داستان بنزین پتروشیمی و جریان توزیعش در تهران، همچنان از سوی برخی رسانه ها به اصرار تكذیب می شود، تكذیبی كه با هدف برداشتن بار از روی شانه های توزیع كنندگان دولت قبلی است، توزیع كنندگانی كه در یك سال و نیم اخیر با روی كار آمدن دولت جدید، متهم شده اند به اهمال در ایجاد آلودگی به واسطه بی توجهی به بنزینی كه به نام سوخت داخلی به مردم ارایه می شد.

ابتکار سیاسی بودن مساله بنزین پتروشیمی را تکذیب کرد

سلامت نیوز: داستان بنزین پتروشیمی و جریان توزیعش در تهران، همچنان از سوی برخی رسانه ها به اصرار تكذیب می شود، تكذیبی كه با هدف برداشتن بار از روی شانه های توزیع كنندگان دولت قبلی است، توزیع كنندگانی كه در یك سال و نیم اخیر با روی كار آمدن دولت جدید، متهم شده اند به اهمال در ایجاد آلودگی به واسطه بی توجهی به بنزینی كه به نام سوخت داخلی به مردم ارایه می شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تكذیب كردن سیاسی بودن مساله، بر نگاه كارشناسی سازمان متبوعش تاكید دارد. معصومه ابتكار، در این خصوص به روزنامه «اعتماد» گفت: «ما داستان سوخت را بارها توضیح دادیم، با وجودی كه پاسخ این موارد و ابهامات داده شده، اما همچنان رسانه ها به این موارد می پردازند. وزارت نفت هم پاسخ داده، چند روز پیش در كمیسیون انرژی پاسخ نمایندگان را داده اند. آنچه واضح است این است كه ما نباید توضیح دهیم، سازمان بر اساس اندازه گیری هایی كه در سطح شهر انجام داده به این آلودگی ها در تهران رسیدیم، نتایجش را دیدیم و گزارش دادیم.»

او معتقد است: «كار ما سیاسی نیست، كار ما كاملاكارشناسی و تخصصی است. بر مواضع خود در مباحث كارشناسی هم پافشاری داریم چون آنچه به دست آوردیم، بر اساس اطلاعات سنجش دستگاه های اندازه گیری و سنجش مان است.»

او با اشاره به اعلام سازمان بهداشت جهانی مبنی بر كاهش هشت رتبه یی آلودگی هوای تهران در سال جاری گفت: «اصلاابتكار سیاسی است، سازمان بهداشت جهانی چه، كه كاهش رتبه تهران را در خصوص آلودگی هوا اعلام كرده است؟ آنها كه شاخص ها را دارند جهانی بررسی می كنند.»

او همچنین به برنامه اقدام ملی گردوغبار در ستاد ملی گردوغبار هم اشاره كرد، برنامه یی كه برای كنترل گردوغبار شهرها در حال بررسی است تا با برنامه هایی كه از این ستاد بیرون می آید، شاهد كاهش میزان گرد و غبار شهرها باشیم.

اما مدیركل سابق محیط زیست استان تهران در گفت وگو با فارس اعلام كرده بود بنزین پتروشیمی تاثیری بر آلودگی هوا نداشت. علی اشرفی پور اعلام كرد: «اینكه گفته می شود با تولید بنزین پتروشیمی آلاینده های آروماتیك و هیدروكربن های آروماتیك افزایش پیدا كرده است و موجب افزایش آلودگی شهرها شده است كاملاادعای بی موردی است. چرا كه اولاتركیبات هیدروكربن های آروماتیك در بنزین تولیدی پالایشگاه ها نیز وجود دارد و بنزین تولیدی پالایشگاه های ما نیز حداكثر استاندارد یورو ٢ را پاس می كردند و میزان اكتان بنزین تولیدی پالایشگاه های ما نیز در رنج ٨٠- ٧٠ درصد بوده است.»

اشرفی پور ادامه داد: «بنزین تولیدی پتروشیمی های ما كه یك تركیب رفرمیك است حداكثر یك پنجم میزان بنزین مصرفی روزانه كشور بوده است ضمن اینكه تعداد دستگاه های سنجش هیدروكربن های آلی مخصوصا بنزن در شهر تهران كه از یك توزیع مناسبی برخوردار باشد تا بتوان اندازه های آن را به شهر تهران تعمیم داد هیچ وقت وجود نداشته است.»

از سویی دیگر حافظی، رییس كمیسیون سلامت شورای شهر تهران با درنظرگرفتن اقدامات یك سال گذشته در جهت كاهش آلودگی هوای تهران به مهر گفت: «اگر به اقداماتی كه برای بهبود وضعیت كیفیت هوا صورت گرفته شده است اشاره یی نشود از انصاف به دور است چراكه تعداد روزهای پاك شهر تهران در سال جاری در مقایسه با سال گذشته بهبود یافته به طوری كه از سه روز به هشت روز افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینكه الگوی هوا در ١٠ سال گذشته تغییر یافته است، گفت: در گذشته آزبست و سرب در هوا وجود داشت و امروز ذرات معلق كمتر از ٥/٢ میكرون بیشترین تهدید كننده سلامت مردم هستند.»

خودروسازان و الزام آنها به روی آوردن به استاندارد، مساله یی بود كه در دولت فعلی رخ داد، اگر خودروسازان اندكی هم خود را ملزم به رعایت استانداردها در خودروهای جدید كرده باشند، در یك سال گذشته رخ داده است. اما همچنان یكی از مشكلات اساسی آلودگی هوای شهر تهران و دیگر كلانشهرها به شمار می آیند.

حافظی از مجلس خواست تا قوی تر در این زمینه برخورد كنند و اعلام كرد: «اگر خودروساز داخلی توان رقابت ندارد، اجازه ندهند مردم بیش از این آسیب ببینند، اجازه دهند كه خودروی استاندارد جایگزین شود مگر اینكه تعهد كنند و پاسخگوی تعهد خود نیز باشند.»

او به بهبود كیفیت سوخت اشاره كرد و گفت: «بر اساس نمونه برداری های موجود در مجموع كیفیت سوخت از منظر بنزن و عدد اكتان و گوگرد بهبود یافته است. سوخت پاك موجود یورو٤ نیست، اما نسبت به سوخت پتروشیمی ها بهتر است.

گوگرد این سوخت پاك بین ٢١ تا ٢٧٠ ppmاست متوسط آن ١٠٠ ppmو میانگین آن ٥/٧٧ ppmاست در حقیقت در میانگین ٨ برابر استاندارد است. سوخت گازوئیل تحویلی به شركت اتوبوسرانی ٣٦٤٠ ppm است، در شورای شهر تهران مصوبه یی برای مجهز كردن اتوبوس های شركت واحد شهر تهران به فیلتر دوده تصویب شد نكته اینجاست كه این فیلترها تا گوگرد ٢٥٠ ppmپاسخگو است و بیش از این كارآیی ندارد.»در مطالعه یی كه سازمان بهداشت جهانی در نیمه اول سال ٢٠١٤ میلادی انجام داد، شاخص آلودگی در شهر تهران برابر با ٨٤/٨٦ بود و تهران از نظر این شاخص تركیبی كه نشان دهنده آلودگی هوا و آب است، در جایگاه بیست وهفتمین شهر آلوده دنیا قرار داشت. این در حالی است كه در رده بندی این سازمان در سال ٢٠١٣ میلادی، تهران به عنوان نوزدهمین شهر آلوده دنیا معرفی شده بود و شاخص آلودگی در این شهر برابر با ٩٠/٨٩ بود و از شهر پكن در چین هم الوده تر بود.

در این مطالعه كه ٢٩٩ شهر دنیا از نظر آلودگی مورد مطالعه قرار گرفته بودند، سومین شهر آلوده ایران شیراز و چهارمین شهر آلوده اصفهان معرفی شد. شیراز در سال ٢٠١٣ میلادی به عنوان پنجاه ونهمین شهر آلوده دنیا و دومین شهر آلوده ایران معرفی شده بود. در این سال شاخص آلودگی در این شهر برابر با ٠١/٧٦ بود و شهر اصفهان با داشتن شاخص آلودگی ٢٩/٧٥ سومین شهر آلوده ایران در سال ٢٠١٣ میلادی بود.
   
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha