رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از کاهش قابل توجه گوگرد در گازوئیل مصرفی کشور خبر داد.

سلامت نیوز: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از کاهش قابل توجه گوگرد در گازوئیل مصرفی کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، معصومه ابتکار در حاشیه نخستین جشنواره کتاب سال محیط زیست در رابطه با نقش کتاب در انتقال فرهنگ محیط زیست گفت: کتاب نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد و تا زمانی که سوء رفتارهای زیست محیطی در ما وجود داشته باشد، کتاب می‌تواند به خوبی آن را برطرف کند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد اینکه انتشار کتاب چه نقشی در کاهش آلودگی هوا دارد، اظهار کرد: یکی از دلایل عمده آلودگی هوا استفاده بی‌رویه از خودروی شخصی است که کتاب می‌تواند در زمینه فرهنگ سازی این مسئله بسیار نقش داشته باشد.

ابتکار افزود: همچنین دارندگان خودرو به لحاظ اخلاقی باید خود را موظف به مراجعه به مراکز معاینه فنی در هر یک سال بدانند، کودکان نیز باید یاد بگیرند که خودشان محیط زیست را حفظ کنند نه آنکه دیگران از محیط زیست محافظت کنند و آن‌ها تنها مصرف کننده باشند بنابراین کتاب است که می‌تواند این فرهنگ را ترویج دهد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در مورد انجام اقدامات ضربتی برای جلوگیری از آلودگی هوا گفت: تدوین لایحه و برنامه از جمله اقدامات ضربتی دولت برای کاهش آلودگی هوا بوده است، همچنین در زمینه اجرایی نیز حذف بنزین آلوده و ارتقای کیفیت آن و توزیع این سوخت به صورت نوبتی در سطح شهرهای مختلف نیز اقدام قابل توجهی است که در دولت یازدهم صورت گرفته است.

ابتکار با اشاره به تحولی که در خودرو سازی کشور به وجود آمده اظهار کرد: ایجاد استاندارد یورو ۴ در خودرو سازی اقدام بسیار مهمی بود، همچنین رویکرد دولت در مورد هماهنگی بین بخشی و اجرای دقیق برنامه‌ها برای آلودگی هوا که همکاری شانزده دستگاه از جمله شهرداری‌ها را می‌طلبد.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: خوشبختانه این حرکت از سوی بخشهای مانند وزارت نفت، ‌وزارت صنایع و خودرو سازی آغاز شده اما هنوز در اول راه هستیم شورای شهر و شهرداری‌ها نیز می‌توانند در زمینه ترویج الگوی حمل و نقل پایدار و عمومی بسیار موثرباشد. خوشبختانه مترو و اتوبوس نیز در حال توسعه است و دولت هم اقدامات خوبی را انجام داده است.

وی در موردارتقای کیفیت گازوئیل گفت: اکنون هم گازوئیل و هم بنزین اصلاح شده‌اند. در گذشته گازوئیل مصرفی درکشور بین ۷ تا ۱۰ هزار قسمت در میلیون گوگرد داشت، اما اکنون براساس جدید‌ترین اندازه گیری‌ها این مقدار به ۱۵۷ قسمت در میلیون رسیده است. اما آنچه مسلم است بنزین به دلیل حجم بالای مصرف نقش بیشتری در آلودگی هوا دارد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در مورد برگزاری شورای عالی محیط زیست گفت: درخواست برگزاری این شورا را به رئیس جمهور داده‌ایم و منتظر نظر ایشان هستیم در اولین جلسه این شورا قرار است که گزارشی در ارتباط با اقدام ملی مقابله با گردوغبار ارائه شود و سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز از برنامه نجات و حفاظت جنگلهای زاگرس گزارش دهد. همچنین چند منطقه حفاظت شده نیز مطالعاتشان تکمیل شده و آماده گرفتن ارتقا و یا تعریف به عنوان منطقه حفاظت شده جدیدهستند، اصلاح تعرفه‌های شکار هم در دستور کار قرار دارد.

ابتکار در ارتباط با مسئله کشف قاچاق زیست محیطی گفت: در دو هفته پیش شاهد اقدامات خوبی دراین زمینه بودیم. سازمان حفاظت محیط زیست، نیروی انتظامی وبخشهای مختلف مبارزه با قاچاق اراده جدی در این زمینه دارند. امروزه قاچاق حیات وحش به یکی از تجارت‌های غیرقانونی و پر سود در همه جای دنیا تبدیل شده؛ ما در ایران در این زمینه بسیار جدی هستیم و محموله‌های کشف شده اخیر به ویژه آخرین محموله که حاوی بیش از ۲۰۰ گونه پرنده‌های حفاظت شده بود، این مسئله را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: تفاهم نامه‌ای نیز با وزارت دفاع در این زمینه منعقد شده که در حال طی مراحل کار‌شناسی است ما نیازمند هماهنگی با نیروهای مسلح و صنایع دفاعی در زمینه محیط زیست هستیم. مقام معظم رهبری نیز در سالهای گذشته در بخشنامه‌ای در زمینه تاکید بر همکاری نیروهای مسلح در حوزه محیط زیست داشتند که دستور العمل بسیار مهمی است و سبب شده که این مسئله در محوریت عملکرد بخشهای دفاعی قرار گیرد.

مشاور رئیس جمهور تصریح کرد: در زمینه مقابله با شکار غیرقانونی حفاظت از مناطق ارزشمند تنوع زیستی، سواحل، جلوگیری از قاچاق و جلوگیری از نگهداری سلاح غیرمجاز، از دیگر مواردی است که نیازمند همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست و بخشهای دفاعی و انتظامی درکشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha