تهیه یک فهرست 70متری از پروتیین ها ی مختلف شاید گام بلندی در مبارزه علیه بیماریهای ژنتیکی به نظر نیاید اما برای دانشمندان علوم زیستی این کار نقطه عطفی بزرگ به شمار می رود.

به گزارش سایت دولتی سوییس، اعضای موسسه بیوانفورماتیک این کشور ( SIB) به مناسبت دهمین سالگرد فعالیت خود طوماری حاوی فرمولهای تمامی 20هزار و 325پروتیین انسانی را در مقابل کلیسای جامع "برن " به نمایش گذاشتند.
"رون اپل" رییس SIB گفت ظرف ده سال گذشته ، بیوانفورماتیک در علوم زیستی انقلاب ایجاد کرده است.
او گفت انتشار نتایج تحقیقات و یا بانک اطلاعات در اینترنت روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند زیرا دانش بیوانفورماتیک با سرعت بسیار زیادی در حال گسترش است و این سرعت در حدی است که زمانی که کتابی که امروز منتشر می شود، ممکن است حاوی اطلاعاتی باشد که قدیمی و منسوخ شده باشد.
مطالعات این مرکز به تحقیقات در زمینه علوم طبیعی و نیز در زمینه هایی مانند مبارزه با برخی بیماریهای مشخص ژنتیکی کمک های اساسی کرده است.
موسسه بیوانفورماتیک سوییس بانکهای اطلاعاتی و نرم افزار های مختلف در اختیار جامعه پژوهشی بین المللی قرار می دهد. دانشمندان می توانند در آرشیو هایی که در سراسر جهان قابل دسترسی است اطلاعات مورد نظر خود را جست و جو و تجزیه و تحلیل کنند.
همه افرادی که به اینترنت دسترسی دارند، می توانند بدون پرداخت کمترین وجهی نتایج مطالعات موسسه بیوانفورماتیک سوییس را داون لودdownload کنند.
مرکز SIB در زمینه ای فعالیت می کند که در آن زیست شناسی، پزشکی و علوم اطلاعاتی یا انفورماتیک با یکدیگر تلاقی می کنند. در این موسسه 300 دانشمند در 25 گروه تحقیقاتی کار می کنند و با دو موسسه فدرال فناوری و دانشگاههای سوییس همکاری نزدیک دارند.
یکی از این گروههای تحقیقاتی تمامی تلاش خود را به به کشف اسرار پروتیین ها اختصاص داده است.
پروتیین ها به مثابه آجرهای کوچکی هستند که تمامی ارگانیسم های زنده را تشکیل می دهند. در داخل سلولهای بدن انسان آنها کار ساخت، انتقال، کنترل و یا نابودی را برعهده دارند.
اگر پروتیین ها آنطور که باید کار نکنند، این مساله می تواند به بیماری یا مرگ بیانجامد. زمانی که موضوع درمان بیماریها و عوارضی مانند سرطان، الزایمر و هموفیلی پیش می آید، دانش ما در مورد پروتیین هایی مانند انسولین و هموگلوبین جنبه حیاتی پیدا می کند.
" آموس بایروخ" رییس گروه تحقیق در مورد پروتیین ها مثال جالبی می زند. او می گوید " اگر دی ان آی انسان داستان نمایش زندگی باشد، پروتیین ها بازیگران آن هستند.
هدف این گروه تحقیقاتی که "سوییس پروت" نام دارد آنست که تا سرحد امکان جامع ترین مجموعه اطلاعات در مورد پروتیین ها را ایجاد کند. در سراسر جهان 150 زیست شناس و کارشناس رایانه در نقاط مختلف جهان برای به روز نگاه داشتن این اطلاعات فعالیت می کنند. کارکنان "سوییس پروت " با به نمایش گذاشتن طومار خود می خواستند نشان دهند که چه حجم عظیمی از اطلاعات جمع آوری کرده اند.
بایروخ گفت " تعیین توالی ژنوم انسان یک فرهنگ لغات به وجود آورد. اکنون با مشاهده شیوه ای که زندگی در بدن ما در سطح مولکولی برنامه ریزی شده است، این دانشنامه جدید همه چیز را یک گام مهم به جلو پیش رانده است.
به گفته او این اطلاعات راه را برای درک حیات در سطح مولکولی هموار می کند هرچند هنوز راه زیادی تا هدف نهایی باقی است.
موسسه بیوانفورماتیک سوییس در سال 1998 توسط گروهی متشکل از پنج متخصص بیوانفورماتیک بنیان نهاده شد. هزینه این موسسه عمدتا توسط دولت سوییس و بنیاد ملی علوم این کشور تامین می شود اما اتحادیه اروپا، موسسات ملی بهداشت و درمانی امریکا و صنایع مربوطه نیز از آن حمایت مالی می کنند.
بودجه سالانه این موسسه برابر 18میلیون فرانک سوییس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha