یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 127380

حرفه پرستاری را باید از مهم‌ترین عناصر چرخه درمانی دانست. حرفه‌ای سخت و زیان آور که گاهی دشواری‌ها و مشکلات آن از سوی مسئولان و سیاستگذاران نظام سلامت کشور نادیده گرفته می‌شود. اعتراض پرستارها نسبت به وضعیت نامناسب کاری‌شان موضوع تازه‌ای نیست و در کنار آن مسئولان نیز درباره کمبود پرستار هشدار می‌دهند. با این حال به نظر می‌رسد با آغاز طرح تحول نظام سلامت، تنها اوضاع کاری آنها تغییر زیادی نکرده است.

مطالبات پرستاران از طرح تحول سلامت

سلامت نیوز: حرفه پرستاری را باید از مهم‌ترین عناصر چرخه درمانی دانست. حرفه‌ای سخت و زیان آور که گاهی دشواری‌ها و مشکلات آن از سوی مسئولان و سیاستگذاران نظام سلامت کشور نادیده گرفته می‌شود. اعتراض پرستارها نسبت به وضعیت نامناسب کاری‌شان موضوع تازه‌ای نیست و در کنار آن مسئولان نیز درباره کمبود پرستار هشدار می‌دهند. با این حال به نظر می‌رسد با آغاز طرح تحول نظام سلامت، تنها اوضاع کاری آنها تغییر زیادی نکرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، ضرورت توجه به وضعیت پرستاران را درصحبت‌های یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می توان دید که از تفاوت پنج برابری کارانه پرستاران در بیمارستان‌ها خبر می‌دهد. محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستاران ایران، این تبعیض را نکته‌ای ناملموس و دور از دید در جامعه پرستاری عنوان می‌کند که ناشی از عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است.


مشاهدات عینـــی از برخــی بیمارستان‌های دولتی، نشان می‌دهد بعد از آغاز طرح تحول نظام سلامت از چهره‌های ناراضی و عصبی مراجعه‌کنندگان خبری نیست و بیماران نیازمند و محروم جامعه که پیش از این توان مراجعه به بیمارستان‌ها را نداشتند با خاطری آسوده نسبت به وضعیت درمانی خود اقدام می‌کنند. همین موضوع یکباره به افزایش حجم پذیرش بیماران در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی دامن زده است اما روی دیگر این سکه از افزایش ساعت کاری پرستاران است که به اعتقاد اعضای شورای عالی نظام پرستاری، اجرای این طرح بزرگ بار مضاعفی به کارکنان بخش درمان بویژه حیطه کاری پرستاری وارد کرده است.


طرح تحول نظام سلامت اگرچه هزینه‌های درمانی بیماران را کاهش داده و گام مثبتی در ارتقای کیفیت خدمات بهداشت و درمان ارزیابی شده اما از منظر پرستاران برخی اشکالات نیز در کنار این نقاط قوت دیده می‌شود. اعضای شورای عالی نظام سلامت معتقدند در بحث تعرفه‌ها تنها یک گروه خاص در تیم سلامت لحاظ شده‌اند و دیگر گروه‌ها از جمله پرستاران به عنوان مهم‌ترین بازوی چرخه درمان نادیده گرفته شده‌اند. با این حال سؤالی که ذهن افکار عمومی و کارشناسان حوزه سلامت و پرستاران را درگیر کرده این است که آیا این طرح تحول می‌تواند عدالت را بین پرستاران به وجود بیاورد؟محمد شریفی مقدم عضو شورای عالی نظام پرستاری و دبیر کل خانه پرستاران، تحقق عدالت را که همواره جامعه پرستاری در پی آن بوده از جمله مشکلاتی می‌داند که طرح تحول نظام سلامت نتوانسته این انتظار را برآورده کند.


وزیر بهداشت، انتقادات جامعه پرستاری را درباره افزایش ساعت کاری و کارانه آنها اعتراضی واقعی و بحق می‌داند اما او معتقد است برخی از مقایسه‌ها در رابطه با حقوق تیم سلامت منجر به تقابل پزشک و پرستار می‌شود با این حال این وزارتخانه برای رضایتمندی آنها کارگروهی را برای بررسی حقوق پرستاران تشکیل داده است زیرا تفاوت و تبعیض بسیار زیاد در پرداخت حقوق پرستاران در بیمارستان‌های مختلف از جمله معضلات مهم جامعه پرستاری است. به گفته عبدالرحمان رستمیان عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، پرداخت کارانه‌ها که باید طبق استانداردهای جهانی کارانه‌ها و متناسب با خدمت و به‌صورت علمی و مستند تعیین شود باعث شده مدیران بیمارستان‌های دولتی فاصله رقم کارانه پرداختی را به حداقل میزان ممکن برسانند.
 

 

معمای تبعیض چگونه حل می‌شود؟

محمد شریفی مقدم تبعیض بین حقوق پرستاران و به عبارتی مشکلات جامعه پرستاری را ریشه در تبعیض بین گروه‌های مختلف پزشکی بیان می‌کند. او می‌گوید: سال 58 تفاوت حقوق رئیس بخش با سرپرستار 40درصد بود. به طور مثال اگر جراح قلب 10هزار تومان دریافت می‌کرد دریافتی سرپرستاربخش 6500تومان بود که اختلافی به اندازه 35 درصد داشت ضمن اینکه استاد زودتر از پرستار در بخش حاضر می‌شد.


ریشه‌های تبعیض در تیم سلامت را باید در طرح نوین خودگردانی بیمارستان‌ها در دهه 70جست‌و‌جو کرد که بر اساس این طرح تفاوت حقوق پزشکان نسبت به پرستاران به میزان 300برابر افزایش یافت و مشکلی عمده را در سیستم پزشکی به وجود آورد. در این دوره، بیمارستان‌ها برای اینکه بتوانند هیأت علمی بیشتری جذب کنند و ماندگاری و وابستگی آنها را بیشتر کنند، برای پزشکان تعرفه‌ای تحت عنوان حق‌العمل تعریف کردند که نه تنها پرداختی بیمار بشدت بالا رفت بلکه برخلاف زحمات تیم پرستاری در بخش مراقبت‌های ویژه، کنترل علائم حیاتی بیمار به‌صورت شبانه روزی و... 65درصد هزینه‌ها به جیب کسانی وارد می‌شد که شب‌ها بر بالین بیمار حاضر نمی‌شدند و اسامی کادر درمانی و بهداشتی به نام پزشک متخصص در فهرست بیماران بستری ثبت می‌شد.

50 درصد از هزینه‌ها به استاد دانشگاه علوم پزشکی پرداخت می‌شد، 10درصد به تجهیزات و نیروی انسانی و 20درصد باقی مانده به بقیه کارکنان اختصاص داشت که از این میزان تنها درصد اندکی به جیب پرستاران می‌رفت. اختلاف فاحش حقوق پرستاران و پزشکان از یک سو و پرداخت حقوق آنها از حق‌العمل پزشکان اعتراض پرستاران را تا جایی پیش برد که تشکیل سازمان نظام پرستاری در 6تیرماه 1386به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید تا علاوه بر اجرای قانون خدمات پرستاری، ارتقای کیفیت خدمات و رضایتمندی بیمار منجربه جذابیت بیشتر حرفه پرستاری شود.


پرستارها در کنار اینکه ساعت‌ها سر پا می‌ایستند، تماس با بیمار مبتلا به عامل ویروسی این شغل را پر خطر و پر تنش نشان می‌دهند به همین خاطر نگاه دنیا به شغل پرستاری نگاهی متفاوت است. اما حال این روزهای فرشته‌های نجات سپید پوش آن‌طور که شریفی مقدم می‌گوید چندان تعریفی ندارد. استرس شغلی و مشکلات ناشی از تبعیض مسأله‌ای است که روی عبارت کلیدی فرشته نجات سپید پوش سایه انداخته است.


دبیرکل خانه پرستاران مشکلات مربوط به حوزه پرستاری را به نگاه پزشک سالاری در وزارت بهداشت که چندین دهه بر این وزارتخانه حاکم بود نسبت می‌دهد و می‌گوید: 90درصد رؤسای بیمارستان‌ها پزشک هیأت علمی هستند در حالی که بحث مدیریت یک بحث علمی است و کسی که ریاست بیمارستان را بر عهده می‌گیرد باید دانش مدیریتی و مهارتی داشته باشد. اداره یک مجموعه بیمارستانی که مشاغل گوناگونی را در برمی‌گیرد بیش از همه نیاز به دانش مدیریتی دارد تا پزشکی.

درست برخلاف استخدام آموزش و پرورش که متقاضیان زیادی دارد، فارغ‌التحصیلان این رشته تمایلی برای جذب در مراکز درمانی نشان نمی‌دهند. به عبارتی آنها بیکاری را به حقوق ماهانه یک میلیون تومانی آن هم با بیدار ماندن در شیفت شب و ساعت‌ها اضافه کاری ترجیح می‌دهند.

این مسأله زمانی جدی می‌شود که این سرمایه‌های ملی به بهانه دستمزد بالا راه مهاجرت را در پیش گرفته و جذب بیمارستان‌های کشورهایی مانند ترکیه و حوزه خلیج فارس می‌شوند. آن‌طور که شریفی مقدم بیان می‌کند از دست دادن جذابیت این حرفه که مهم‌ترین دلیل آن ناشی از تبعیض در حقوق دریافتی شان است باعث شده 700پرستار در سال‌های اخیر از کشور مهاجرت کنند. البته ماجرا تنها به اینجا ختم نمی‌شود.

در اغلب موارد، پرستارها دنبال تغییر شغل‌شان هستند و کار در بازار آهن را به پرستاری ترجیح می‌دهند. او ریشه تمام این مشکلات و تبعیض‌ها را طرح نوین خودگردان بیمارستان‌ها می‌داند که اختلاف 10تا 20برابری را در تیم سلامت ایجاد کرده و مانع از اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری شده است.


فرصت طلایی طرح تحول سلامت
اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری همان چیزی است که به گفته محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری، انگیزه را به جمع پرستاران و کادر پزشکی باز می‌گرداند تا جایی که تشکیل ستاد اجرایی ویژه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در روز‌های آتی، خبر خوشایندی را در جامعه پرستاری رقم زده است.


به گفته شریفی مقدم طرح تحول نظام سلامت بهترین فرصت برای نیروی پرستار است تا با توجه به بودجه‌ای که به وزارت بهداشت تخصیص یافته، قانون تعرفه‌گذاری در قالب این طرح اجرایی شود. پرستاران تمام وقت بالای سر بیمار حاضر می‌شوند و در مراقبت و درمان بیمار نقش مهمی دارند.

بنابراین لازم است از یارانه سلامت به اندازه سهم‌شان بهره‌مند شوند. اینکه میزان پرداختی‌ها برخلاف برنامه طرح و سیاست‌های کلی نظام با عدالت همخوانی نداشته مسأله‌ای است که دبیر کل خانه پرستاران به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: نظرسنجی‌هایی که از بیش از 5هزار پرستار وزارت بهداشت انجام شده نشان از نارضایتی آنها از عملکرد وزارت بهداشت دارد. تیم سلامت که ارتباط تنگاتنگی با پزشک و مردم دارند به سیاست‌های فعلی معترض هستند و انتظار دارند در مرحله سوم طرح تحول میزان پرداختی شان مشخص شود.


به نظر می‌رسد آنچه اعتراض جامعه پرستاری را برانگیخته از یک سو عادلانه نشدن نظام پرداخت است و از سوی دیگر پرداخت کارانه پرستاران از تعرفه‌های پزشکی است . از این رو اینکه آنها بخواهند خودشان را به لحاظ دریافت حقوق هم سطح با پزشکان بدانند موضوعی است که شریفی مقدم آن را نفی می‌کند. او برای روشن شدن این موضوع مثالی می‌زند: «در حال حاضر فیش حقوقی یک پرستار باسابقه و رتبه عالی ماهانه دو میلیون تومان است.

اگر متوسط دریافتی پرستاران را 1میلیون و 200هزار تومان در نظر بگیریم فیش حقوقی هیأت علمی بر فرض 6میلیون تومان است که دریافتی مستمر است اما اختلاف در دریافتی ناشی از کارانه است که به 20برابر می‌رسد. مثلاً اگر پرستاری در بیمارستان قلب 800هزار تومان کارانه دریافت کند پزشک همان بیمارستان 16میلیون تومان کارانه می‌گیرد که یک بحث انحرافی دارد چون کارانه پرستاران از تعرفه پزشک پرداخت می‌شود بنابراین میزان دریافتی آنها در بیمارستان‌های مختلف تفاوت پیدا می‌کند. بر فرض مثال در دو بیمارستان روانپزشکی و چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که هر دو در یک منطقه قرار دارند، تفاوت حقوق پرستار‌ها در این دو بیمارستان چند برابر است.


اگر پرستاری در بیمارستان «روزبه» ماهانه 50 هزارتومان کارانه بگیرد در فارابی 800هزار تومان کارانه می‌گیرد زیرا درآمد روانپزشک در بیمارستان روزبه ماهانه یک میلیون تومان است ولی در بیمارستان فارابی درآمد چشم پزشک 10میلیون تومان است. کارانه‌ها بسته به درآمد پزشک و نه به عنوان تعرفه پرستاری تعریف  شده است.»


دبیر کل خانه پرستاری اجرای جامع و کامل قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را خواسته اصلی جامعه پرستاری می‌داند تا در راستای این قانون عدالت تحقق پیدا کرده و آنها با انگیزه بیشتری به حرفه خود مشغول شوند. به گفته او طرح تحول نظام سلامت از طرح تحول کشور ترکیه الگو‌برداری کرده که در آن اختلاف پرداختی پزشک و پرستار سه برابر است و تبعیضی بین حقوق پرستاران با یکدیگر و پزشک و پرستار
 دیده نمی‌شود.


با توجه به کمبود نیروی پرستار و افزایش ساعت و حجم کاری آنها بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، آیا راهکاری وجود دارد که بتوانیم رضایت پرستاران را کسب کنیم یا نه؟ گره مشکلات جامعه پرستاری با اجرای قانونی که به گفته دبیر کل خانه پرستاران مدت‌هاست روی زمین مانده و خاک می‌خورد، چه زمانی باز خواهد شد؟ به نظر می‌رسد جامعه پرستاری ضمن بیان دیدگاه‌ها و انتقادات خود در این زمینه، باید همچنان منتظر بمانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمدی ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    42 0
    باسلام وتشکر از نویسنده٬حرف ما پرستا ان همین است اما کووووو گوش شنواااا.کووو عدالت علی ی ی ی ی ....
  • پرستار ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    39 0
    باز هم آفرین آقای شریفی مقدم بالاخره یکی درد ما رو گفت ولی مهم اینه که شنیده بشه ما خواهان عدالت در پرداختی ها هستیم باید دوره پزشک سالاری رو تموم کنید مخصا در مورد بیمارستانهای روان پزشکی که نسبت به سایر بیمارستانها خیلی ضعیف تره تورو خدا یه فکری کنید ماتا گرفتن حقمون ایستادگی میکنیم
  • نجیب ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    9 0
    پرستار هم عضو کلیدی و مهم تیم درمانه ولی هیچ وقت دیده نشده. پرستارا از جون و دل برای بیمار کار میکنند و یادمون نره که خدا جای حق نشسته و به پرستارا کمک میکنه امیدوارم روزی مسوولین حق پرستار رو هم درنظر بگیرن.
  • جواد ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    8 0
    هفت سال انتزار کشیدن زمان کمی نیست پرستاران ایران بیدار و هوشیار شده اند و تا احرای بی قید و شرط و عادلانه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری از پای نمینشینند..
  • نفیسه ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    10 0
    با سلام پرستاران همیشه با متانت و بدون چشمداشت وظیفه خودشونو انجام دادن...ولی فکر میکنم دیگه باید دست از سکوت کشید باید دنبال حق و حقوقمون باشیم...سکوت کافیه بعد از این توهین های اخیر بخصوص
  • نسیم ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    9 0
    کار بهترین پزشک و نتیجه حاصله منوط به کیفیت کار پرستار است. یک پرستار به راحتی می تواند نتبجه درمان را تغییر دهد ولی فقط وجدان مانع این امر می شود! پس بترسید از زمانی که وحدان هم نتواند مانع شود. خدا با کفر کنار میاد ولی با ظلم نه . پرستار نباشه ایا پزشک حاضر است 24 ساعته بر بالین بیملر باشد، از خواب و سلامتی خودش بزند و از بیماران مراقبت کند!! آنهم پزشکان ما که ویزیتهای یک دقیقه ای دارند و نمیدونند چطوری از بخش فرار کنند! کلام آخرم اینه که از خدا بترسید.
  • فاطمه ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    9 0
    جانا سخن از زبان ما میگویی...
  • پرستار ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    7 1
    متاسفانه اقدام جدید و بدور از تدبیر وزیر بهداشت انگیزه کاری را در پرستاران از بین خواهد برد و نتیجه نا مطلوب آن گریبانگیر مردمی خواهد شد که تحول نظام سلامت بنام آنها و به کام پزشکان بوده است........
  • حسن خسروی ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    8 0
    من به عنوان عضو کوچکی از خانواده پرستاری کشور عزیزمون ایران اسلامی به شدت از عملکرد وزارت بهداشت معترض هستم و خواهان اجرای عدالت واقعی و بدون تبعیض در بخش سلامت کشور هستم. طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری که هفت سال اسن از تصویب آن میگذرد بایستی اجرایی شود که از طریق آن عدالت اجرایی شود.
  • پرستار ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    12 0
    ماامیدواریم این فضای ناعادلانه کمی رنگ عدالت به خودبگیرد وتومار این برده داری نوین در هم بپیچد البته اگر مسولین خوستار اجرای عدالت باشند نه مدعی آن
  • مژگان ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    12 0
    سلام ,خواست ما پرستاران اجرای تمام و کمال قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است .پرستاری شغلی سخت و طاقت فرساست و پرستاران در معرض انواع اسیبهای روحی و جسمی قرار دارند و همین امر در کنار درامد ناچیز و ناعادلانه ای که دارند ,باعث میشود که پرستاران در صدد پیدا کردن راهی برای نجات خود از این سیستم غیر سالم باشند ,و مهاجرت ,تغییر شغل وحتی خانه نشینی از راههایی است که بسیاری از پرستاران برای جلوگیری از اسیب بیشتر به خود و خانواده خود انتخاب میکنند .اما اگر مسئولین به واقع و نه فقط در حد شعار و کلمات زیبا در پی ساماندهی به وضعیت درمان هستند ,چاره ای جز این ندارند که از نگاه تک بعدی به درمان پرهیز کنند وتیم درمان را با کلیه اعضا در نظر بگیرند و فراموش نکنند که پرستار ستون اصلی این تیم میباشد .کافی است یک لحظه بیمارستان را بدون پرستار در نظر بگیرید ,ایا چنین چیزی در تصور می گنجد ؟پس برای بهبود وضعیت درمان راهی جز این نیست که به وضعیت پرستاران رسیدگی شود .درخواست ما این است اجرای. تمام و کمال تعرفه گذاری پرستاری ,همین و بس !والسلام
  • محمد ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    11 0
    عالی بود امیدوارم دست خدا یار و یاورتان باشد
  • صفری ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    11 0
    انچه مسلم است هنوز امار دقیقی از کارانه ها به دست شما نرسیده و از طرفی پولهای زیر میزی و پورسانتهای مختلفی که پزشکان به عناوین مختلف از بیما ران دریافت میکنند نیز در درامد انها محاسبه نشده است لازم به ذکر است که تورهای خارج و سفرهای انچنانی پزشکان مخصوصا در روزهای عید نوروز گواه این مسئله است ایا بااین اختلاف دریافتی ذکر شده از طرف شما امکان این همه ریخت و پاشهای یک پزشک وجود دارد؟پس باید کمی پرده را کنار زد و واقعیتها رو درست دید وقتی یک پزشک برای اینکه درامدش مشخص نباشد اقدام به باز کردن چندین حساب میکند مابقی را خود حدس بزنید.!!!!!!!
  • میترا ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    14 0
    در حال حاضر بسیاری از کارهای روی زمین مانده در بیمارستان به گرده ی پرستارگذاشته شده نظارت مستقیم وجزء به جزء بر کارهای نیروهای خدماتی وبیمار بر تحت عنوان رابط کنترل عفونت یا مسئول شیفک والفاظ دهان پرکن اینچنینی. شاید بیاندیشیم از لحاظ علمی وحرفه ای این نقش بسیار مهم است ،از شما میپرسم اگر این مهم را بر عهده ی یک پزشک حتی کار آموز پزشکی بگذارید چه برخوردی خواهید دید؟؟ من امروز طبق درخواست سرپرستار نظافت سرویس های بهداشتی بیماران را از مامور نظافت بخش تحویل گرفتم میتوانید از یک پزش بخواهید نظافت اتاق پزشکان را تحویل بگیرد؟؟؟ از دوستان فرنگ رفته شنیدم آنجا کار های دون شان روی زمین نمیماند چون جبران مالی میشود .چرا ما پرستاران تحویل نظافت بخش را قبول کردیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • حسین ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
      7 0
      باسلام درتاییدصحبت شما باید بگم مظلوم ترین اعضای کادر درمان پرستاره که هرکاری که نیروی براش نیست میفته روی دوش پرستار
  • مريم ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    14 0
    باتشكر از جناب شريفي مقدم مسولين بدانند كه در تصميمات خود بايد تجديدنظر جدي كنند جامعه پرستاري بيدار شده وتبعيض را ديگر نميپذيرد .ستون مهم نظام سلامت پرستاري است كه متاسفانه ناديده گرفته شده است
  • نظیفی ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    13 1
    مدت هاست که این مطالب عنوان میشه ولی کو گوش شنوا و مرد عمل طرح تحول فقط باعث افزایش حجم و فشار کار پرستاران شده و هروز بیشتر از قبل پرستاران رو نسبت به کارشون دلسرد میکنه
  • نسیم ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    14 0
    متاسفم که بارها این صحبت ها شده ولی هیچگونه ترتیب اثری داده نشده،افسوس.
  • چراغی ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    6 0
    جامعه زحمتکش پرستاری فقط بدنبال احقاق حقوق از دست رفته خود در نظام سلامت کشور و اجرای عدالت در این سیستم بیمار وزارت بهداشت است
  • آمنه ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    5 0
    جناب شریفی مقدم بارها و بارها و بارها معایب و تبعیضات این طرح را در رسانه های مختلف بیان کردن، من فقط یک سوال دارم:: واقعا چطور میشه که وزارتخانه همیشه از تریبون شخصیشون از طریق تلویزیون و رسانه ها دایم میگویند مردم از اجرای این طرح کاملا رضایت دارند در حالیکه برای افزایش مراجعات مردم به مراکز درمانی(بقول خودشان) قبل و حین اجرای این طرح هیچ فکر و تدبیری نداشتند؟!؟! اگر واقعا قبول دارند که مراجعات مردم بدلیل اجرای این طرح افزایش یافته چرا نیروی انسانی موجود در این طرح را افزایش نداده اید و اصلا حتی به این موضوع فکر هم نکرده اید؟! پس تحولی در کار نیست... متاسفانه فقط تنزل کیفیت خدمات است و بس...
  • رضا ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    8 0
    بد نیست بدانید که پرستاران از طرح تحول هیچ توقعی ندارند بلکه از اجرای آن تا جاییکه به کمک بیماران آمده حمایت هم میکنند و لی پرستاران از بی اعتنایی مسئولین به مشکلاتشان گله مندند و به آن معترضند پرستاران از این ناراحتند که وزارت بهداشت حتی به مشکلاتشان ورود نمیکند تا شاید با بررسی آنها و جابجایی کم هزینه منابع بتوتنند مختصری از مشکلاتشان بکاهند به امید توجه مسئولین
  • محدثه دینانیان ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    11 0
    رسیدگی به خواسته های پرستاران وروشنگری نسبت به این تبعیض واضح وظیفه انسانی هر عدالت خواهی می باشد ممنون از اطلاع رسانیتان این قشر هفت سال سکوت کرده اماسکوت بیشتر عین ظلم است
  • صوفیا ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    7 0
    جامعه پرستاری خواستار رعایت عدالت در پرداخت و اجرای جامع و کامل تعرفه گذاری است.
  • نسیم ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    7 0
    همیشه بیمارستانها ومراکز درمانی ازنبود نیروی پرستاری شکایت داشتن،وهمیشه پرستاران از حجم زیاد کاری خود گفتند،آیا واقعا صدای ماروکسی میشنوه ....چقدر باید این حرف ها تکرار بشه؟؟کافیه کمی به این حرفه سخت کمی بیشتر توجه بشه اونوقت ببینید چطور هم مشکل کمبود نیرو حل میشه،هم از سختی کار پرستارها کم میشه واز همه اینها مهمتر به بیماران هم به نحو احسن رسیدگی میشه،... آخه ما این حرفهارو چقدر باید تکرار کنیم،به خدا این چیزا نیازی به گفتن نداره.
  • نسیم ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    6 0
    مااینهمه درمورد مشکلاتمون میگیم،آیاکسی هست که صدامونو بشنوه؟؟؟یا فقط داریم واسه همدیگه داستان تعریف میکنیم،درحالی که گفتن هیچ یک ازینها لازم نیست وحقوق مزایای مکفی حق مسلم وطبیعی ماست،..
  • فهیمه ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    3 0
    درود...درحالیکه همه دنیا به نظام سلامتیشون اهمیت میدن..من در کشوری زندگی میکنم که همیشه شعار سرلوحه مسوولین