پزشک متخصص کلیه و گفت: میانگین سنی ابتلا به بیماریهای کلیوی در ایران به زیر 40 سال رسیده و این بسیار نگران کننده است.

سلامت نیوز: پزشک متخصص کلیه و گفت: میانگین سنی ابتلا به بیماریهای کلیوی در ایران به زیر 40 سال رسیده و این بسیار نگران کننده است.

 مهدی نادی در کارگاه آموزشی آشنایی مدیران آموزش و پرورش استان بوشهر با بیماریهای کلیوی افزود: عمده ترین عوامل نارسایی کلیه دیابت، فشارخون، اضافه وزن، چاقی و بیماریهای مادرزادی است.

وی گفت: آگاهی از شرایط و شناسنامه بدن، چکاب دوره ای، دوری از مسایل تنش زای روحی، تحرک لازم، فعالیت، تغذیه مناسب و دفع زیاد از راههای جلوگیری از ابتلا به نارسایی های کلیه است.

نادی با بیان اینکه سالانه هشت درصد به بیماران کلیوی در کشور افزوده می شود افزود: پرخوری، مصرف فست فودها و تحرک کم به دلیل شرایط خاص آب و هوایی از مهمترین عواملی است که در استان بوشهر باعث شیوع نارسایی کلیه شده است.

این متخصص کلیه و ارولوژیست گفت: مهمترین رکن تغذیه مصرف آب است که باید مورد توجه مردم باشد و با استفاده از آبهای معدنی و آبهای معمولی می توان از شیوع بیماریهای کلیه پیشگیری کرد.

نادی افزود: نظام سلامت در ایران درمان گراست و پیشگیرانه نیست و این یکی از مهمترین معضلات این نظام به شمار می رود.

وی گفت: با وجود آمار قابل توجه بیماران پیوند کلیه در استان بوشهر و وجود بیمارستان، تجهیزات و نیروی کار متخصص مناسب ولی مسوولان استان برای انجام عمل پیوند در این استان هنوز موافقت نکرده اند.

نادی خاطرنشان کرد که با توجه به وجود شرایط لازم برای رفاه حال و کاهش هزینه های درمانی بیماران باید شرایط انجام عمل پیوند در استان بوشهر فراهم شود.

وی افزود: به دلیل اینکه در بخش سلامت کار نشده امروز با مشکلات بزرگی از جمله سونامی سرطان و ابتلا به دیابت در کشور روبرو هستیم.

نادی گفت: مشکلات سلامت، هزینه های زیاد و سنگینی ایجاد کرده به گونه ای که حتی دولت نیز پاسخگو نیست و حضور انجمن ها، تشکلهای غیردولتی و خیرین برای کمک به بیماران ضروری است.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: انسان سالم، محور توسعه پایدار است به همین دلیل باید به شاخص های سلامتی توجه داشته باشیم.

'حسن قلندری ' افزود: امروز به دلیل شیوه نادرست زندگی، استان بوشهر در بیماریهای نارسایی کلیه و قلبی و عروقی پیشتاز است.

وی گفت: با فرهنگ سازی مناسب و آَشنایی دانش آموزان با محورهای سلامتی می توانیم تاثیر مثبتی بر خانواده ها داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha