معاون انجمن حمایت از بیماران کلیوی با هشدار نسبت به افزایش طلاق در بین خانواده بیماران کلیوی گفت: ۲۵ هزار بیمار دیالیزی داریم و با توجه به افزایش سالانه ۵ هزار بیمار به این آمار تا ۵ سال آینده تعداد این بیماران در کشور دو برابر می‌شود.

سلامت نیوز: معاون انجمن حمایت از بیماران کلیوی با هشدار نسبت به افزایش طلاق در بین خانواده بیماران کلیوی گفت: ۲۵ هزار بیمار دیالیزی داریم و با توجه به افزایش سالانه ۵ هزار بیمار به این آمار تا ۵ سال آینده تعداد این بیماران در کشور دو برابر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، داریوش آرمان، معاون ارتباطات و بین الملل انجمن حمایت از بیماران کلیوی افزود: هفته حمایت از بیماران کلیوی از 23 تا 30 آبان است.با توجه به این مناسبت انتظار ما از مردم و دستگاههای دولتی این است که همت کنند و در این هفته برای بررسی میزان خطر بروز بیماری کلیوی با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و انجام آزمایش قند و فشار خون از وضعیت سلامت خود با خبر شوند.

 

وی گفت:‌بیماری کلیوی یک بیماری خاموش است که بخش عمده آن به علت ضعف خدمات بهداشتی و پیشگیری ناشناخته مانده است. در زمان حاضر حدود 25 هزار بیمار دیالیزی در کشور داریم، حدود 30 هزار بیمار کلیوی نیز اکنون پیوند کلیه شده و به زندگی عادی بازگشته اند.

 

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که سالانه بین 3 تا 5 هزار نفر به تعداد بیماران کلیوی اضافه می شود و به این ترتیب افزایش دو برابری تعداد بیماران کلیوی در کشور طی 5 سال آینده قطعی است و متأسفانه به علت کمبود امکانات درمانی و تختهای دیالیز با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

 

آرمان گفت: هزینه هر جلسه دیالیز 267 هزار تومان است و با توجه به اینکه هر بیمار دیالیزی باید هفته ای 3 بار دیالیز شود، می توان برآورد کرد که فقط هزینه دیالیز این بیماران در ماه حدود 5 میلیون تومان است.

 

وی افزود: اکنون همه این بار مالی به دولت و بیمه ها تحمیل می شود و برای بیماران رایگان است اما اگر نتوانیم این بیماری را کنترل و از آن پیشگیری کنیم،  افزایش این بیماری بار مالی سنگینی را به کشور تحمیل خواهد کرد.

 

معاون ارتباطات انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی اضافه کرد: تنها راه کنترل این بیماری بهبود خدمات پیشگیرانه و عزم همگانی مردم برای انجام آزمایشهای دوره ای است، مراکز درمانی انجمن حمایت از بیماران کلیوی و مرکز بهداشتی تابعه وزارت بهداشت آمادگی دارند تا در هفته حمایت از این بیماران به صورت رایگان خدمات پیشگیرانه و آزمایش قند و خون را برای مراجعان انجام دهند و انتظار ما از مردم این است که همت کنند و برای پیشگیری از بروز این بیماری به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

 

وی اضافه کرد: مشکل مهم دیگری که در بین بیماران دیالیزی رو به گسترش است، افزایش نگران کننده طلاق در خانواده این بیماران است. این معضل متأسفانه در سالهای اخیر باعث شده که تعداد زیادی از بیماران دیالیزی خانواده خود را از دست بدهند و البته در این مورد زنان وفادارترند و میزان طلاق در مواردی که زن بیمار و نیازمند دیالیز می شود، بیشتر است.

 

آرمان گفت: باید توجه کنیم که بیماری کلیوی و دیالیز به هیچ وجه مسری و واگیر نیست و اکثر این بیماران حداکثر بعد از دو سال می‌توانند پیوند کلیه بشوند و به زندگی عادی برگردند اما متأسفانه در آن زمان با خانواده از هم پاشیده خود مواجه می شوند.

 

وی ادامه داد: برای جلوگیری از این فاجعه انجمن حمایت از بیماران کلیوی با دستگاه قضایی مکاتبه کرده است. از قضات خواستیم که از صدور حکم طلاق در خانواده بیماران دیالیزی در زمان کوتاه خودداری کنند تا بیمار این فرصت را داشته باشد با درمان به زندگی عادی برگردد و از خانواده ها نیز می خواهیم صبوری کنند و با کمک به بیمار دیالیزی در خانواده خود جلوه انسانی از گذشت وفاداری به خانواده از خود به یادگار بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha