سهم سلامت از بودجه عمومی کشور حداقل بود. امسال به صورت میانگین حدود 65درصد افزایش بودجه در ردیف اعتبارات سازمان بیمه سلامت صورت گرفت،20درصد افزایش اعتبار در بودجه سنواتی وزارت بهداشت در سال 93 غیر از 4800میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها صورت گرفت، 3 هزار میلیارد تومان از ارزش افزوده یک درصد و دو هزار میلیارد تومان مابه التفاوت نرخ دارو در نظر گرفته شد. در کنار این مبلغ 2 هزار میلیارد تومان هم برای تقویت پزشک خانواده و نظام ارجاع شهری قرار گرفت که مجموع این ارقام که در اختیار وزارت بهداشت است می‌تواند سهم سلامت را از بودجه ناخالص دولت افزایش دهد.

700 میلیارد تومان هزینه سالانه اجرای کتاب تعرفه ها برای بیمه سلامت ایرانیان

سلامت نیوز: سهم سلامت از بودجه عمومی کشور حداقل بود. امسال به صورت میانگین حدود 65درصد افزایش بودجه در ردیف اعتبارات سازمان بیمه سلامت صورت گرفت،20درصد افزایش اعتبار در بودجه سنواتی وزارت بهداشت در سال 93 غیر از 4800میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها صورت گرفت، 3 هزار میلیارد تومان از ارزش افزوده یک درصد و دو هزار میلیارد تومان ما به التفاوت نرخ دارو در نظر گرفته شد. در کنار این مبلغ 2 هزار میلیارد تومان هم برای تقویت پزشک خانواده و نظام ارجاع شهری قرار گرفت که مجموع این ارقام که در اختیار وزارت بهداشت است می‌تواند سهم سلامت را از بودجه ناخالص دولت افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه سپید نوشت: اجرای کتاب تعرفه ها و تاثیر آن بر بیمه سلامت موضوعی است که با انوشیروان محسنی بندپی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان در مورد آن به گفتگو نشسته ایم. این مصاحبه را بخوانید.


آخرین رقم افراد تحت پوشش سازمان بیمه سلامت ایران چند نفر است؟

اولویت اول دولت آقای روحانی رسیدگی به مسائل مرتبط با سلامت مردم است. به همین علت سازمان بیمه سلامت مکلف شد افرادی که تحت پوشش هیچ نوع بیمه‌ای نبوده و قریب به اتفاق آن‌ها از قشر حاشیه نشین، کم درآمد، بیکار، آسیب پذیر و فاقد تغذیه و مسکن مناسب بودند، شناسایی کند. این سازمان سامانه‌ای را تحت عنوان تدبیر و امید طراحی کرد که تا به امروز حدود 7 میلیون و 700 هزار نفر در آن ثبت نام کرده‌اند. بالغ بر 6میلیون و 4 هزار نفر دفترچه دریافت کرده‌اند و این دفترچه برای آن‌ها به عنوان یک ضریب اطمینان و اعتماد است که اگر خدایی نکرده مشکلی در روند سلامتی آن‌ها ایجاد و احتیاج به درمان سرپایی پیدا کردند، این دفترچه درست مانند سایر دفترچه‌ها،‌‌ همان بسته خدمتی که دفترچه‌های دیگر ارائه می‌دهند ارائه می‌دهد.

سازمان بیمه سلامت نزدیک به شش ماه کار مطالعاتی، تحقیقاتی و نمونه گیری در کل کشور انجام داد. 800 سکونت‌گاه غیر رسمی را در حاشیه شهر بررسی کرد و نسبت به شناسایی این افراد و شناسایی کودکان خیابانی از سازمان‌های مردم نهاد کمک گرفت. در ‌‌نهایت و بعد از شناسایی این افراد نسبت به بیمه کردن آن‌ها اقدام کرد. الان می‌توانیم با یک ضریب اطمینان بگوییم که هیچ فرد بیمه نشده‌ای در کشور نداریم مگر اینکه این فرد خودش نخواسته باشد که بیمه باشد.

جایگاه سازمان بیمه سلامت ایران در طرح تحول نظام سلامت کجاست؟

سازمان بیمه سلامت ایران همواره در کنار طرح تحول نظام سلامت بوده است. طرح بیمه همگانی سلامت توانست جمعیت زیادی از مردم را در حاشیه شهر‌ها پوشش دهد. در واقع این طرح در بطن طرح تحول نظام سلامت ضروری و به عبارت دیگر حیاتی بود. قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، این نظام از حمایت‌ اعتباری برخوردار نبود، به طوری‌که سطح اول تا سوم روستاییان، با اعتبار سرانه 4 هزار و 500 تومانی مواجه بودند، یعنی برای هر روستایی در سال، این رقم بسته پیشگیری، خود مراقبتی و خدمات تخصصی بود. طرح تحول نظام سلامت با خدماتی ارزنده‌ به یاری مردم شتافت و همزمان با آن چند اتفاق مبارک در نظام سلامت تحقق پیدا کرد. اما با این وجود خلائی وجود داشت که تمامی ابعاد این طرح ارزشمند را تحت تاثیر قرار می‌داد.

و آن خلاء، نبود کتاب ارزش‌گذاری نسبی بود؟

دقیقا و البته اصلاح آن نیز محقق شد. دراین کتاب براساس بند و ماده38قیمت‌ها باید به صورت واقعی مشخص می‌شد. تعادل بین منابع و مصارف، جلوگیری از پرداخت‌های غیرقانونی، ایجاد تعادل و عدالت بین رشته‌های تخصصی مختلف ودرون رشته‌ها و... همه این‌ها اثرات مثبت و ماندگاری است که تحول عظیم و اساسی در بخش شکل‌گیری ارائه خدمات تخصصی خواهد بود.

چقدر احتمال دارد کتاب تعرفه‌های جدید در این 4ماه باقی مانده از سال منجر به افزایش هزینه‌های شما شود؟

طبق آخرین برآوردی که انجام داده‌ایم در کل سال 700 میلیارد تومان بار مالی برای بیمه دارد.

فقط برای بیمه سلامت؟

بله. فقط برای بیمه سلامت. یعنی تا پایان سال 350 میلیارد تومان به هزینه‌های ما اضافه می‌کند. این فعلا برداشت اولیه ما است. چون 300خدمت اضافه شده که قبلا تعرفه نداشته و این موارد به تعرفه‌های ما اضافه می‌شود.

آن 1700 خدمت قبل چطور؟

آن 1700 خدمت تعرفه خاص خود را دارد و به همراه برخی امور جانبی دیگر، در مجموع هزینه‌ها را بالا می‌برد. این یک کار بسیار بزرگ، مهم و اولویت دار است. چراکه بحث همیشگی ما این بوده که سهم سلامت از بودجه ناخالص ملی کم است. پس برای شروع این کار بزرگ و همراهی با ادامه روند آن به سمت واقعی شدن قیمت‌های تمام شده می‌رویم و امیدواریم در بودجه سال 94 این موضوع را واقعی‌تر و بهتر ببینیم.

به نظر شما از روز شروع طرح استقبال مردم چطور بوده است؟

مردم که واقعا از زمان شروع طرح تحول سلامت و از15اردیبهشت به بعد با این طرح همراه و از عملکرد آن راضی بوده‌اند. نکته اول این است که پیش از این مردم تمام ملزومات و لوازم مورد نیاز خود را بیرون از بیمارستان تهیه می‌کردند اما الان همه امکانات در خود بیمارستان‌های دولتی ارائه می‌شود. نکته بعدی توانمندی و افزایش نقدینگی خود سازمان بیمه سلامت است که پرداخت‌های خود را به روز کرده است. به جرات می‌توانم بگویم هم اینک ما هیچ اسناد رسیدگی شده‌ای نداریم که پول آن را پرداخت نکرده باشیم. یعنی هر سندی را که تحویل دهند، طبق قانونی که به ما تکلیف کرده‌‌ همان کار را انجام می‌دهیم و پول همه اسناد رسیدگی شده پرداخت شده است.

این پرداخت در چه زمانی صورت می‌گیرد؟

بلافاصله پس از تحویل سند 60 درصد را پیش پرداخت می‌کنیم. بحثی که وجود دارد این است که ما هم اکنون در بیمارستان‌های دولتی تقریبا به طور میانگین 2/2 برابر هزینه‌های k را اضافه کرده‌ایم. پیش از این بسیاری از خدمات رایج در بیمارستان‌ها را با حداقل قیمت داشتیم. الان این نمودار در مسیری قرار گرفته که به سمت پرداخت قیمت تمام شده حرکت می‌کنیم. در واقع رضایت پزشکان تمام وقت شاغل در بیمارستان‌های دولتی حاصل شده است. در بخش خصوصی قبلا شکافی وجود داشت به این شکل که حتی با وجود کای(k)38هزار تومانی، بازهم مبلغی به عنوان ما‌به‌التفاوت از مریض دریافت می‌شد. این قضیه به مرور با تقویت بیمه‌های تکمیلی و ورود آن‌ها به صنعت بیمه کشور و به خصوص خرید این خدمات از بیمارستان‌های خصوصی، شرایطی فراهم می‌شود که برای بیمارستان‌های خصوصی هم بتواند مقرون به صرفه باشد تا دیگر مبلغی از مریض دریافت نشود.

یعنی الان در این یک هفته که از شروع طرح می‌گذرد، استقبال جامعه پزشکی خوب بوده است؟

استقبال جامعه پزشکی در بیمارستان‌های دولتی که با ما سر و کار دارند خوب بوده است.

بیمارستان‌های خصوصی چطور؟ آنها طرف قرارداد شما هستند؟

در شهرستان‌ها حدود70درصد بیمارستان‌های خصوصی با ما قرارداد دارند. ولی در تهران این رقم زیر20درصد است. ما اعلام کردیم که در تهران هم این آمادگی در بیمه سلامت وجود دارد که با بیمارستان‌های خصوصی عقد قرارداد و تعرفه را پرداخت کند.

آقای دکتر به نظر شما اجرای کتاب تعرفه تا پایان سال چقدر می‌تواند رضایتمندی را در جامعه پزشکی بالا ببرد؟ به عبارت دیگر تخمین شما از میزان منفعت جامعه پزشکی چقدر است؟

ببینید سهم سلامت از بودجه عمومی کشور حداقل بود. امسال به صورت میانگین حدود 65درصد افزایش بودجه در ردیف اعتبارات سازمان بیمه سلامت صورت گرفت،20درصد افزایش اعتبار در بودجه سنواتی وزارت بهداشت در سال 93 غیر از 4800میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها صورت گرفت، 3 هزار میلیارد تومان از ارزش افزوده یک درصد و دو هزار میلیارد تومان ما به التفاوت نرخ دارو در نظر گرفته شد. در کنار این مبلغ 2 هزار میلیارد تومان هم برای تقویت پزشک خانواده و نظام ارجاع شهری قرار گرفت که مجموع این ارقام که در اختیار وزارت بهداشت است می‌تواند سهم سلامت را از بودجه ناخالص دولت افزایش دهد. این پول‌ها در اختیار بیمارستان‌ها و ارائه دهندگان خدمت و با سازو کاری که طراحی می‌شود در حال پرداخت است. قطع به یقین ما هم رضایمتندی ارائه دهندگان خدمت و در نتیجه افزایش کیفیت خدمات را داریم. به طبع با انجام این اقدامات مهم‌ترین هدف ما که رضایت مشتری‌ها و بیمه شدگان ما هستند محقق خواهد شد.

در زمینه جلب رضایت مردم تاکنون چه اتفاقی رخ داده است؟

مهم‌ترین کاری که انجام گرفته این است که پرداختی از جیب مردم در بخش بستری به زیر 10 درصد رسیده که این یکی از اهداف قانون برنامه بوده که با اقداماتی که در طول سال 93 شکل گرفته تا امروز توانسته شرایط بسیار مطلوبی فراهم کند. اما نیازمند این است که بتوانیم در کنار بسته‌های خدمتی، قیمت گذاری تعرفه‌ها و هم چنین همه ذی نفعان را در این طرح به صورت اصولی و کار‌شناسی در نظر بگیریم که این طرح آن طور که باید ادامه یابد.

بیمه‌های تکمیلی آن طور که انتظار می‌رود همکاری دارند؟

آن بیمه تکمیلی که تحت پوشش ما و با عنوان بیمه آتیه سازان حافظ است اعلام آمادگی کرده که در هر شرایطی حاضر به عقد قرارداد با بیمارستان‌های خصوصی ودولتی، پاراکلینیک‌ها و مطب‌ها باشد که بتواند همگام و همراه این طرح باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha