وزیر بهداشت و درمان در مراسم افتتاحیه اولین قطب مرکز پیشگیری از بیماری های ژنتیک در کشور گفت: از تولد پنج هزار نوزاد مبتلا به معلولیت ذهنی و مادرزادی با برنامه های غربالگری پیشگیری شده است.

به گزارش ایسکانیوز ، دکتر کامران باقری لنکرانی شب گذشته در مراسم افتتاحیه مجتمع کنترل اختلالات رشد، تکامل و ناهنجاری های زمان تولد وابسته به موسسه "نسل امید" افزود: حدود سه سال است که غربالگری بیمارانی که به کم کاری تیرویید مادرزادی و PKU در زمان تولد مبتلا بوده اند آغاز شده است.
وی ادامه داد: نظام سلامت در مسیر گسترش مراقبت های ژنتیکی گام های استواری را برای شناخت بیماری ها و ارایه خدمات گسترده برداشته است.
باقری لنکرانی با اشاره به پیش بینی های لازم درخصوص انجام غربالگری عمومی نوزادان در وزارت بهداشت گفت: با این وجود لازم است سلامت مرکزی به صورت جامع و با امکانات بیشتر تاسیس شود که مرکز پزشکی نسل امید به عنوان بهترین در کشور آغاز به کار کرده است.
وزیر بهداشت و درمان افزود: بیماری های غیر واگیر و میزان بیماری زایی آن در کشور رو به گسترش است بخصوص در میان نوزادان و کودکان زیر پنج سال که شاهد چرخش در علل مرگ و میر آنان هستیم.
وی با اشاره به گزارش 37 سال پیش در استان تهران تصریح کرد: در این گزارش بیش از 70 درصد علت مرگ نوزادان ناشی از بیماری عفونی دستگاه تنفس و گوارش بوده است اما مطالعات اخیر نشان می دهد که مهمترین عامل مرگ نوزادان زیر یک ماه بیماری های مادرزادی است.

** کاهش میزان تالاسمی از بیش از هزار نوزاد به زیر 300 نفر در سال
وزیر بهداشت و درمان گفت: ایران از نظر برخی از بیماری های ژنتیکی شیوع بیشتری را دارد به عنوان مثال بیماری تالاسمی در مقایسه با منطقه در کشور بسیار دیده می شود به طوری که در حال حاضر بیش از 17 هزار بیمار تالاسمی ماژور وجود دارد که با تزریق خون مکرر و صرف هزینه های بالا زندگی می کنند.
لنکرانی ادامه داد: بنابراین حدود 18 سال است که وزارت بهداشت در 30 استان کشور برنامه پیشگیری از تالاسمی را آغاز کرده و میزان آن را از بالای یک هزار نوزاد به زیر 300 نفر کاهش داده است.
وی با اشاره به اینکه موسسه نسل امید به عنوان بزرگترین و مجهزترین مرکز در سطح خاورمیانه، آسیا و آفریقا است گفت: تاکنون بیش از شش هزار نفر از این مرکز خدمات تخصصی دریافت کرده ند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha