سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12735

محققان با ساخت و ایجاد انگشتهای مصنوعی موفق به ایجاد حس لامسه در افرادی شدند که از دست مصنوعی استفاده می کنند.

دست انسان با استفاده از واکنشی درونی در پاسخ به لرزش پوست به واسطه لمس جسم به صورت خودکار قادر به تخمین میزان فشار مورد نیاز برای نگه داشتن یک جسم است.

اما عدم وجود این سیستم لمسی در دست های مصنوعی، مصرف کننده آنها را مجبور به تخمین این میزان فشار به صورت فردی می کند.

به منظور حل این مشکل در افراد معلول محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی موفق به طراحی و ساخت انگشتهای مصنوعی شدند که قادر به حس و تخمین میزان فشار مورد نیاز برای حفظ اشیا است.

این انگشتها از پوست لاستیکی تشکیل شده که به وسیله ژل غلیظ سیلیکونی انباشته شده است. زمانی که جسمی به واسطه لمس شدن شروع به لرزش می کند، امواج این لرزه ها از طریق ژل سیلیکونی به حسگر صوتی که به استخوانهای اکریلیکی متصل شده است، منتقل می شود. این امر واکنش لحظه ای ایجاد کرده که به موتورهای موجود در دست مصنوعی دستور می دهد تا زمان اتمام لرزش جسم و پوست مصنوعی، انگشتها نیروی فشار برای حفظ شیئ را افزایش دهد.

در عین حال استخوانهای این انگشتها نیز با الکترودهای کوچکی پوشانده شده اند که نیروی الکتریکی کوچکی ایجاد می کند.

تغییر حالت در شکل پوست لاستیکی به دلیل نگه داشتن یک جسم در دست و در نتیجه تغییر میزان سطح ژل در انگشتها، میزان انرژی الکتریکی در میان الکترودها را نیز تغییر می دهد.

محققان معتقدند این اطلاعات حسی می تواند به ابزار ایجاد نیروی فشار که توسط فرد پوشیده شده، منتقل شود و نیروی فشار را برای ایجاد حس لامسه در فرد به پوست طبیعی بدن وی منتقل کند.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، نمونه آزمایشی این انگشتهای مصنوعی در ماه آینده در طی کنفرانس "ریو راب" در آریزونا به نمایش گذاشته خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha