چند سالی است که خشکسالی و تبعات آن روی زشنش را به ما نشان داده است اما خوب است بدانیم که این یک مشکل جهانی است.

خشکسالی تابستان آینده زمین را تهدید می کند

سلامت نیوز: چند سالی است که خشکسالی و تبعات آن روی زشنش را به ما نشان داده است اما خوب است بدانیم که این یک مشکل جهانی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، گرما و خشکسالی بیش از آن که به عملکرد بد ما انسانها ربط داشته باشد به تغییرات کیهانی بستگی دارد اما عملکرد انسان در ایجاد گازهای گلخانه ای و عواملی که باعث گرمایش زمین می شود هم موثرند به تازگیآژانس فضانوردی آمریکا (ناسا) اعلام کرد ه که پیش بینی می‌شود تابستان آینده، کره زمین شاهد گرمای بسیار شدید خواهد بود.

به گزارش ریا نیووستی، ناسا در پیش بینی‌خود، به نتایج هواشناسی‌ها از سال ۱۸۸۰ تا کنون و شکست رکود گرمای هوا در سال‌های ۱۹۹۵، ۱۹۹۷، ۱۹۹۸، ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ استناد کرده است.

جدول زیر تغییرات دمایی نسبت به میانگین را در این سالها نشان می دهد؛

ردیف سال افزایش دما ازدمای عادی(سانتیگراد)
1 2010 0.66
2 2005 0.65
3 1998 0.63
4 2013 0.62
5 2003 0.62
6 2002 0.61
7 2006 0.60
8 2009 0.59
9 2007 0.59
10 2004 0.57

این روند در سال جاری و سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

شایان ذکر است که سپتامبر گذشته، میانگین دمای هوا به ۱۵.۷ درجه سانتیگراد رسید که رکوردی در ۱۳۵ سال گذشته به شمار می‌آید. اما میانگین دمای هوای کره زمین در ۹ ماه گذشته، به ۱۴.۷ درجه سانتیگراد رسید.

کارشناسان ناسا می‌گویند که تابستان گذشته گرمترین تابستان از سال ۱۹۹۸ تا کنون بود و تابستان آینده، شاهد موج گرمایی شدیدتر خواهد بود که باعث خشکسالی شدید در برخی مناطق زمین و گرمای بی سابقه خواهد شد.

پیش از این د انشمندان آلمانی اعلام کرده بودند سال ۲۰۱۴ میلادی گرم‌ترین و خشک‌ترین سال در تاریخ خواهد بود.

دانشمندان هواشناسی دانشگاه گیسن در آلمان گفته بودندبه احتمال 75 درصد تابستان سال 2014 گرم‌ترین تابستان در طول تاریخ خواهد بود. همچنین امسال آتش‌سوزی‌های بسیار و خشکسالی وسیعی در سراسر کره زمین رخ خواهد داد.

حالا دانشمندان ناسا می گویند که سال آینده 2015 از امسال هخم گرمتر خواهد بود.

به گفته محققان، احتمال وقوع پدیده ال نینو (El Niño) در سال 2015 هم مانند 2014 بسیار زیاد خواهد بود و در نتیجه این پدیده سیل‌های زیادی در کشورهای پرو و اکوادور رخ خواهد داد و کشورهای اندونزی و استرالیا نیز با هجوم هوای خشک مواجه خواهند شد.

پدیده ال‌نینو زمانی اتفاق می‌افتد که آب‌های گرم مدفون شده در اقیانوس آرام تا سطح اقیانوس بالا بیایند و در طول خط استوا به سمت آمریکا پخش شوند. در اثر این رویداد، در نواحی اطراف پرو و اکوادور به مدت 9 ماه یا بیشتر باران خواهد بارید و این مناطق شاهد سیلاب خواهند بود و دی سوی دیگر، یعنی اندونزی و استرالیا خشکسالی و آتش‌سوزی در صدر اخبار خواهد نشست. این بخشی از چرخه ویرانگر اقلیمی به نام نوسان جنوبی ال‌نینو است.

تصویر زیر بیانگر پراکندگی جغرافیایی دما و افزایش دما از حد نرمال است که با رنگ قرمز و قرمز کمرنگ در نقشه مشخص است.

خشکسالی زمین در تابستان آینده

چنان که مشاهده می شود  در مدل 2013 علاوه بر ایران بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی با پدیده گرمتر بودن از حد نرمال مواجه بوده اند که در سال های آینده نیز این روند به گفته دانشمندان ادامه خواهد داشت. با این تفاوت که کشور ما از لحاظ اقلیمی در منطقه گرم و خشک قرار دارد و این تغییرات در کشورهایی مثل ایران تبعات وسیع تری خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha