عضو هئیت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: استفاده از ماده آستستوز درصنایع تولیدی ایران و استنشاق آن ازسوی کارگران باعث رشد فزاینده بیماری استستوز در بین این جمعیت شده است.

رشد فزاینده یک بیماری لاعلاج در بین کارگران ایرانی

حمید سهراب پور درگفتگو با خبرنگارسلامت نیوز اظهار داشت:استفاده از ماده آستستوز درسال 1995 در صنایع کشورهای پیشرفته  درحالی ممنوع شد که درصنایع ایران همچنان ازآن استفاده می شود.

وی، پیشگیری را تنها راه درمان بیماری استستوز دانست و افزود:استنشاق مداوم ماده آستستوز از سوی کارگران درمدت زمان ده تا پانزده سال، باعث ایجاد تغییرات در ریه این افراد می شود و درحالی مبتلا به بیماری پیشرفته استستوز می شوند که هیچ روش درمانی برای آنها وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، تصریح کرد: بیماری سیلکوز که از استنشاق سیلس در معادن سنگ بری ، تولید شن  و چاه گری ایجاد می شود از دیگربیماری های ریوی است که جزء بیماریهای شایع شغلی قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: با وجود سنگین شدن هوا و آلودگی بیش از حد و رشد بالایی سیگار در بین تمام طبقات جامعه، خطربروز بیماری های مختلف ریوی ازجمله آسم، برونشیت مزمن و سرطان ریه در جامعه ایرانی دو چندان شده است.

سهراب پور با اعلام اینکه بیماری آسم همردیف با دیگر بیماریهای ریوی درحال رشد چشمگیر است،اظهارداشت: استرس، نوع تغذیه ، غذای های کنسرو شده و استفاده از مواد افزودنی در غذاهای آماده و طبخ شده عامل رشد آسم دربین عموم جامعه شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بیماری آسم در پنجاه درصد ازجمعیت کودکان ، ارثی است، خاطر نشان کرد: آسم آلرژیک و غیر آلرژیک دو نوع مختلف بیماری آسم است که عوامل ارثی بیشتر در آسم آلرژیک قابل شهود است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha