شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴
کد خبر: 127279

یک متخصص داخلی گفت: کبد چرب بیماری است که با تغییر سبک زندگی میتوان آن را درمان کرد.

سلامت نیوز: یک متخصص داخلی گفت: کبد چرب بیماری است که با تغییر سبک زندگی میتوان آن را درمان کرد.

دکتر بابک رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کبد چرب واژه کلی برای اشاره به جمع شدن چربی در کبد است. وجود چربی در کبد طبیعی است، اما اگر این میزان از چربی بیشتر از 5 تا 10 درصد وزن کل کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب دچار شده است. در واقع کبد چرب تقریبا بحث جدیدی است که گاهی اوقات دارای علت بوده و گاهی بدون علت است.

وی افزود: کبد چرب یک بیماری درمان‌پذیر است، اما گاهی میتواند باعث اثرات و عوارض خطرناکی شود. کبد چرب معمولا نشانه و علامتی نداشته و باعث آسیب همیشگی می‌شود. چون در بسیاری از موارد علتی برای این بیماری وجود ندارد به سمت بیماریهای جدی سوق مییابد.

رضایی در خصوص شایعترین دلایل ابتلا به کبد چرب، تصریح کرد: کبد چرب انواع مختلفی دارد. در حقیقت کبد چرب یک بیماری خاموش است؛ چرا که در مراحل اولیه نشانهای ندارد. ضمنا بیماریهای زمینهای، مصرف الکل، دیابت، برخی داروها برخی از غذاها و حتی برخی داروهای گیاهی موجب بالا رفتن چربی خون می‌شود. از همین رو باید بیماریهای زمینهای رفع شود و رژیم غذایی افراد مبتلا باید تغییر کند.

این متخصص داخلی با اشاره به علائمی که گاهی ظاهر می‌شود، یادآور شد: اگر درد مبهمی در بالا یا زیر شکم احساس شود حتما باید به پزشک متخصص مراجعه شود. از خوردن غذاهای پرچرب پرهیز شود، مصرف ویتامین E را در برنامه غذایی خود داشته باشد، زیرا چربی‌سوزی بالایی دارد و در کنار این موارد افراد ورزش را نیز فراموش نکنند.

رضایی متذکر شد: در حال حاضر درمان خاصی برای کبد چرب وجود ندارد و این در حالیست که این بیماری میان مردان بیشتر به چشم میخورد. به همین جهت برای درمان کبد چرب باید سایر مشکلات از جمله دیابت یا کلسترول درمان شود و افراد مراقب رژیم غذایی خود باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha