دوشنبه ۸ مهر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12699

یک فوق تخصص قلب و عروق گفت: میانگین سنی سکته قلبی در ایران به شدت پائین آمده و لازم است که مسئولان برای افزایش آگاهی مردم در این زمینه یک روز را به عنوان روز قلب در نظر بگیرند.

دکتر منوچهر قارونی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا با اشاره به این که میانگین سن سکته قلبی در ایران در گذشته حدود 80 تا70 سال بوده است،اظهار کرد: اما در حال حاضر میانگین سنی سکته قلبی 40 تا 35 سال است که رقم بسیار پائینی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این مطلب که بسته و تنگ شدن عروق قلبی شایع‌ترین عامل سکته در میان ایرانیان است، اضافه کرد: در گذشته در برابر هر 5 مرد یک زن دچار سکته قلبی می‌شد اما امروزه در برابر هر 2 مرد یک زن دچار سکته قلبی می‌شود.

دکتر قارونی در ادامه عدم ثبات زندگی اجتماعی و اقتصادی، مشكلات شهرنشینی، فراموش کردن فعالیت بدنی و تغذیه نامناسب را از عوامل مهم ابتلا افراد به بیماری های قلبی عروقی عنوان کرد و افزود: از زمانی که الگوی زندگی افراد تغییر کرده بیماری‌های قلبی عروقی نیز افزایش یافته است.

تغییر نوع بازی و استفاده زیاد از غذاهای آماده، كودكان را در معرض خطر بیماری‌های قلبی قرار داده است

این فوق تخصص قلب و عروق با انتقاد از تغییر نوع بازی کودکان امروزی و استفاده زیاد آنها از کامپیوتر گفت: کودکان امروزی به دلیل تغییر نوع بازی و استفاده زیاد از غذاهای آماده و فست فودها دچار اضافه وزن ‌شده و ادامه این روش زندگی به تنگی عروق کرونر (رگ های تغذیه کننده قلب) و در نتیجه سکته قلبی منجر می‌شود.

دکتر قارونی با بیان این که سکته قلبی بعد از تصادفات، عامل دوم مرگ و میر مردم ایران را تشکیل می دهد، گفت: به دلیل اهمیت بیماری های قلبی در ایران مسئولان حتماً باید یک روز را به عنوان روز ملی قلب معرفی کرده و به ارتقای آگاهی‌های مردم کمک کنند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با پیشنهاد تأسیس یک موسسه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی گفت: برای پیشگیری باید بسیج عمومی و کشوری صورت گیرد و حتی ایجاد یک موسسه یا وزارتخانه و همچنین تبلیغات در رسانه های جمعی و غیره می‌تواند کمک شایان توجهی به این امر كند.

وی در پایان افزود: بازگشت مردم به سمت غذاهای سنتی و عدم استفاده از فست فودها، استفاده نکردن از روغن‌های اشباع شده، مقاومت در برابر استرس‌های مختلف و تقویت افراد از لحاظ روحی عاطفی عامل مهم جلوگیری از بیماری قلبی افراد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha