چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۵
کد خبر: 127004

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از اضافه شدن واکسن جدید پنج گانه «پنتاوالان» به برنامه ایمن‌سازی کودکان خبر داد و گفت: برنامه ایمن‌سازی کشور با یک تحول اساسی روبه‌رو شده است.

سلامت نیوز: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از اضافه شدن واکسن جدید پنج گانه «پنتاوالان» به برنامه ایمن‌سازی کودکان خبر داد و گفت: برنامه ایمن‌سازی کشور با یک تحول اساسی روبه‌رو شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: واکسن پنتاوالان در سنین 2، 4 و 6 ماهگی جایگزین واکسن‌های سه گانه دیفتری، کزاز، سیاه سرفه و هپاتیت "ب" خواهد شد. همچنین هموفیلوس آنفلوآنزا که از عوامل اصلی بیماری‌های مننژیت و پنومونی در کودکان زیر پنج سال است، نیز تحت پوشش این واکسیناسیون قرار می‌گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود افزود: واکسن "پنتاوالان" پس از تصویب کمیته کشوری ایمن سازی با مساعدت وزیر بهداشت وارد کشور شده و در برنامه جاری ایمن سازی کودکان کشور قرار گرفته و قرار است برنامه ایمن‌سازی کودکان با واکسن پنج گانه از 27 آبان ماه جاری آغاز شود.

محمدی خاطرنشان کرد: برنامه ایمن‌سازی کشور با یک تحول اساسی روبروست و در قدم اول واکسن جدید هموفیلوس آنفلوانزای تیپ B را به برنامه ایمن‌سازی اضافه کرده‌اند. البته برنامه ایمن‌سازی و ارتقای واکسیناسیون نوزادان کشور یک برنامه 10 ساله است که پنج واکسن در گام اول به صورت یکجا به نوزادان ۲ماهه تزریق می‌شود. در گام‌ بعدی واکسن تزریقی فلج‌اطفال، روتاویروس و پنوموکوک به آن اضافه می‌شود.

وی گفت: واکسن پنج گانه تعداد تزریق به کودک را کاهش می‌دهد و برعلیه پنج بیماری مذکور ایمنی ایجاد می‌کند. بطوری که تزریق این واکسن از 2 ماهگی آغاز می‌شود و به ترتیب در 4 و 6 ماهگی مجدد به نوزاد تزریق خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در ادامه افزود: با اعلام مرکز بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت وزارتخانه با اجرای این برنامه، تحول در ایمن‌سازی کشور آغاز می‌شود و در مرحله بعدی و سال آینده واکسن تزریقی فلج اطفال به مجموعه واکسیناسیون اضافه می‌شود.

وی اظهار کرد: از آنجایی که کشور ما در مراحل پایانی ریشه‌کنی فلج اطفال است باید نوع واکسن را تقویت کنیم و به همین دلیل نوع تزریقی آن به مجموعه خوراکی اضافه شده و علاوه بر واکسن فلج اطفال، دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک نیز در آینده نزدیک به برنامه ایمن سازی کشوری اضافه خواهد شد.

وی ضمن اشاره به اهمیت اضافه شدن واکسن روتاویروس به برنامه واکسیناسیون ملی، اضافه کرد: واکسن پنوموکوک نیز که میکروب آن باعث بیماری مننژیت و ذات‌الریه در کودکان می‌شود به برخی از کسانی که سیستم دفاعی ضعیفی دارند و ممکن است باعث مرگ و میر آنها شود، تزریق خواهد شد چرا که این میکروب عفونت‌های شدیدی ایجاد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha