دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: کودکانی که با شیرخشک تغذیه می کنند باعث کاهش خودایمنی دراین افراد می شود و امکان بروز علائم بیماری در این نوزادان بیشتراست.

شیرخشک ، خود ایمنی را در کودکان  کاهش می دهد

ثمیله نوربخش درگفتگو با خبرنگارسلامت نیوز ، اظهار داشت: نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند بیشتر از نوزدانی که از شیر مادر استفاده می کنند  در معرض ابتلا به عفونت های گوناگون از جمله عفونت گوش میانی، مننژیت و عفونت های سینوسی است.

وی ادامه داد: بسیاری از مادران با این تصور غلط که شیر به اندازه کافی ندارند و نوزاد به اندازه کافی سیر نمی شود درخواست تجویز شیر خشک می کنند و بلافاصله نوازاد خود را با پستانک و سر شیشه عادت می دهند و همین مسئله با عث دورشدن نوزاد از سینه مادر می شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اینکه در بسیاری از مواقع شیرمادر با مکیدن های مکرر نوزاد از سینه مادر زیاد می شود واین درحالی است که مادران نسبت به این مسئله واقف نیستند، تصریح کرد: کم شدن شیر مادر در ماه اول تا دوم  شیر دهی در بین بسیاری از مادران یک مسئله عادی است و نباید با این تصور که شیرشان خشک شده کودک را به شیر خشک عادت بدهند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر پنجاه تا شصت درصد از نوزادان نسبت به شیر خشک یا شیر گاو آلرژی دارند و امکان تجویزآن برای کودک وجود ندارد تصریح کرد: تجویز شیرخشک درصورتی که نوزاد نارس و دوقلو باشد، صحیح است.

نوربخش با بیان اینکه شیرهای رژیمی با محتوای سویا برای کودکانی که نسبت به شیر خشک معمولی حساسیت دارند تجویز می شود اظهارداشت:  گران قیمت بودن شیر های رژیمی باعث شده که بسیاری از خانواده نتوانند به راحتی برای کودکان خود تامین کنند.

وی ایمنی شیرمادر با شیر خشک قابل قیاس نیست، اعلام کرد: شیر خشک با عوض کردن میکروب های روده ای، نوزادان را در معرض یبوست های خیلی شدید و اجابت نزاج با نفخ شکم قرار می دهد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه مصرف شیر پاستوریزه به علت بالا بودن میزان فسفرو کلیسم تا قبل از یک سالگی  اصلا توصیه نمی شود، گفت: نوزادان تا قبل از شش ماهگی باید مولتی ویتامین مصرف کنند و با افزایش وزن مولتی ویتامین آهن دار باید در برنامه غذایی آنها قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha