نتایج یک پژوهش علمی نشان می‌دهد اشتغال مادر محدودیتی برای تغذیه کودک با شیر مادر نیست به شرطی که مادر بتواند میان کار و شیردهی خود توازن برقرار کند.

به گزارش ایسنا‌ عصمت قدرت‌ اللهی در پژوهشی در خصوص موفقیت شیردهی در مادران شاغل و غیر شاغل كه در کنگره سراسری تغذیه نوزادان و کودکان در مشهد ارائه شد، آورده است: شیر مادر غذایی کامل و سرشار از مواد مورد نیاز برای رشد و محافظت کودک در برابر بیماری‌های گوناگون و عامل مهمی در جهت سلامت جسمی و روانی مادر و کودک می‌باشد.

این پژوهش به صورت توصیفی انجام شده و جامعه مورد پژوهش، مادران شیر دهی بودند که یک کودک شیرخوار بیش از ‌٩ ماه داشتند.

ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه‌ای مشتمل بر دو بخش مشخصات مربوط به مادر و اطلاعات مربوط به کودک بود. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که اکثریت مادران (‌٦/٣٦ درصد) در گروه سنی ‌٢٥- ‌٢٩ سال و اقلیت (‌٧/٣ درصد) کمتر از ‌٢٠ سال سن داشتند.

از نظر میزان تحصیلات اکثریت واحدهای مورد پژوهش (‌٤/٣٥ درصد) دیپلم و اقلیت آن‌ها (‌٣/١٨ درصد) مدرک زیر دپیلم داشتند؛ ‌٩/٥٤ درصد مادران خانه‌دار و ‌١/٤٥ درصد شاغل بودند و نحوه زایمان ‌٣٩ درصد از طریق زایمان طبیعی و ‌٦١ درصد به روش سزارین بود. ‌٤/٦٣ درصد مادران در کمتر از دو ساعت پس از زایمان به نوزاد خود شیر داده بودند.

اکثریت مادران (‌٧/٥٣ درصد) پس از ‌٤ ماهگی شیرخوار، تغذیه کمکی را شروع کرده بودند. اکثریت مادران ‌١/٥٦ درصد در شش ماه اول به طور انحصاری کودک را با شیر خود تغذیه نموده بودند و در زمان عدم حضور مادر ‌٣/٤٦ درصد از شیر دوشیده شده برای تغذیه کودک خود استفاده نموده بودند.

در این راستا پژوهشگران این تحقیق امیدوارند برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر در کشور گستردگی بیشتری یافته و همه مادران کودکان خود را با این موهبت الهی تغذیه و با این کار سلامت کودک و تندرستی جسمی و روانی خویش را تامین كنند.

گفتنی است، خدیجه نصیریانی، عصمت میرجلیلی، شهره شریعتی و نرگس حسینی از دیگر ارائه دهندگان این پژوهش علمی بوده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha