یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴
کد خبر: 127416

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی، سیاتیک را اصطلاحی قدیمی و فاقد مبنای علمی دانست که به درد آغاز شده از کمر به علت بیرون‌زدگی دیسک بین مهره‌های کمر و منتشرشده تا اندام‌های تحتانی اشاره می‌کند.

سلامت نیوز: رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی، سیاتیک را اصطلاحی قدیمی و فاقد مبنای علمی دانست که به درد آغاز شده از کمر به علت بیرون‌زدگی دیسک بین مهره‌های کمر و منتشرشده تا اندام‌های تحتانی اشاره می‌کند.

منصور رایگانی در گفت‌وگو با فارس، سیاتیک را دردی ناشی از بیرون‌زدگی دیسک بین مهره‌های کمر دانست و تصریح کرد: این درد که از کمر شروع می‌شود و معمولاً به یک طرف از اندام‌های تحتانی حتی تا نوک انگشتان پا می‌رسد به سیاتیک معروف است.

وی خاطرنشان کرد: این درد معمولاً منشأ عصب سیاتیک ندارد، بلکه ناشی از ریشه‌های کمر در ستون فقرات به علت بیرون‌زدگی فتق دیسک بین‌کمری و ماده بین مهره‌های کمر یا تنگی کانال‌های کمر و در نتیجه فشار بر روی اعصاب انتشار پیدا می‌کند.

رایگانی خاطرنشان کرد: با این توضیح، بهتر است بگوییم بیرون‌زدگی دیسک کمر یا درگیری ریشه‌های کمر عامل درد به اصطلاح سیاتیک است.

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی شایع‌ترین علت درد سیاتیک در سنین جوانی و میانسالی را فشارهای ناگهانی و وضعیت‌های نامناسب کار کردن، فعالیت‌های روزمره زندگی دانست که به بیرون‌زدگی دیسک کمر منجر می‌شود. این بیرون‌زدگی دیسک کمر حالت نرم و تازه دارد که به عصب فشار می‌آورد و درد ایجاد می‌کند.

وی گفت:‌ در سنین بالا و بزرگسالی تنگی کانال کمر یا آرتروز ستون فقرات به اضافه آرتروز سوراخ بین مهره‌های کمر است که باعث تنگی فضا و تحت فشار قرار گرفتن عصب و درنتیجه درد می‌شود.

رایگانی تأکید کرد: برای جلوگیری از بروز فتق دیسک بین مهره‌ها و ایجاد دردهای سیاتیکی، بهترین کار، اصلاح و تعدیل فعالیت‌های روزمره زندگی است، یعنی افراد وضعیت‌های کاری خود را اصلاح کرده، از نشستن و ایستادن طولانی‌مدت و بلند کردن اجسام در وضعیت نامناسب خودداری کنند.

وی درمان این درد را در مرحله اول، توانبخشی و در مراحل بعد، دارودرمانی و تزریق موضعی دارو به کمر و در نهایت، جراحی دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha