همایش روز جهانی دیابت روز پنجشنبه در مرکز طبی کودکان تهران برگزار شد.

فقط 6درصد ازچند میلیون ایرانی دیابتی تحت کنترل هستند!

سلامت نیوز: همایش روز جهانی دیابت روز پنجشنبه در مرکز طبی کودکان تهران برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین؛ معاون مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه فرهنگ تزریق انسولین دربیماران دیابتی باید ازطریق اطلاع رسانی گسترده وآموزش های مداوم نهادینه شود تاکید کرد:متاسفانه اکثربیماران دیابتی ومردم تصورمی کنند تزریق انسولین پایان زندگی است درحالی که این تصورصد درصد غلط است.

دکتر علیرضا مهدوی با اشاره به این که میزان ابتلا به دیابت در جهان به 400میلیون نفر رسیده است؛ گفت:متاسفانه 80 درصد این بیماران در کشورهای در حال توسعه هستند.

او گفت: هزینه درمان 80درصد مبتلایان به دیابت در کشورهای توسعه یافته و 20 درصد هزینه های درمان نیزمربوط به کشورهای در حال توسعه است.

معاون مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت فشارخون؛ چاقی و افزایش وزن، استعمال دخانیات و مصرف کم میوه را ازعوامل خطرساز درشیوع دیابت دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه طی سالیان اخیر آمار تعداد بیماران و افراد دچار ابتلا به عوامل خطرسازهم افزایش یافته است. بررسی های وزارت بهداشت نشان می دهد 14 درصد افراد بالای 25 سال دچار قند خون، 28 درصد دچار کلسترول بالا و 20 درصد نیز به فشار خون مبتلا هستند.

او گفت: درجریان یک تحقیق کشوری ،از 360 هزار نفری که مورد غربالگری قرار گرفتند 55 هزار نفر دچار دیابت و 185 هزار نفر چاق تشخیص داده شدند. بر اساس مطالعات صورت گرفته؛ با مداخله و تغییر در سبک زندگی می توان ابتلا به دیابت را تا 11 سال به تعویق انداخت و حتی 20 درصد هم منتفی می شود. حال آن که راه حل کاهش ابتلا به دیابت ناشی از رژیم غذایی سالم؛ فعالیت بدنی با شدت مناسب و کاهش وزن امکان پذیر است.

مهدوی با بیان اینکه دیابت جزء بیماری های غیرواگیر است؛ بیان کرد: در این میان وزارت بهداشت تنها ایفا کننده نقش نیست در واقع همه وزارتخانه ها ودستگاهها در راستای پیشگیری از آن نقش دارند که باید به وظایفشان عمل کنند.

معاون مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: به همین دلیل طرح تحول نظام سلامت با هدف اصلی بیماری های غیرواگیر آغاز به کار کرد, اما تأکید تنها بر بیماری های غیرواگیر نیست زیرا عوامل خطرآنها وابسته به یکدیگر است.

او گفت: بنابراین از خود مردم گرفته تا شهردای ها، وزارتخانه ها؛آموزش و پرورش؛ دولت و... در راستای پیشگیری از ابتلا به دیابت نقش دارند.

مهدوی تأکید کرد: متاسفانه در حال حاضر بر گروهی متمرکز شده ایم که آموزش دادن به آنها به دلیل عادت به سبک زندگی سخت است؛ بنابراین اگر آموزش را در سطح کلان به سمت مدارس ببریم و حتی پائین تر از محدوده یعنی مهدکودک ها شاید موفق تر باشیم. در این خصوص طرحی با وزارت آموزش و پرورش داریم که اساس آن آموزش دادن درباره بیماری های غیرواگیرازمقاطع مختلف تحصیلی است.

وی گفت: در حال حاضر 230 هزار بیمار دیابتی در روستاها و 250 تا 300 هزار نفر در سطح شهری که البته شامل همه کشور نمی شود نیز تحت پوشش ما قرار دارند و از لحاظ کیفیت ارائه خدمات هر چه افزایش دهیم باز هم جا داریم.

معاون مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت

 در ادامه از پروژه ای در دست اجرا خبر داد که بر اساس آن به صورت یک پکیج جامع که نه تنها برای دیابت بلکه در خصوص شیوه زندگی صحیح و طبیعی نیز به گروه هدف یعنی کودکان و نوجوانان آموزش داده می شود.

او با اشاره به این که هدف اصلی آموزش شیوه زندگی و تغذیه صحیح دیابتی ها ست؛ بیان کرد: در واقع هدف اصلی ما آموزش به کودکان از لحاظ تحرک بدنی، تغذیه و سایر موارد است زیرا در این صورت آنها قادر به تأثیرگذاری بر روی خانواده هایشان هم خواهند بود. همچنین برای بیماران و بزرگسالان هم در زمینه درمان دیابت برنامه های آموزشی داریم.

مهدوی با اشاره به این که جایگاه انسولین با گذشته فرق کرده است گفت: در واقع مردم برای استفاده از آن خیلی مقاومت می کنند؛ البته علت اصلی نیزآگاهی کم در خصوص استفاده ازانسولین وترس از آن است؛ البته شرایط هم اکنون کمی بهتر شده اما هنوزخیلی ها بر این باورند که انسولین یعنی آخر خط که این تفکر کاملا اشتباه است !

او در پاسخ به این که برخی از پزشکان نیز برای تجویز انسولین رغبت نشان می دهند, گفت: دلیل این امر ناشی از عدم پذیرش وتصورغلط بیماران است؛پس پزشک هم در این صورت به بیمار قرص می دهد تا به مرور زمان ودروصورت ایجاد عارضه ، اگر پای بیمار در آستانه قطع شدن باشد بیماررا ناگزیرحاضر به تزریق انسولین می کند. امامتاسفانه دیگر کار از کار گذشته است.ازسوی دیگر بعد از قطع پای بیماردیابتی عده ای به غلط تصورمی کنند که فلانی انسولین زد و پایش قطع شد؛ از این رو در این زمینه باید برنامه های آموزشی گسترده برای آموزش مردم وحتی جامعه پزشکی نیز اجرایی شود.

 فقط 6درصد از چند میلیون ایرانی دیابتی تحت کنترل هستند!

مدیرارشد انجمن دیابت ایران گفت:بی تردید وبراساس برنامه های روزجهانی، انسولین هم اکنون در درمان دیابت نوع 2 محور اصلی درمان است اما متأسفانه به خاطرضعف جدی در آموزش واطلاع رسانی به بیماران و پزشکان این موضوع هم اکنون حلقه گمشده اصلی دردرمان دیابت است.

دکتر داوود عباسی در حاشیه برگزاری همایش روز جهانی دیابت درمرکزطبی کودکان ایران گفت: در درمان دیابت، بیمار در رأس قرار داردضمن اینکه درمان آن گروهی است که نفر اصلی این گروه فرد دیابتی می باشد.

وی ادامه داد:حال فرد دیابتی برای درمان بیماری باید دارای اطلاع کافی از بیماری، انگیزه و مهارت کافی برای درمان باشد که همه این موارد در کلاس های آموزشی محقق می شود. به گونه ای که دنیا به این نتیجه رسیده که هر فرد دیابتی نیازمند سالانه حداقل 15 ساعت آموزش است.

این دیابتولوژیست گفت: در کلاس های آموزشی به بیماران می گوییم که برعکس تصور قدیم، انسولین در درمان دیابت نوع 2 نقشی بسیار اساسی ایفا می کند. زیرا فرد مبتلا به دیابت، دچار مقاومت به انسولین و کاهش ترشح انسولین است.

او گفت: در واقع داروهای خوراکی زمانی کارایی دارد که لوزالمعده انسولین داشته باشد؛ اما متأسفانه ما این را به بیماران آموزش نمی دهیم؛ بسیاری از پزشکان ما علمشان به روز نیست و تصورشان بر این است که دیابت نوع 2 غیروابسته به انسولین است.

عباسی بیان کرد: زمانی برای درمان دیابت در گایدلاین ها و پروتوکل های درمانی گفته می شد ابتدا داروی خوراکی تجویز شود و در صورت عدم پاسخ دهی داروی دوم و بعد سوم حال آن که الان انسولین ها در خط دوم درمان قرار گرفته اند.

وی گفت: متأسفانه برخی بر این باورند که انسولین یعنی آخر خط زندگی یک بیمار ؛ در حالی که این طرز تفکرصددرصد غلط است و فرد می تواند سالیان متمادی باکمک انسولین به درمان وزندگی خود ادامه دهد. به وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر پیشنهاد می دهم که آموزش تبدیل به اصل درمان شود، تا بر اساس آن پزشک موظف به آموزش بیمار باشد؛ در غیر این صورت به انجمن مراجعه کند و آموزش ببیند.

به گفته مدیرارشد انجمن دیابت ایران بیش از 380 میلیون نفر در سطح دنیا مبتلا به دیابت هستند که تا 20 سال آینده این آمار به 600 میلیون نفر می رسد، حال آن که شرایط کشورما هم این گونه است؛ به گونه ای که 5 تا 7 میلیون فرد مبتلا به دیابت داریم.

عباسی بیان کرد: افزایش تعداد دیابتی ها در کشور ما با دنیا متفاوت است. به گونه ای که در دنیا 55 درصد افزایش خواهد یافت اما در ایران 100 درصد. علت آن هم ناشی از تغییر سبک زندگی؛ کم تحرکی؛ تغذیه نادرست؛ مصرف فست فودها و غذاهای کنسروی است که تمامی این ها منجر به معضل چاقی می شود.

وی در ادامه هشدار داد: بعد به دنبال چاقی بیماری های دیگری نظیر سرطان؛ دیابت؛ فشار خون؛ بیماری های قلب و عروق رخ می دهد و براثرمعضل دیابت و فشارخون ،عوارض ناشی از آن یعنی سکته های قلبی و مغزی؛ نارسایی کلیه؛ قطع عضو و... پدید می آیند.

این دیابتولوژیست تأکید کرد: حال آن که متأسفانه سیستم بهداشتی ما بیمارنگر است،نه سلامت نگر؛ برای نمونه آن اندازه به بحث بیماری ها و بیمارستان ها توجه می شود که اولین مسئله در طرح تحول نظام سلامت تاکید شده بر بیمارستان ها که خدمات کاملی پوشش می دهند؛ یعنی بیمار شوید و اینجا بیایید که ما خدمات کاملی را ارائه می دهیم .در حالی که اول باید روی بحث سلامت و پیشگیری از آن هزینه می کردند وبعددرمان.

وی گفت: متأسفانه نیمی از دیابتی های ما از ابتلا به دیابت شان بی اطلاع اند؛ نیمی که آگاهی دارند اصلأ به پزشک مراجعه نمی کنند؛ مراجعین دیابتی هم اساسأ به حرف های پزشک گوش نمی دهند و آنهایی هم که گوش می دهند سیستم درمانی پاسخگوی درمان آنها به درستی- نیست .به همین خاطرمتأسفانه در بهترین وضعیت کمتر از 6 درصد بیماران تحت کنترل هستند که این فاجعه ملی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha