دوشنبه ۸ مهر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12715

دبیر مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس یافته های مراکز اطلاع رسانی مسمومیت های کشور،‌ ‌40 درصدمسمومیت ها در کشور غیر عمدی است.

دکتر طلعت قانع در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه 80 درصد مسمومیت های غیر عمدی درکودکان اتفاق می افتد، گفت: مسمومیت با دارو علت بروز اکثر مسمومیت ها در کودکان بشمار می آید.
قانع ضمن هشدار به خانواده ها در خصوص در اختیار قرار ندادن دارو ها برای کودکان، اظهارداشت:‌ میزان زیاد بروز مسمومیت با دارو در کودکان نشان دهنده این مطلب است که خانواده ها ممکن است داروها را در اختیار کودکان خود قراردهند.
وی با اشاره به اینکه خانواده ها باید در خصوص داروها به کودکان، توضیحات لازم را ارایه دهند، گفت:‌ هرگز نباید بچه ها را از دارو متنفر کرد زیرا در صورتیکه آنها بیمار شوند باید به آنها دارو خوراند و در صورت تنفر آنها از دارو، مقاومت آنها در استفاده از آن نیز زیاد می شود.
قانع استفاده بیش از حد برخی افراد از داروهای ضد درد و همچنین اختلال حافظه بویژه در افراد مسن که دارویی را چند بار در طی روز استفاده می کنند را از جمله علل مسمومیت های غیر عمدی عنوان کرد.

*** درمان خودسرانه مرگ فرد مسموم را درپی دارد
وی ضمن تاکید بر پرهیز از هرگونه درمان خودسرانه اطرافیان فرد مسموم در زمان مشاهده مسمومیت گفت: متاسفانه برخی از اطرافیان بیمار مسموم با درمان خودسرانه ای که انجام می دهند ، ممکن است باعث مرگ بیمار شوند.
قانع گفت: به عنوان نمونه اگر اطرافیان فرد مسمومی که بر اثر خوردن نفت مسموم شده باشد به وی شیر بخورانند، ممکن است ظرف حدود دو ساعت، او را با این درمان خودسرانه و اشتباه به کشتن دهند.
وی با بیان اینکه ‌‌اطرافیان، اگر در خصوص اقدامات اولیه مسمومیت، آگاهی داشته باشند، فرد مسموم فوت نمی کند و یا دچار ضایعه شدین نمی شود گفت: ‌در زمان بروز مسمومیت، با شماره تلفن 09646 مرکز اطلاعات داروها و سموم تماس گرفته و راهنمایی های لازم را از این مرکز اخذ کنند .
این مقام مسوول در وزارت بهداشت در خصوص این سامانه یکپارچه پاسخگودر خصوص مسمومیت ها اظهارداشت: ‌این سیستم که شامل متخصصان دارو و یا پزشک است در خیلی از استان ها از صبح تا بعد از ظهر و در استان هایی نظیر تهران و کهکیلویه و بویر احمد به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha