مدیر عامل موسسه پزشکی اختلالات رشد نسل امید گفت: حداقل 20 درصد از بستری های بیمارستانی متعلق به بیماری هایی با منشاء ژنتیک بوده که نیمی از آنها قابل پیشگیری است.

دکتر سعید رضا غفاری در مراسم افتتاحیه مرکز اختلالات رشد و تکامل و ناهنجاری های زمان تولد که با حضور وزیر بهداشت، آیت الله محمدی گلپایگانی، امامی کاشانی و سید احمد خاتمی برگزار شد، افزود: عامل مرگ و میرهای عفونی و شایع در گذشته به سمت بیماری های با منشاء ژنتیک و معلولیت زمان تولد رفته است.
وی ادامه داد: بیش از نیمی از این بیماری ها قابل پیشگیری است که اگر تدابیر و رویکردهای پیشگیرانه در نظام سلامت لحاظ شود این اختلالات مادرزادی و عقب ماندگی ها قابل پیشگیری خواهد شد.
دکتر غفاری گفت: از چالش های اقدامات پیشگیرانه، هزینه های زیاد آنان است که از طرفی متخصصین صاحب نظر که به صورت جامع اختلالات عصبی و اسکلتی تمام بدن را تحت درمان قرار دهد بسیار کم وجود دارد.
وی ادامه داد: در این مرکز اقدامات در دو سطح پیشگیری اولیه که قبل از معلولیت تشخیص داده می شود و پیشگیری ثانویه به پیشگیری در زمان مناسب با انجام مداخلات غربالگری انجام می شود .
مدیرعامل موسسه پزشکی "نسل امید" مراحل اولیه خدمات را در سطوح قبل از ازدواج، قبل از بارداری و لانه گزینی، قبل از تولد، نوزادی، کودکی و بزرگسالی عنوان کرد و گفت: سه مرکز پزشکی جنینی، غربالگری نوزادان، جامع ژنتیک در این موسسه وجود دارد.
این متخصص ژنتیک ادامه داد: در این موسسه امکان بررسی همزمان 22 بیماری متابولیک در زمان کوتاه از طریق وسایل مدرن وجود داشته و از مراجعه شش هزار و 124 نفر، 20 مورد سندروم دان نیز شناسایی شده است.
وی کاهش هزینه ها، عدم نیاز به ارجاع بیماران، جلوگیری از سرگردانی، استفاده از افراد صاحب نظر، افزایش تجربه و کارایی افراد را به عنوان اهداف ایجاد موسسه ذکر کرد و افزود: با وجود پیشرفت ها توجه به پیشگیری از اختلالات رشد از اولویت های نظام بهداشت نبوده و از طرفی در بخش خصوصی با نگاه صرفا اقتصادی و در سازمان های غیر انتفاعی با نیازمندی به حمایت دولت به خوبی ایجاد نشده است.
غفاری از تنظیم پروتکل های این موسسه با اداره ژنتیک معاونت سلامت خبرداد و گفت: در بحث آموزش و پژوهش با دانشگاه های علوم پزشکی بهشتی، شیراز و تهران و مراکز بین المللی نیز همکاری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha