٧٠ درصد مردم از طرح تحول نظام سلامت رضایت دارند درباره پالم، هر ماه بیش از صدها نمونه آزمایش می شود تا دیگر تخلفی صورت نگیرد.

سلامت نیوز: ٧٠ درصد مردم از طرح تحول نظام سلامت رضایت دارند درباره پالم، هر ماه بیش از صدها نمونه آزمایش می شود تا دیگر تخلفی صورت نگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ظهر دیروز که از بیستمین نمایشگاه مطبوعات بازدید می‌کرد، به پرسش‌های «شهروند» درباره بودجه طرح تحول نظام سلامت و میزان رضایتمندی مردم از این طرح پاسخ داد. حسن‌ هاشمی، وزیر بهداشت تأکید کرد: «٣٧‌درصد مردم از طرح تحول نظام سلامت، رضایتمندی مطلق دارند.»
  طرح تحول نظام سلامت که اجرا شد، تمام تمرکزش روی خدمات بستری در بیمارستان‌های دولتی بود، در حالی‌ که بیشترین مشکل بیماران در سطح اول درمان که همان مطب‌ها که اغلب هم خصوصی هستند، است، چه برنامه‌ای برای کاهش هزینه ویزیت مطب‌ها به‌ویژه در بخش خصوصی دارید؟
مشکلات ما در حوزه خدمات سرپایی بیشتر از خدمات بستری است، این در حالی است که مدیریت بخش سرپایی هم سخت‌تر است اما قرار نیست عقب‌ماندگی‌های کل تاریخ را ما تنها در یک‌سال یا در همین دوره جبران کنیم. اگر بخواهیم کار شعاری نکنیم و پایدار باشیم، باید آهسته و مطمئن حرکت کنیم و کار را شروع کنیم، ما اول رفتیم سراغ تجهیزات پزشکی و دارو و کاهش فرانشیز و حالا هم رفتیم سراغ تعرفه‌ها و رعایت آن از طرف همکاران‌مان در حوزه بستری. به تدریج در زمینه سرپایی هم وارد می‌شویم، البته امسال دولت در حوزه ویزیت اقداماتی کرد و توانستآن را ارتقا دهد اما هنوز کافی نیست همه باید نرخ‌ها را رعایت کنند، امیدواریم در سال‌های بعد تعرفه ویزیت‌ها  افزایش بیشتری پیدا کند. ما در حوزه بستری کارمان را شروع کردیم و بعد در حوزه سرپایی و دندانپزشکی وارد می‌شویم.
 قبلا اشاره‌ای به وضع سلامت مردم در حاشیه شهرها کرده بودید، برای این گروه برنامه خاصی دارید؟
بله، ما در عین حال که طرح نظام سلامت را اجرا می‌کنیم، در حوزه حاشیه شهرها هم وارد شدیم، در برخی استان‌ها مانند تبریز و فارس در حاشیه شهرها کارهای خوبی انجام شده. سرشماری‌ها نشان می‌دهد که ٩‌میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند. برای این گروه برنامه‌ریزی شده تا در قالب گروه‌های ١٢‌هزار و ٥٠٠نفری، ٤کارشناس سلامت مستقر شوند که به صورت حجمی کار در حال انجام است، البته این را هم نباید فراموش کرد که ما نمی‌توانیم در مدت کوتاه تمام مشکلات عالم را حل کنیم، البته امیدواریم سرعت‌مان در حوزه بهداشت به‌ویژه آموزش در ‌سال آینده بیشتر از امسال باشد.
 اخیرا در صحبت‌هایتان اشاره‌ای به این موضوع کردید که در نظام سلامت، حاشیه‌سازی و کارها سیاسی نشود، اشاره شما به کدام بخش است؟ بیشتر به چه موضوعاتی انتقاد  می‌شود؟
ببینید برای نمونه دولت آمده بنزین پاک‌تری را در تهران توزیع کرده. این موضوع را نباید سیاسی کرد در حالی‌ که ما می‌بینیم که اینها را سیاسی می‌کنند. یا در حوزه آب، یک کسی می‌گوید که آب نیتراتش بالاست، بچه‌های ٣ماهه اگر آب را بخورند، می‌میرند. در حالی‌ که بچه تا ٣ماهگی آب نمی‌خورد، بیشتر این دو، سه خبر بوده.
 این موضوعاتی که مطرح شده مستقیما درباره طرح تحول نبود؟
خیر، به‌ هر حال اشکالاتی به طرح وارد می‌کنند، یکی خوشش می‌آید، یکی هم ناخوش است. اختیار با خودشان است. آنچه  مهم است، به نظر من رضایت عامه است که این به صورت مرتب دارد نظرسنجی می‌شود، ما یک موسسه تحقیقات در حوزه سلامت داریم که میزان رضایتمندی مردم را دیده‌بانی می‌کند، از خبرگزاری‌های مختلف هم کمک می‌گیرد، در عین حال استانداران سراسر کشور و فرمانداران و بخشداران و خود بازرسی ریاست جمهوری، در حوزه اجتماعی و ما در حوزه فنی در حال دیده‌بانی طرح هستیم. به ‌هر حال در برخی بخش‌ها اشکالاتی پیش می‌آید. کاری به این وسیعی و عظیمی آن‌هم در بستری که خودش هم خیلی سلامت نیست، در حال انجام است، بدون نقص و اشکال هم نیست. مهم این است که ما گوش‌مان باز است و انتقادها را می‌شنویم.
 در نظرسنجی‌هایی که شده میزان رضایتمندی مردم از طرح تحول نظام سلامت چقدر بود؟
این نظرسنجی در دو نوبت انجام شده، نزدیک به ٣٧‌درصد رضایت کامل داشتند و کمی هم بیش از ٤٠‌درصد رضایت نسبی داشتند، می‌شود گفت ٧٠ درصد، البته این بدان معنی نیست که ٧٠‌درصد مردم باید راضی باشند، خدمات در حوزه سلامت ما اشکالات و کمبودهای زیادی دارد، این نشانه قدرشناسی مردم است، همین که می‌بینند تلاش‌هایی می‌شود و دولت هم هزینه‌هایی می‌کند، باعث شده تا راضی باشند، حالا یا مطلق یا نسبی. تصورمان این است که اگر بخواهیم به رضایت کامل مردم برسیم، نیاز به سال‌های زیادی داریم.
 نگرانی‌هایی وجود دارد که‌ سال آینده میزان بودجه‌ای که برای امسال در حوزه سلامت اختصاص داده شد، اختصاص داده نشود، چقدر احتمال تکرار بودجه با توجه به تورم‌ سال آینده، وجود دارد؟
مجلس ما را همراهی می‌کند و ان‌شاءالله دو، سه هفته آینده، نتیجه همراهی‌اش را اعلام می‌کند. خود مجلس در قالب طرح پیشنهادهایی کرده تا منابعی که از هدفمندی یارانه یا‌ درصدی از ارزش افزوده، به‌دست می‌آید، دایمی شود، امیدواریم که قاطبه نماینده‌ها به آن رأی دهند.
 با توجه به تلاش نمایندگان در ‌سال گذشته برای اختصاص بودجه به نظام سلامت، حالا همین نمایندگان از اقدامات وزارت بهداشت رضایت دارند؟
نمایندگان در شرایط مختلف قدرشناسی خود را اعلام کرده‌اند، ما هم از آنها ممنون هستیم.
 از این موضوع گذشته، شما چه برنامه‌ای برای نظارت و کنترل وضع قربانیان شیمیایی سردشت که شناسایی شدند، دارید؟
بعد از این‌که آمدم سردشت، ما جلسه‌ای گذاشتیم، نتیجه آن جلسه این شد که یکی از مسئولان وزارت بهداشت تیم ٥٠ نفره را به آن‌جا فرستاد، این تیم حدود دو هفته دوباره کسانی که فکر می‌کردند آسیب دیدند را معاینه و بررسی کرد، قرار شد کمیسیون نظرش را اعلام کند. درباره خدماتی که باید در سردشت انجام شود، پیشنهاداتی درباره اداره کلینیک درمان قربانیان شیمیایی و حضور متخصصان داده شده اما ما هنوز فرصت پیدا نکردیم تا آن جلسه مشترک را برگزار کنیم. مهم این است که نهایت همراهی وجود دارد. ما مخلص همه مردم سردشت هستیم.
 شما نهضتی را در سلامت غذایی و نظارت بر آن آغاز کردید که این نیاز به کمک اجتماعی و همکاری مردم دارد، برای این کار باید بخش حمایت از حقوق مشتری و مصرف‌کننده و فرهنگ استفاده از موادغذایی شکل گیرد، چگونه می‌شود این حرکت را اجتماعی کرد؟
ما در هر حوزه‌ای به مقتضای فرصتی که فراهم شده، اظهارنظر کردیم، یک دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذا هم داریم، از آن مسیر کارمان را پیش می‌بریم، کارهای خوبی هم در بخش آلودگی آب‌وهوا و غذا و نوع سمومی که استفاده می‌شود، شده است. درباره پالم هم پس از خبرهایی که داده شد، هرماه بیش از صدها نمونه آزمایش می‌شود تا دیگر تخلفی صورت نگیرد. اگر هم اعلام نمی‌شود به این معنی نیست که پیگیری نمی‌کنیم. قرار است سازمان غذاودارو اعلام کند که در این مدت چه تعداد بازرسی و چه تعداد نمونه انجام شده و اگر موردی دیده می‌شد به مردم اطلاع‌رسانی می‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha