جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 127122

کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال‌احمر استان کرمانشاه نخستین اقدام در مواجه با فرد مسموم شده با گاز منوکسیدکربن(CO) را خروج مصدوم از محیط آلوده و بردن او به فضای آزاد دانست.

گازگرفته‌ها را چگونه نجات دهیم؟

سلامت نیوز: کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال‌احمر استان کرمانشاه نخستین اقدام در مواجه با فرد مسموم شده با گاز منوکسیدکربن(CO) را خروج مصدوم از محیط آلوده و بردن او به فضای آزاد دانست.

«شهریار نوری‌الاصل» در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص نحوه‌ی امدادرسانی به افرادی که به گازگرفتگی دچار شده‌اند، تصریح کرد: چنانچه مصدوم بیهوش بود ضمن تماس با اورژانس و درخواست کمک باید لباس‌های فرد را در قسمت‌های تنگ بدن از جمله یقه و کمربند تا حدی آزاد کرد.

کارشناس هلال‌احمر کرمانشاه خاطر نشان کرد: چنانچه پس از دقایقی قرار گرفتن مصدوم در فضای آزاد مصدوم به هوش آمد که حال او بهتر شده و در غیر اینصورت باید تنفس او را کنترل کرد.

وی تصریح کرد: چنانچه مصدوم بزرگسال است و تنفس ندارد باید دو تنفس دهان به دهان به او داد و سپس نبض گردنی او را کنترل کرد و چنانچه نبض نداشته باشد باید پاشنه هر دو دست را روی هم در وسط سینه مصدوم قرار داد و 30 ماساژ به عمق پنج سانتیمتر وارد کنید.

کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال‌احمر استان کرمانشاه گفت: این کار باید تا رسیدن نیروهای اورژانس ادامه یابد.

وی خاطر نشان کرد: اطراف مصدوم را باید خالی کرد و او را روی پتو قرار داد و سپس روی زمین گذاشت، چون تماس مصدوم با زمین می‌تواند مصدوم را به شوک دچار کند.

نوری‌الاصل با بیان اینکه گاز منوکسیدکربن گازی بی‌رنگ و بی بو است، گفت: این گاز به سرعت می‌تواند ظرف مدت کمتر از چند ساعت موجب مرگ افراد شود.

وی سنگینی در سر و گردن و تنگی نفس را از علائم مسمومیت با گاز منوکسیدکربن برشمرد و تصریح کرد: متأسفانه تا زمانی که افراد به علائم مسمومیت دچار نشوند، وجود این گاز در محیط به‌علت بی‌رنگ و بو بودن آن مشخص نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha