رییس بخش جراحی قلب بیمارستان شریعتی تهران در روز جهانی قلب اعلام کرد: با توجه به هزینه بالای پیوند قلب وعدم توان مالی بیماران ، این جراحی در کشور در بیمارستان های دولتی برای بیماران قلبی رایگان انجام می شود.

دکتر محمد حسین ماندگار در گفت و گو با ایرنا به هزینه های پیوند قلب در جهان اشاره کرد و افزود: در آمریکا هزینه پیوند قلب 300هزار دلار است و لی درایران نمی توان انتظار داشت از بیماران برای این پیوند هزینه ای دریافت شود و به همین دلیل این عمل رایگان انجام می شود.
ماندگار خاطرنشان کرد:اکنون بیمارستان های خصوصی حدود 100میلیون ریال برای انجام پیوند قلب از بیمار می گیرند و بیماری که توان مالی برای انجام این پیوند در بیمارستان خصوصی را نداشته باشد باید منتظر این عمل را در بیمارستان دولتی باشد و البته نگرانی عمده بیماران پیوندی عدم توانایی مالی آنها در پرداخت هزینه های بعد از پیوند است.
وی درعین حال گفت :داروهای بیماران پیوند قلب بسیار گران است اگر آنان نتوانند داروهای خود را تهیه کنند تمام زحمات ما و تیم پزشکی که برای مراقبت از بیماران صورت می گیرد از بین می رود .
این متخصص وجراح قلب تاکید کرد درزمینه تامین دارو وهزینه های درمان پس از پیوند قلب نیز با ید بیماران مورد حمایت قرار گیرند تا این عمل پاسخ درخور خود را داشته باشد.
وی اظهار داشت :پیوند قلب کار خارق العاده ای نیست ولی توجه به بیمار بعد از عمل مهم است ما برای زنده ماندن این بیماران نیاز به آزمایشگاههای مجهز داریم زیرا آنان باید هر ماه بطور مداوم تحت معاینات بالینی و آزمایشهای تخصصی قرار گیرند که امکانات این آزمایشگاهها بسیار مهم و پر هزینه است.
ماندگار توضیح داد: بیماری که مجبور است از شهرهای دور هر ماه برای معاینه به تهران بیاید چگونه می تواند هزینه های هنگفت از جمله داروها و آزمایشات را پرداخت کند.
به گفته وی ،بیمارانی که تحت پیوند قلب قرار می گیرند یا زندگی متوسطی داشته و یا توان مالی کافی ندارند و باید در ماههای اول پیوند هر هفته به بیمارستان مراجعه و معاینه شوند تا دچار عفونت و دیگر عوارض بعد از عمل نشده باشند.
وی گفت :"ما بیمارانی را داریم که باید تا شش ماه اول بعد از پیوند هر هفته معاینه شوند و آنان مجبور از شهرستان بیایند و بطور مکرر ویزیت و اکو شوند وبه همین خاطر نمی توانیم توقع داشته باشیم که هر پیوند قلبی باید زنده بماند زیرا بودجه های که برای این امر تعلق می گیرد بسیار ناچیز است وقتی یک دستگاه در بیمارستان خراب می شود به دلیل نداشتن اعتبار باید مدتی صبر کنیم تا تعمیر شود در حالی که بیمار پیوند قلبی باید سریع تحت معاینه قرار گیرد تا دچار عوارض نشود و اگر هم عارضه ای در او ایجاد شد سریعا پیشگیری شود."
وی با بیان اینکه بیماران پیوند قلب ممکن است دچار بیماریهای عفونی بعد از عمل شوند، اظهار داشت : این امربه این دلیل است که یک عضو غریبه و ناآشنا وارد سیستم بدن بیماران می شود و سیستم ایمنی به شدت می خواهد علیه آن فعالیت کرده و آن را دفع کند. از همان زمانی که پیوند را تمام می کنیم این پروسه آغاز می شود وقتی دفع پیوند اتفاق می افتد عضو از کار افتاده و بسیار وضعیت بیمار خطرناک می شود که باید به موقع تشخیص داده و درمان شود و این کار هم نیاز به وسایل از جمله تکه برداری دارد و اگر این بیمار در شهر و یا روستایی دور زندگی کند و دیر به بیمارستان برسد احتمال مرگ هم بیشتر است .
دکتر ماندگار درمورد علت فوت برخی بیماران پس از عمل پیوند قلب گفت:هزینه های مراقبت و نگهداری بیمار بعد از پیوند قلب کمر شکن است و این مهمترین عامل برای فوت اینگونه بیماران محسوب می شود.
ماندگار با بیان اینکه پیوند قلب عمل سختی نیست اما جراحی قلب کار پیچیده ای است گفت : جراحی قلب عملی سخت است و نیاز به تحمل و مراقبت بسیار بعد از عمل وجود دارد و پرستار و سیستم درمانی وسیله ای برای درمان هستند و ضمانتی برای زنده ماندن بیمار نیستند .باید دقت کرد درد قلبی اگر دیر تشخیص داده شود منجر به مرگ می شود.
این جراح قلب حمایتهای دولت و اختصاص اعتبارات کافی برای داروها و تجهیزات بیماریهای قلبی را خواستار شد و گفت : 19سال پیش کار پیوند قلب را درایران شروع کردیم ، اکنون دانشگاههای علوم پزشکی اعتبار لازم را برای تجهیز امکانات خود در این زمینه ندارند که این امر نیازمند رسیدگی مسوولان ذیربط است.
وی گفت : مسوولان بهداشتی کشور باید این مسئله مهم توجه و سیستمهای حمایتی و مددکاری برای بیماران پیوند قلب دایر کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha