شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 127244

یک جراح و متخصص زنان گفت: در زنانی که دچار کمبود و کاهش مصرف ویتامین B بویژه ویتامین ‌B6 و ریبوفلاوین (ویتامین‌B2) هستند خطر ابتلا به علائم سندرم قبل از قاعدگی 35 درصد بیشتر است.

سلامت نیوز: یک جراح و متخصص زنان گفت: در زنانی که دچار کمبود و کاهش مصرف ویتامین B بویژه ویتامین ‌B6 و ریبوفلاوین (ویتامین‌B2) هستند خطر ابتلا به علائم سندرم قبل از قاعدگی 35 درصد بیشتر است.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه علت بروز سندرم پیش‌ از قاعدگی بر هم‌ خوردن تعادل هورمونی استروژن و پروژسترون در زنان است، گفت: از شایع‌ترین علائم این سندرم می‌توان دلشوره، ناپایداری خلقی، تحریک‌پذیری، تنش عصبی، سردرد، میل شدید به خوردن شیرینی، افزایش اشتها، تپش قلب، سرگیجه و گاهی افزایش‌ وزن، ورم دست یا حساسیت پستان‌ها، احساس ورم و نفخ ‌شکم، افسردگی، ضعف‌ حافظه و بی‌خوابی را نام برد.

وی با اشاره به پژوهش‌های محققان آمریکایی گفت: این محققان تعداد 1000 زن را که دچار سندرم قبل از قاعدگی بودند مورد ارزیابی قرار دادند و دریافتند که این زنان دچار کمبود و کاهش مصرف ویتامین بویژه ویتامین ‌B6 و ریبوفلاوین (ویتامین‌B2) هستند که وجود این دو ویتامین و کاهش آن خطر ابتلا به علائم سندرم قبل از قاعدگی را تا 35 درصد در‌ این زنان در‌ بردارد.

این جراح و متخصص زنان گفت: در این تحقیق مشخص ‌شد که دو ویتامین ‌B6 و B2 به ‌نحوی ممکن‌ است انتقال دهنده‌های عصبی علائم سندرم پیش‌ از قاعدگی را افزایش دهند.

هاشمیان نایینی یادآور شد: با خوردن این ویتامین‌ها می‌توان این علائم را 25 تا 35 درصد کاهش ‌داد، لذا توصیه می‌شود که در رژیم‌غذایی این دو ویتامین مصرف شود.

وی گفت: موادی که شامل این ویتامین‌ها هستند شامل حبوبات، لوبیا ‌سفید و سیاه، لوبیا چینی، لوبیای مرمری، عدس و نخودفرنگی است که در واقع فقط یک فنجان لوبیا سفید و سیاه تامین‌ کننده 28 درصد از مقدار توصیه شده روزانه برای ویتامین ‌B6 است.

هاشمیان نایینی گفت: در این تحقیق آمده است که خوردن یک فنجان اسفناج تامین‌ کننده 15 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه برای ویتامین‌ B6 و 25 درصد ویتامین ‌B2 است.

این جراح و متخصص زنان در ادامه گفت: ماست نیز ماده‌ تامین‌ کننده‌ 32 درصد از میزان مورد نیاز از این ویتامین و همچنین کلسیم و ویتامینD دو ماده‌ مغذی برای کاهش سندرم پیش‌ از قاعدگی است.

وی گفت: در این تحقیق آمده است که یک وعده ماهی تن یا قزل‌آلا 38 درصد یعنی بخش عظیمی از میزان توصیه شده روزانه ویتامین ‌B6 را تامین می‌کند.

هاشمیان نایینی با تاکید بر اینکه ورزش صبحگاهی نیز کمک خوبی به این امر می‌کند، گفت: باید زنان از خوردن کافئین، نمک و شکر مصنوعی خودداری کنند. چون در این زمان پرخاشگری در آنها زیاد می‌شود و گاهی احتیاج است که با پزشک روان‌شناس بالینی مشورت کنند تا مشکلات آنها کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha