کنید و متوجه می شوید که وی دقیق به گفته های شما توجه می کند، خیلی خوشحال نشوید که عجب متخصص خوبی که دقیق به حرف های من گوش می دهد، چون در این مواقع او به دنبال سرنخ هایی درباره بیماری شماست که باید آن ها را از روی نشانه هایش پیدا کند.

سرنخ‌های نهفته از بیماری‌ها

سلامت نیوز: وقتی به پزشک مراجعه می کنید و متوجه می شوید که وی دقیق به گفته های شما توجه می کند، خیلی خوشحال نشوید که عجب متخصص خوبی که دقیق به حرف های من گوش می دهد، چون در این مواقع او به دنبال سرنخ هایی درباره بیماری شماست که باید آن ها را از روی نشانه هایش پیدا کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، در این بین ویژگی های صورت می تواند سرنخ های مهمی را از بیماری های نهفته شما برملا کند، برای اطلاعات بیشتر تصمیم گرفتیم از چند متخصص در این باره سوال کنیم که وقتی بیمار را معاینه می کنید در جست و جوی چه نکاتی هستید؟ مشاهده این تغییرات در ظاهر شما جای نگرانی دارد.

جوش های قرمز و لک

آثار برخی مشکلات گوارشی روی پوست ظاهر می شود. جوش های خارش دار و قرمز می تواند نشانه بیماری سیلیاک باشد که یک اختلال خودایمنی است. جوش قرمز پروانه ای شکل روی گونه، بین دو چشم و روی بینی می تواند از علایم بیماری لوپوس باشد که یک بیماری خودایمنی است.

حساسیت ها، اگزما، روزاسه و برخی عفونت ها می تواند باعث جوش های قرمز روی صورت شود.

عقب رفتن چانه

همراه با ویژگی هایی مانند گردن قطور و فک کوچک، عقب رفتن چانه نیز می تواند علایم آپنه خواب باشد. آپنه، نوعی اختلال است که در آن نفس کشیدن به طور مکرر به مدت ۱۰ثانیه متوقف می شود. اگر بلند خروپف می کنید، صبح دچار سردرد یا طی روز دچار خستگی مفرط می شوید به آپنه خواب مشکوک شوید.

رخساره تغییر رنگ یافته

کوچک ترین تغییری در رنگ صورت می تواند نشانه یک مشکل باشد. رنگ پریدگی می تواند علایم کم خونی باشد و زردی پوست نشانه بیماری کبدی. رنگ آبی لب ها یا زیر ناخن هم می تواند نشانه ناراحتی قلبی یا ریه باشد.

نامتقارن بودن صورت

این نبودتقارن می تواند یکی از علایم اولیه سکته باشد. با نگاه کردن در آینه، بیمار متوجه تفاوت دو قسمت صورت خودش می شود یا یک طرف صورت بی حس است یا این که احساس می کند که نمی تواند کاملا لبخند بزند یا در صحبت کردن با مشکل مواجه می شود.

دانه های نرم و زردرنگ روی پلک ها

بیماران با دانه های مملو از کلسترول به نام زانتلاسماتا (Xanthelasnata) در معرض خطر بیماری قلبی قرار دارند. بررسی سال ۲۰۱۱ محققان دانمارکی بین بیش از ۱۳هزار داوطلب نشان داد، تقریبا ۴درصد آن ها این دانه ها را داشتند. محققان می گویند، این بیماران احتمالا تا ۷۰درصد بیشتر از دیگران در معرض تصلب شرایین قرار دارند و تقریبا ۵۰درصد بیشتر از بیماران دیگر طی چند دهه آینده در معرض خطر حمله قلبی قرار می گیرند.

پف زیر چشم

چشم های خسته می تواند نشانه حساسیت مزمن باشد که رگ های خون را گشاد می کند. در قسمت حساس پوست زیر چشم، این امر باعث پف و رنگ آبی بنفش می شود.

موهای اضافه روی صورت

موهای زاید به ویژه در اطراف فک، چانه و لب بالا می تواند علامت سندروم تخمدان پلی کیستیک باشد که آن هم نشان از عدم تعادل هورمونی دارد.

پوست خشک و پوسته پوسته

این پوست خشک علامت شایع کمبود آب بدن است یا ممکن است بیانگر مشکل جدی تری باشد که روی عملکرد غدد مانند کم کاری تیروئید یا دیابت تأثیر می گذارد. علایم دیگر کم کاری تیروئید شامل احساس سرما، افزایش وزن و خستگی مفرط است. علایم دیابت هم تشنگی زیاد، تکرر ادرار و تاری دید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha