از یاد نبریم كه بیشترین تخلفات از قوانین سلامت محور در كارنامه دولت های نهم و دهم به ثبت رسید. آیا كمبود منابع در برنامه های كلیدی كشور (كه البته سلامت و امنیت در فهرست كلیدی ترین برنامه های هر دولتی باید تعریف شود) دولت های وقت را به محدود كردن بخشش اعتباری به نظام سلامت وادار نخواهد كرد؟

سلامت نیوز: از یاد نبریم كه بیشترین تخلفات از قوانین سلامت محور در كارنامه دولت های نهم و دهم به ثبت رسید. آیا كمبود منابع در برنامه های كلیدی كشور (كه البته سلامت و امنیت در فهرست كلیدی ترین برنامه های هر دولتی باید تعریف شود) دولت های وقت را به محدود كردن بخشش اعتباری به نظام سلامت وادار نخواهد كرد؟

١٢ساعت پس از رونمایی سامانه شكایات شهروندان از تخلفات تعرفه یی پزشكان و مراكز درمانی دولتی و خصوصی، شبكه دو سیما گفت وگوی ویژه خبری خود را با محمد حاجی آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت و محمد جهانگیری، معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشكی برگزار كرد. در حالی كه در مراسم رونمایی از سامانه ١٦٩٠، وزرای بهداشت و تعاون، كار و رفاه اجتماعی، شهروندان را امیدوار می كردند كه با فعال شدن این سامانه و در پی افزایش تعرفه ها و پرداخت به پزشكان، امكان هرگونه تخلف در مراكز درمانی برچیده خواهد شد و برای این امیدواری هم بازه زمانی در نظر نمی گرفتند، آقاجانی در آن گفت وگوی شبانگاهی اعلام كرد كه اجرای تاكیدات كتاب ارزش های نسبی خدمات درمانی منوط به تامین منابع است و جهانگیری هم یادآور شد كه مشروط به پرداخت به موقع از سوی سازمان های بیمه گر، تعرفه های تاكید شده رعایت می شود.
    قایل شدن شرط برای برنامه كلانی كه قرار است سرنوشت نظام سلامت را در سال های آتی تغییر دهد چندان غریب نیست. معاون درمان بیراه نمی گوید كه رعایت تعرفه ها و قدم های منطبق با قانون مستلزم تامین منابع است. وزارت بهداشت امسال ٢٨ هزار میلیارد تومان اعتبار دریافت كرده و همراهی دولت را پشت سر دارد. آیا سال ٩٤ و ٩٥ و... هم دولت یازدهم و دوازدهم و... خود را به چنین الزام و حمایتی پایبند می دانند ؟ از یاد نبریم كه بیشترین تخلفات از قوانین سلامت محور در كارنامه دولت های نهم و دهم به ثبت رسید. آیا كمبود منابع در برنامه های كلیدی كشور (كه البته سلامت و امنیت در فهرست كلیدی ترین برنامه های هر دولتی باید تعریف شود) دولت های وقت را به محدود كردن بخشش اعتباری به نظام سلامت وادار نخواهد كرد؟ وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، پس از واگذاری تصدی گری نظام سلامت به وزارت بهداشت، خود را در جایگاه مهم ترین رقیب این وزارتخانه می بیند و طی یك سال گذشته، وزیر تعاون با وجود ابراز دوستی و استقبال از قرار گرفتن در كنار وزیر بهداشت، به انحای مختلف برنامه تجمیع بیمه های پایه را به تاخیر انداخته است.

بیمه هایی كه قرار است بار اصلی افزایش و ترمیم تعرفه های درمان بر مبنای كتاب ارزش های نسبی خدمات سلامت را بر دوش داشته باشند اما چندی قبل، انوشیروان محسنی بندپی، رییس سازمان بیمه سلامت ایرانیان در گفت وگو با «اعتماد» خبر داد كه دولت هنوز قادر به تادیه مطالبات معوقه سازمان بیمه گر نبوده و رقم این مطالبات كه قطعا در عملكرد مالی آنها موثر خواهد بود اكنون رقمی بالغ بر ١٢٠٠ میلیارد تومان برآورد می شود. مخاطبان بیمه های سلامت هم هیچگاه از مشی ریالی و تسویه دیون آنها رضایت نداشته و تاخیرهای پرداختی بیمه ها، در موارد بسیاری مراكز درمانی را به تهدید نسبت به قطع قراردادهای بیمه یی واداشته است. این تردیدها، همان چالش هایی است كه مردم را در موضع شك نسبت به موفقیت دولت برای استیفای حقوق درمانی شهروندان قرار داده است. با این حال، سید حسن قاضی زاده هاشمی: وزیر بهداشت و فوق تخصص جراحی قرنیه دیروز در نمایشگاه مطبوعات در گفت وگو با «اعتماد» گفت كه باید به آینده امیدوار بود و چشم ها را شست و مثبت نگریست.
     در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شنبه شب سیما درباره چگونگی حذف تخلفات تعرفه یی با راه اندازی سامانه ١٦٩٠، معاون درمان وزارت بهداشت گفت كه به شرط تامین منابع، جامعه پزشكی هم به رعایت تعرفه ها و تاكیدات كتاب ارزش های نسبی خدمات سلامت مقید خواهد بود. در همین برنامه معاون سازمان نظام پزشكی هم مقید بودن جامعه پزشكی به رعایت تاكیدات قانون را به پرداخت های به موقع بیمه های پایه مشروط كرد.
    هیچ شرطی وجود ندارد. نرخ و سقف هر خدمتی معلوم است و همه باید موظف به رعایت باشند. این ارقام توسط سازمان های بیمه گر و در صورت پذیرفته نشدن از سوی بیمه ها توسط افراد پرداخت خواهد شد. پس دیگر شرطی در بین نیست كه كسی بخواهد سقف نرخ ها را بشكند. شكستن سقف تعرفه ها از سمت هر فرد تخلف است. نرخ تمام خدمات در بخش دولتی و خصوصی اعلام شده پس همه موظف به رعایت هستند. سه ماه هم مهلت قایل شده ایم كه هر گروه و جمعیتی از جامعه پزشكی در این مدت پیشنهادات خود را ارایه كرده و اصلاحات انجام شود.
     اگر در دولت های آینده این منابع تامین نشود؟
    همیشه باید مثبت نگاه كنیم. انشاءلله طی دو هفته آینده، مجلس هم با تصویب مقررات مالی در قالب قوانین دایمی خیال شما را راحت خواهد كرد.
     تخصیص منابع برای تمام دولت ها اجباری است؟
    برای تمام دولت ها اجباری است و به حضور این وزیر و این دولت هم ربطی نخواهد داشت.
     مساله پرداخت های بیمه یی چطور حل می شود؟
    وزارت تعاون خودش را رقیب ما نمی داند و دوست ما می داند و فعلابا هم دوستیم. برای منابع بیمه یی هم پیش بینی های لازم صورت می گیرد. من می گویم نگران نباشید و در فضای مثبتی كه وجود دارد و تمام استانداران و نمایندگان و رسانه ها از این حركت دولت استقبال كردند، پرشتاب تر پیش می رویم.
     معاون نظام پزشكی اعلام كرد كه در روز اول راه اندازی سامانه ١٦٩٠، از مجموع ٣٥ هزار تماس با سامانه، پنج درصد مربوط به تخلفات و شكایات مردم بوده.
    این تماس ها در حال بررسی است و تخلفات و شكایات دو بخش دارد. ممكن است بخشی از تخلفات به دقت گزارش نشده باشد. ممكن است بخشی مربوط به موارد تخلف سرپایی یا سایر خدمات سلامت باشد. ما در این سامانه صرفا در پی تخلفات انجام شده در مقابل تعرفه ها و نرخ های اعلامی هستیم و با متخلف طبق مقررات برخورد می كنیم.
   
     صحبت های وزیر بهداشت در نمایشگاه مطبوعات
     فرصت كمی برای خواندن روزنامه ها دارم و به دلیل مشغله زیاد كاری فرصت مراجعه به اخبار سایت ها و خبرگزاری ها را ندارم، ولی اخبار و مطالب را از طریق مردم و روابط عمومی وزارتخانه دریافت می كنم.
     در زمینه طرح تحول سلامت سه موسسه تحقیقاتی مامور شده اند اشكالات كار را به ما گزارش كنند.
     آقای روحانی در مراسم تقدیر از سه دستگاه، گفتند آمدن بنده به این دولت خیلی سخت بود. چندین بار آقای رییس جمهور برای این مسوولیت با بنده صحبت كرده بودند و بنده گفته بودم كه مایل هستم پادویی كنم تا اینكه مسوولیت به بنده داده شود. اتفاقاتی هم افتاد كه داستان مفصلی دارد كه چطور شد نهایتا بنده وارد دولت شدم ولی آن چیزی كه از خدا خواسته ام این است كه این دوره به سلامت تمام شود زیرا جنس من از جنس آموزش و كار علمی است. ولی مطمئن باشید كه پس از وزارت حتما به حرفه خودم برمی گردم. با حوزه سیاست نه آشنا هستم و نه علاقه مند به ادامه آن هستم.
     بنده هیچ وقت متوهم نبودم و از خدا خواسته ام دچار توهم نشوم. آرزو می كنم كه مسوولیت ها در جمهوری اسلامی ایران برای همه، یك دوره باشد و این خودش باعث می شود كه با قصد قربت افراد خود را وقف كارشان كنند و نهایت تلاش شان را كنند. بنابراین این حاشیه سازی ها را برای حوزه سلامت نكنند تا برای مردم فواید بیشتری نیز نصیب شان شود.
     در وزارت بهداشت كنونی در حال حاضر دو وزیر سابق دیگر حضور دارند ولی همكاران بسیار عزیز دیگری دارم كه بعضی از آنها حتی می توانند یك دولت را اداره كنند چه برسد به یك وزارتخانه: و این باعث افتخار است. بنابراین انتظار دارم كه برای بنده حاشیه درست نشود.
     من این انتقاد را كه بهداشت و پیشگیری در اولویت برنامه های وزارت بهداشت نیست قبول ندارم بلكه تواضع می كنم و باید بگویم كه برنامه های بهداشتی جزو اولویت های اصلی وزارت بهداشت است.
     اگر من یك فرد رسانه یی بودم تمام تلاشم را می كردم كه آرامش مردم را به هم نزنم، اخبار را طوری منعكس می كردم كه امید و نشاط در بین مردم افزایش پیدا كند.
   
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha