یك متخصص مغز و اعصاب با اشاره به این كه احتمال بروز پاركینسون با افزایش سن زیاد می‌شود، افزود: پاركینسون در دهه‌های پنجم و ششم زندگی شایع‌تر است و اگرچه درمان ریشه‌ای ندارد ولی تا مراحل خاصی می‌توان با دارو درمانی، كیفیت زندگی بهتری برای بیمار فراهم كرد.

دكتر محمد روحانی استادیار دانشگاه علوم پزشكی ایران در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، علت بروز پاركینسون زیر20 سال (پاركینسون جوانان) را ارثی دانست و گفت: علایم پاركینسون به صورت تدریجی شروع به پیشرفت می‌كند و در ابتدا به صورت یك طرفه شروع می‌شود یعنی ممكن است به صورت لرزش یك دست در حالت استراحت كه از علایم اختصاصی پاركینسون است شروع شود و با پیشرفت بیماری طرف مقابل بدن را هم درگیر می‌كند.

دكتر روحانی، سفتی و خشكی عضلات و كندی حركات را از علایم ابتلای بیماری دانست كه در برخی موارد ممكن است بیماران علایمی نظیر خشكی صبحگاهی عضلات را بیماریهای مفصلی و دیسك كمر یا گردن فرض كنند.

وی در رابطه با دیگرعلایم این بیماری اظهار كرد: در مراحل پیشرفته‌تر، صورت بیمار بی روح است، به كندی حرف می‌زند و تن صدای یكنواختی دارد، توانایی جمع كردن بزاق دهان را ندارد و هنگام راه رفتن به سمت جلو خمیده می‌شود و حركتش سرعت می‌گیرد كه ممكن است زمین بخورد.

استادیار دانشگاه علوم پزشكی ایران، سیر پیشرفت بیماری را تدریجی دانست كه ممكن است از 10 تا 35 سال طول بكشد و اضافه كرد: با پیشرفت بیماری، فرد به صندلی چرخ دار وابسته می‌شود،‌همچنین40 درصد این بیماران دچار افسردگی و 30 تا 40 درصد آنان دچار زوال عقل و دیگر اختلالات شناختی می‌شوند.

این متخصص مغز و اعصاب علت این بیماری را ناشناخته عنوان كرد و گفت: سلول‌هایی در مغز وجود دارد كه سازنده ماده‌ای در مغز هستند و به دلیلی كه هنوز ناشناخته است ممكن است سلولها شروع به تخریب شدن كنند و اگر فردی 80 درصد این سلولها را از دست بدهد دچار علایم پاركینسون می‌شود.

دكتر روحانی در پایان در رابطه با اشاره به روش درمانی كه به تازگی در ایران راه اندازی شده اظهار كرد: در این روش 12 الكترود در 2 ناحیه از مغز قرار داده می‌شود كه به باتری در خارج وصل است و با تنظیم ولتاژ باتری علایم بیماری كنترل می‌شود كه ازاین روش تاكنون برای درمان 45 بیمار در بیمارستان حضرت رسول استفاده شده و موفقیت آمیز بوده ولی مسئله مهم در مورد این روش این است كه همه بیماران نمی‌توانند از آن سود ببرند و تنها با تشخیص پزشك متخصص می‌توان از آن استفاده كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha