کنسرسیوم نانوفناوری در حوزه پزشکی با حضور 11 دانشگاه و پژوهشگر برای تولید حسگر جهت تشخیص زودهنگام بیماری سرطان ایجاد می شود.

 این کنسرسیوم که در حوزه پزشکی فعالیت می کند متشکل از 11 دانشگاه و پژوهشگاه از جمله دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پژوهشگاه دانشهای بنیادی (IPM)، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران، پژوهشگاه مواد و انرژی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه الزهرا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر، دانشگاه علم و صنعت و سازمان پژوهشی کشاورزی است.

تاکنون بیش از 200 نوع سرطان شناسایی شده است که در فاز اول مطالعات، اعضای این کنسرسیوم حسگرهای ویژه ای برای تشخیص سرطانهای سینه و پروستات که متداول ترین نوع سرطان در کشور است را طراحی و تولید می کنند.

این محققان قرار است با استفاده از نانوتکنولوژی حسگرهای خاصی تولید کنند که قادر است سیگنالهایی را که یک سلول سرطانی از خود بروز می دهد مانند فرستنده رادیویی بگیرد و با ارسال این اطلاعات پزشکان را از تغییرات احتمالی در سلولها مطلع کنند.

طبق نظر محققان یک سلول سرطانی عملکرد نامتعارفی را از خود بروز می دهد که با استفاده از دستگاههای معمولی قابل تشخیص نیست. از این رو سنسورهایی را با استفاده از فناوری نانو می توان طراحی کرد که دقیقا بتواند سیگنالهای ضعیف را بگیرد و اعلام کند که در بخش خاصی اتفاقات نامتعارفی در حال وقوع است.

این روش درمان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان پروژه اولویت دار معرفی شده و برای تامین بودجه به معاونت علمی رئیس جمهور ارسال شده است که در صورت نهایی شدن اجرا می شود.

بر اساس برنامه زمان بندی شده ظرف چهار سال آینده اعضای این کنسرسیوم ملزم هستند با مشارکت هم به دانش فنی و تولید نانوحسگرها برای تشخیص بیماری سرطان سینه و پروستات نائل شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha