وزیر بهداشت گفت: در کشور ما حدود 5 میلیون نفر به بیماری دیابت مبتلا هستند که بی اطلاعی آنها منجر به عوارض دیررس می‌شود و هزینه سنگینی را به نظام سلامت تحمیل می‌کند.

5 میلیون نفر در کشور به دیابت مبتلا هستند

سلامت نیوز: وزیر بهداشت گفت: در کشور ما حدود 5 میلیون نفر به بیماری دیابت مبتلا هستند که بی اطلاعی آنها منجر به عوارض دیررس می‌شود و هزینه سنگینی را به نظام سلامت تحمیل می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سید حسن هاشمی، با انتشار پیامی به مناسبت روز جهانی دیابت گفت: برای کنترل بیماری دیابت ضروری است که مراکز متعددی از جمله وزارتخانه های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، شهرداری ها، رسانه‌ها و  سازمان‌های مردم نهاد با وزارت بهداشت همراه شوند.

متن کامل پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بهبود وضعیت بهداشت عمومی به همراه ارتقاء شرایط اجتماعی و اقتصادی زندگی در چند دهه گذشته، سبب شده بسیاری از بیماری‌های واگیردار و مهلک، از فرهنگ سلامت جوامع پیشرفته حذف شود؛ اما همگام با این پیشرفت، تغییرات گسترده‌ای در سبک زندگی ـ از تعاملات انسانی تا رژیم غذایی ـ بشر پدید آمده که بیماری‌های مزمن و غیرواگیر را به مشکل اصلی تهدید کننده سلامت او تبدیل کرده است.

امروز 4 گروه بیماری غیرواگیر شامل بیماری‌های قلبی ـ عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت مهم‌ترین علل مرگ و میر و ناتوانی بشر هستند. بیماری‌هایی که بار سنگین مالی به خانواده‌ها، جوامع و دولت‌ها تحمیل می‌کنند. از بین این‌ها اما دیابت به عنوان بزرگ‌ترین اپیدمی قرن، بیشترین افزایش را در کل جهان داشته است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون جهانی دیابت، در حالی که تعداد بیماران دیابتی در سال 2000 میلادی کمتر از 200 میلیون نفر بوده است؛ این عدد در حال حاضر به 382 میلیون نفر رسیده و پیش‌بینی می‌شود در سال 2035 به عدد باور نکردنی 592 میلیون نفر برسد.

این در حالی است که سالانه 5 میلیون نفر به علت ابتلا به دیابت جان خود را از دست می‌دهند؛ به عبارت دیگر هر 6 ثانیه یک نفر. یازده درصد کل هزینه‌های بهداشت و درمان جهانی هم صرف درمان دیابت یا عوارض آن می‌شود و در برخی کشورها این عدد تا 20 درصد از اعتبارات بهداشتی ـ درمانی را در برمی‌گیرد. هزینه‌ای که در کل جهان بیش از 550 میلیارد دلار در سال برآورد شده است. این مبالغ بیشتر صرف درمان عوارض دیابت مانند مشکلات قلبی ـ عروقی، چشمی، کلیوی و پاها می‌شود. عوارضی که با تشخیص به موقع و درمان مناسب دیابت قابل پیشگیری است. از سوی دیگر تحقیقات ثابت کرده با تغییر سبک زندگی و آموزش شیوه سالم زیستن، می‌توان از 70 درصد موارد ابتلا به دیابت نیز پیشگیری کرد.

بر اساس مطالعات انجام شده، در کشور ما حدود 5 میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند که بسیاری از آن‌ها به دلیل بی اطلاعی از بیماری خود به انواع عوارض دیررس دیابت نیز مبتلا می‌شوند و هزینه سنگینی را به نظام سلامت تحمیل می‌کنند. امروزه زندگی پر استرس، کم تحرکی و مصرف غذاهای پر کالری با ارزش غذایی اندک، سبب چاقی مفرط می‌شود که خود از دلایل اصلی ابتلا به دیابت است. کنترل این شرایط نیازمند مشارکت تمامی افراد، وزارتخانه‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و بخش‌های عمومی و خصوصی است.

مراکز متعددی باید با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همراه شوند؛ از جمله وزارت آموزش و پرورش برای اطلاع رسانی به بیش از 12 میلیون دانش آموز، وزارت ورزش و جوانان برای کمک به گسترش فضاهای ورزشی و ایجاد تحرک در جامعه، شهرداری‌ها برای تأمین فضای مناسب ورزشی در اماکن عمومی، رسانه‌ها و به‌ویژه صدا و سیما برای فرهنگ سازی، سازمان‌های مردم نهاد برای تشکیل شبکه‌های فعال مردمی و دیگر موارد.

تأکید می‌کنم که کاهش و کنترل عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر به عزمی ملی نیاز دارد و بدون اقدامات پیشگیرانه، هر نظام سلامتی هنگام مواجهه با این‌گونه مخاطرات، دچار بحران خواهد شد. در چنین شرایطی تخصیص منابع برای کنترل بیماری‌ها کاری عبث خواهد بود.

امروز ( 23 آبان ماه ) در 160 کشور جهان، سازمان‌ها، انجمن‌ها و متخصصان حوزه سلامت به موضوع دیابت می‌پردازند. برنامه‌های ویژه رسانه‌ای، گردهمایی‌های عمومی، برگزاری کارگاه‌های علمی و نشست‌های خبری و ده‌ها فعالیت دیگر انجام می‌پذیرد تا مردم بیشتر با این تهدید کننده بزرگ سلامتی خود آشنا شوند. در کشور ما اما یک هفته به این موضوع اختصاص یافته که امیدوارم با تلاش همه آنها که آستین همت بالا زده‌اند، شاهد ثمرات شیرین این اقدامات و کاهش بیماری‌های غیرواگیر به‌ویژه دیابت در کشور باشیم.

*دکتر سید حسن هاشمی / وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha