معاون غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام کرد: براساس بررسی های اداره کل نظارت بر مواد غذایی این وزارتخانه فراورده های شیری آلوده به ملامین به ایران وارد نشده است.

دکتر "رسول دیناروند" در گفت و گو با  ایرنا افزود: این اداره کل پس از انتشار خبر آلودگی شیرهای خشک کشور چین،‌ بلافاصله بررسی های لازم در خصوص فرآورده های شیری کشور چین از جمله انواع شکلات، بیسکویت و قهوه فوری را آغاز کرد.
دیناروند خاطر نشان کرد : آنچه که خطرناک است شیر خشک نوزادان کشور چین است که جمهوری اسلامی ایران خوشبختانه هیچ نوع واردات مستقیم شیر خشک نوزادان از چین نداشته و جای هیچ گونه نگرانی در خصوص شیرهای خشک موجود در کشور نیست.
وی اظهارداشت‌: به رغم اینکه فراورده های شیری کشور چین در ایران به ملامین آلوده نیستند و برای مصرف کنندگان خطری ندارند اما ممنوعیت واردات فراورده های شیری از کشور چین هنوز هم وجود داشته و لغو نشده است.
وی گفت:‌ تنها نگرانی وزارت بهداشت از فراورده های شیری قاچاق است که احتمال تقلبی بودن آنها زیاد است و به هموطنان توصیه می شود که از این کالاها استفاده نکنند.
وی با ذکر اینکه ملامینی که در شیرهای خشک چینی یافت شده در آزمایشگاه ها به راحتی قابل شناسایی نیست اظهارداشت: درآزمایشگاه ها هنگامی که شیر خشک ها را بررسی می کردند به عنوان مثال مقدار پروتئین و املاح معدنی و اسید های آمینه ‌آنها بررسی شده بود و کسی دنبال ملامین که پروتئین را بالا می برد، نبود.
دیناورند همچنین گفت: ‌آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت روشی برای تشخیص ملامین در فراورده هایی که پروتئین آنها نیز ارزیابی می شود را تنظیم کرده و پس از ارزیابی و اعتبارسنجی به زودی به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ می کند.
آلوده بودن شیر خشک های تولیدی گروه "سانلو" در چین به ماده شیمیایی "ملامین" که موجب بیماری سنگ کلیه در نوزدان می شود، مورد تایید قرار گرفته است.
از ماده شیمیایی "ملامین" پلاستیک تولید می شود اما شرکت یاد شده برای افزایش پروتئین محصولات تولیدی خود به طور غیرقانونی از این ماده استفاده کرده است.
مصرف شیرخشک های آلوده به ماده شیمیایی "ملامین" باعث از کار افتادن کلیه نوزادان می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha