یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 127377

همه می خواهند راز عمر طولانی تر را بدانند و از آن استفاده کنند تا در کنار عمر طولانی از سلامتی نیز برخوردار باشند. نمی توان به قطعیت گفت چطور بعضی از مردم ۱۰۰ سال عمر می کنند، اما مواردی هستند که با رعایت آن می توان از کوتاه شدن عمر جلوگیری کرد مانند راهکارهای افزایش طول عمر، غذا خوردن نیز یکی از مواردی است که به طور مستقیم با سلامت و طول عمر ما ارتباط دارد.

۴ خوردنی که باعث کوتاه شدن عمر شما می شود

سلامت نیوز: همه می خواهند راز عمر طولانی تر را بدانند و از آن استفاده کنند تا در کنار عمر طولانی از سلامتی نیز برخوردار باشند. نمی توان به قطعیت گفت چطور بعضی از مردم ۱۰۰ سال عمر می کنند، اما مواردی هستند که با رعایت آن می توان از کوتاه شدن عمر جلوگیری کرد مانند راهکارهای افزایش طول عمر، غذا خوردن نیز یکی از مواردی است که به طور مستقیم با سلامت و طول عمر ما ارتباط دارد.

بعضی از غذا ها با آسیب رساندن به تلومرهای سلول می توانند شانس عمر طولانی تر را در شما کاهش دهند. این کلاهک های کوچک در انتهای کروموزوم های شما کلید اصلی در محافظت از DNA در برابر آسیب هستند. بسیاری از متخصصان آن ها را با پلاستیک های انتهایی بند کفش مقایسه می کنند.

4 خوردنی که باعث کوتاه شدن عمر شما می شودبنابر گفته ی دانشگاه علوم سلامت یوتا، به مرور زمان وقتی سلول به طور مرتب بازسازی می شود، تلومرها کوتاه تر می گردند. با کوتاه شدن تلومرها، سلول ها ممکن است ناکار آمد شوند و بمیرند. تلومرهای کوتاه تر همچنین به موقعیت هایی مانند سرطان و بیماری های قلبی نیز ارتباط داده شده اند. این تحقیق همچنین نشان داده است که نوع و سبک زندگی، مانند رژیم غذایی می تواند به فرآیند کوتاه شدن سرعت ببخشد یا آن را آهسته کند. این موضوع گاهی زمان سنجی برای سالخوردگی در نظر گرفته می شود. این ۴ ماده ی غذایی می توانند سهمی در کوتاه تر شدن تلومر داشته باشند. پس شاید بهتر باشد برای یک عمر طولانی و زندگی سالم، مصرف آن ها را محدود کنید.

نوشابه

نوشابه خبر بدی برای تلومرها است. اخیرا" تحقیقی که روی ۵۳۰۹ بزرگسال و توسط ژورنال آمریکایی سلامت عموم انجام شد، نشان داد که مصرف روزانه ی ۲۰ اونس نوشابه با ۴.۶ سال پیری زودتر در ارتباط است. این همان مقدار مشابهی است که به سیگار کشیدن ربط داده شده است. مصرف روزانه ۸ اونس تأثیر کمتری داشت و به ۱.۹ سال پیری زودتر مرتبط شد. تحقیقی دیگر نشان می دهد که نوشیدن روزانه ی نوشابه ی رژیمی، ۶۷ % ریسک گرفتن دیابت نوع دوم را افزایش می دهد. شیرین کننده های مصنوعی نیز می توانند تمایل شما برای مصرف مواد قندی را افزایش دهند. اینفوگرافی عوارض نوشابه را مشاهده کنید.

گوشت های فرآوری شده

یکی از غذاهای بد دیگر برای تلومرها، گوشت های فرآوری شده مانند هات داگ و پپرونی است. تحقیقی در سال ۲۰۰۸ روی ۸۴۰ نفر که توسط ژورنال آمریکایی تغذیه بالینی انجام شد، تأثیری که غذا های متعدد روی طول تلومر داشتند را بررسی کرد. محققان متوجه شدند کسانی که یک یا چند بار گوشت فرآوری شده را هر هفته مصرف کردند، تلومرهای کوتاه تری نسبت به افرادی داشتند که اصلا" گوشت فرآوری شده نخوردند.

گوشت قرمز

مصرف بیشتر گوشت قرمز، مانند همبرگر و استیک، مدت هاست که به سرطان و بیماری قلبی ارتباط دارد و این می تواند به دلیل تأثیر آن روی تلومرها باشد. در یک تحقیق تغذیه بالینی، موش ها برای ۴ هفته، غذا های مختلفی از گوشت گاو و مرغ را مصرف کردند. گوشت قرمز بیشتر در رژیم غذایی موش ها به تلومرهای کوتاه شده در سلول های روده بزرگ ارتباط داده شد. نتایج مشابهی در مورد گوشت سفید نیز دیده شده، اما گوشت قرمز تأثیرگذاری بیشتری نشان داده است. خبر خوب این است: رژیم هایی که شامل نشاسته ی مقاوم ( یک کربوهیدرات خوب که کمک می کند چربی بسوزانید) بود، تأثیر گوشت قرمز روی تلومرها را کاهش داد. این دلیل خوبی است تا غذاهایی که غنی از نشاسته های مقاوم هستند را بیشتر مصرف کنید، مانند موز و عدس.

الکل

مانند گوشت قرمز، الکل نیز می تواند دلیلی برای بیماری های شایع باشد. یک تحقیق که در همایش سالانه اتحادیه آمریکا برای تحقیق در مورد سرطان در سال ۲۰۱۰ ارائه شد، نشان داد که الکل نیز می تواند سرعت کوتاه شدن تلومر را زیاد کند. محققان سرم DNA افرادی که روزانه مصرف زیادی الکل داشتند را به همراه کسانی که مصرف متعادل تری داشتند، بررسی کردند. تلومرها در کسانی که الکل زیادی مصرف می کردند، بسیار کوتاه تر بود. در حقیقت، طول تلومرهای آن هایی که زیاد مصرف می کردند، نصف گروه مقابل بود. پس بهتر است در میزان مصرف خود دقت زیادی به خرج دهید!

منبع: elmevaresh.com


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha