یک فوق تخصص گوارش گفت: شایع‌ترین سرطان دستگاه گوارش در مردان سیگاری، سرطان مری است و تنها روش تشخیص آن آندوسکوپی است.

دکتر سید محمود اسحاق حسینی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: مردان، سیگاری‌ها، الکلی‌ها و افرادی که سابقه بیماری‌های مری دارند بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان مری هستند.

دکتر اسحاق حسینی در ادامه با اشاره به این که سرطان مری در حاشیه دریای مازندران به شدت شایع است، افزود: سرطان مری در کشور ما در منطقه دشت مغان تا دشت گرگان و به نسبت آن در حاشیه بالایی دریای خزر و در کل مسیر جاده ابریشم بیشتر دیده می‌شود.

وی درمورد علت شیوع این سرطان در این مناطق گفت: علت اصلی این فزونی به طور مشخص معلوم نیست اما دلایلی مانند نوع تغذیه، مصرف سیگار و الکل را می توان نام برد.

وی در توضیح سرطان مری با اشاره به این که سرطان مری دو نوع است، گفت: سرطان سلول‌های پوششی جدار مری به سه قسمت مری فوقانی، مری میانی و مری تحتانی تقسیم می‌شود که سرطان در مثلث تحتانی مری در ایران و در حاشیه جنوبی دریای مازندران شایع‌تر است.

این فوق تخصص گوارش در مورد نوع دیگر سرطان مری توضیح داد: شیوع آدنوکارسینوم در ایران در حال افزایش است و به علت عدم ارتباط مناسب مری و معده و برگرداندن مواد غذایی و اسید صفرا به درون مری و پس از گذراندن چندین مرحله بروز می یابد.

وی درمورد علل ایجاد سرطان معده گفت: علل مادرزادی (مثل وجود حلقه و وب در مری) و عوامل اکتسابی مانند مصرف سیگار و الکل، نوع تغذیه و کمبود مواد غذایی و ویتامین‌هایی مانند روی و ویتامین A از عوامل مهم و زمینه ساز سرطان مری است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر این که مجموع سرطان‌های مری علامت اولیه ندارند، افزود: تنها علامت اولیه سرطان مری، بلع سخت غذا است که فرد نمی‌تواند به راحتی غذا را فرو دهد، این حالت ابتدا نسبت به جامدات و بعد از مدتی نسبت به مایعات نیز نمود پیدا می‌کند.

وی درمورد علت آسیب پذیری بافت مری گفت: بافت مری برخلاف سایر بافت‌های دستگاه گوارش یک لایه مخاطی کمتر از دیگر بافت‌ها دارد و این باعث گسترش زودهنگام سلول‌های سرطانی می‌شود.

دکتر اسحاق حسینی در مورد نحوه تشخیص این سرطان اظهار داشت: از آنجایی که سرطان مری هیچ علامتی ندارد و در نتیجه تشخیص آن دیرانجام می گیرد، تنها روش تشخیص آندوسکوپی است و افراد در معرض خطر حتماً باید آندوسکوپی شوند.

دکتر اسحاق حسینی در پایان از دو روش رادیوتراپی و جراحی به عنوان روش‌های درمان نام برد و افزود: رادیوتراپی در سرطان قسمت‌های فوقانی مری کاربرد دارد و برای درمان قسمت‌های میانی و تحتانی جراحی و رادیوتراپی توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha