کارشناس اداره غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه 65 درصد سس سفید (مایونز) چربی است و مابقی از سرکه و تخم مرغ استفاده می‌شود،‌ به هموطنان توصیه کرد در استفاده از انواع سس‌ها اعتدال را رعایت کنند.

سلامت نیوز: کارشناس اداره غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه 65 درصد سس سفید (مایونز) چربی است و مابقی از سرکه و تخم مرغ استفاده می‌شود،‌ به هموطنان توصیه کرد در استفاده از انواع سس‌ها اعتدال را رعایت کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مهندس مینو حاجیان در این باره افزود: سس‌های سالاد بین 36 تا 56 درصد چربی دارند و مابقی مواد تشکیل دهنده آن از سرکه یا آبلیمو و نشاسته است که از این میان می‌توان به سس تارتار، خردل و سس فرانسوی اشاره کرد.

حاجیان به مصرف کنندگان این محصولات توصیه کرد: در حداعتدال رو به پایین این محصولات را مصرف کنند و برای استفاده از چاشنی برای غذاهای خود از روغن زیتون، سرکه و آبلیمو و آب نارنج استفاده کنند.

کارشناس اداره سازمان غذا و دارو به افرادی که بی‌رویه از انواع سس استفاده می‌کنند، هشدار داد و گفت: به دلیل اینکه در تهیه انواع سس‌ها از ادویه‌جات استفاده می‌شود و بسیار آلرژی‌زا هستند،‌ افرادی که سرماخوردگی یا بیماری گوارشی دارند باید در مصرف این محصولات دقت لازم را داشته باشند؛ چراکه استفاده بیش از حد انواع سس‌ها مضر و بیماری آنها را تشدید می‌کند.

حاجیان گفت: در صورتی که هموطنان با آگاهی و با توجه به رژیم غذایی و حساب شده این محصولات را مصرف کنند با مشکل خاصی مواجه نمی‌شوند.

وی همچنین گفت: بسیاری از تولیدکنندگان انواع سس‌ها از انواع نشاسته‌ها و روغن به عنوان قوام دهنده و حجم دهنده استفاده می‌کنند که همین امر موجب چاقی فرد می‌شود.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی سازمان غذا و دارو، حاجیان در ادامه به طبقه‌بندی سس‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: سس سفید (مایونز) جزو سس‌های سرد محسوب می‌شود به این دلیل که فرآیند گرمایی ندارند و برای ماندگاری بیشتر مواد نگهدارنده به آنها اضافه می‌کنند، اما سس‌های قرمز که برپایه رب گوجه فرنگی‌اند و در ترکیبات‌شان سرکه، مواد افزودنی مانند ادویه و گلوکز استفاده می‌کنند جزو سس‌های گرم معرفی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: سس‌های قرمز چون فرآیند پاستوریزاسیون دارند و برای تهیه انواع آن از فرایند گرمایشی استفاده می‌کنند نیازی به مواد نگهدارنده ندارند.

حاجیان گفت: در هرحال سس گوجه فرنگی نسبت به سس‌های سفید درصد کالری پایین‌تر و ارزش غذایی بالاتری دارد و روغنی که در این محصولات استفاده می‌شود باید از نوع خالص و تصفیه شده باشد و پراکسیدش از یک درصد تجاوز نکند.

کارشناس مواد غذایی سازمان غذا و دارو افزود: در بیشتر کشورهای پیشرفته به دلیل رعایت موازین بهداشتی برای تهیه سس سفید از مواد نگهدارند استفاده نمی‌کنند. صنعت ایران نیز باید تا جایی پیش رود که از نظر تکنولوژی محصولاتی را تولید کند که فاقد مواد نگهدارند و بر پایه روغن زیتون باشد. بی‌تردید این امرتحقق نمی‌یابد مگر اینکه هموطنان چنین تقاضایی را از تولید کنندگان داشته باشند.

وی در ادامه به مردم توصیه کرد: هنگام خرید به اطلاعات درج شده بر روی محصولات توجه جدی داشته باشند، چراکه ضابطه برچسب‌گذاری اجباری است به طوری که درصد چربی، نمک، شکر و نگهدارنده برروی برچسب باید قابل مشاهده باشد. به عنوان مثال تولیدکننده سس‌های سفید موظف است میزان نگهدارنده را بر روی محصول تولید خود درج کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha