پیشرفت های اخیر در تحقیقات در زمینه سلول های بنیادی دانشمندان را قادر می سازد که از آزمایش بیماری ها روی پشه ی میوه و موش های آزمایشگاهی فراتر روند و به چشم ببینند که چگونه سلول های انسانی خراب می شوند و داروها چگونه می توانند این روند را تغییر دهند.

سلول های بنیادی جنینی انسان و یک نوع سلول تازه ابداع شده است به نام سلول های بنیادی تحریک شده (سلول های IPS) که بدون استفاده از جنین انسان ساخته می شوند و می توانند به تمام انواع سلول های بدن انسان تبدیل شوند، به دانشمندان کمک می کند تا چگونگی ابداع و آزمایش روش های درمانی را تغییر دهند.
"لاورنس گولدستین" یک محقق در دانشگاه "کالیفرنیا- سن دیگو" در جمع 900 دانشمند و طرفدار سلول بنیادی در "مجمع جهانی سلول های بنیادی" در "مدیسون" گفت، آنها تقریبا همه تلاشهای ممکن در زمینه پژوهشهای زیست شناختی بیماری ها روی موجوداتی مانند مگس میوه و موش انجام شده است. اما مشکل اصلی این است که در واقع انسان یک موش بزرگ نیست.
محققانی مانند گلداستین امیدوارند که از سلول های بنیادی نه تنها برای ابداع یک حوزه جدید پزشکی به نام پزشکی باززایی -- و رشد بافت ها، اعضا‌ء و خون برای پیوند-- استفاده شود بلکه برای مطالعه بیماری ها از جمله بیماری هایی که تنها انسان ها را مبتلا می کنند نیز به کار گرفته شوند.
سلول های بنیادی جنینی سلول های اصلی بدن هستند که می توانند به تمام انواع بافت های بدن تبدیل شوند و به نظر می رسد که سلول های iPS --که از طریق استفاده از ژن ها برای تغییر سلول های معمولی ساخته شده اند-- نیز توانمندی های مشابهی با سلول های بنیادی جنینی داشته باشند.
سلول های بنیادی ساخته شده از افراد مبتلا به بیماری های مختلف می توانند برای رشد مجموعه هایی از بافت زنده در آزمایشگاه مورد استفاده قرار گیرند -- بافتی با همان نقص های ژنتیکی که موجب ابتلا به بیماری می شوند یا بر اثر ابتلا به بیماری بوجود می آیند.
"جیمز تامسون" از "دانشگاه ویسکانسین"، که ده سال قبل برای نخستین بار از جنین یخ زده انسان سلول های بنیادی جنینی استخراج کرد ، گفت، پیش از این دانشمندان هرگز به بافت انسانی دسترسی نداشته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha