آلودگی هوا، نفس تهرانی‌ها و ساکنان کلانشهرها را تنگ کرده؛ با توجه به اینکه تا چندی پیش موضوع جایگزینی بنزین وارداتی یورو 4 به جای بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها مطرح بود، اکنون این پرسش مطرح است که توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌ها و جایگزینی بنزین وارداتی تا چه حد در کاهش آلودگی‌ها نقش داشته است؟

ساماندهی آلودگی هوا 5 سال زمان می‌برد

سلامت نیوز: آلودگی هوا، نفس تهرانی‌ها و ساکنان کلانشهرها را تنگ کرده؛ با توجه به اینکه تا چندی پیش موضوع جایگزینی بنزین وارداتی یورو 4 به جای بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها مطرح بود، اکنون این پرسش مطرح است که توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌ها و جایگزینی بنزین وارداتی تا چه حد در کاهش آلودگی‌ها نقش داشته است؟

آیا تلاش‌های انجام شده برای حل معضل سوخت غیر استاندارد به تنهایی می‌تواند معضل آلودگی که از دو دهه گذشته هر روز درحال افزایش  است را پایان بدهد. پاسخ «دکتر وحید حسینی»مدیر کل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران به سؤال منفی است. او اعتقاد دارد که افزایش استاندارد سوخت بدون توجه به کیفیت خودروها نمی‌تواند تأثیر زیادی در کاهش آلودگی‌ها داشته باشد. حسینی یک نکته دیگر را هم یادآوری می‌کند، کاهش آلودگی هوای تهران چهار تا پنج سال زمان نیاز دارد.


وارونگی هوا
به گفته حسینی، آلودگی هوا و منابع انتشار آلودگی‌ها در هوا در نیمه اول ودوم سال تفاوت ندارد. او تأکید می‌کند که حجم آلودگی‌ها یکی است اما آنچه باعث می‌ شود تا آلودگی هوا در فصل زمستان خودش را بیشتر نشان بدهد و نفس تهرانی‌ها و ساکنان دیگر کلانشهرها را تنگ‌تر کند، روشن شدن سیستم‌های گرمایشی و اضافه سوخت آنهاست. البته روشن شدن سیستم‌ها فقط یک دلیل آلودگی هواست. او 80 درصد آلودگی را ناشی از منابع متحرک یا همان خودرو‌ها می‌داند. 


کاهش آلودگی هوا
همچنین به گفته بسطامی کارشناس و سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اگر سوخت اصلاح شود اما نقص خودروها رفع نشود و استاندارد آنها بالا نرود نمی‌تواند به کاهش آلودگی‌ها منجر شود: «هر دو این عوامل باید به طور همزمان برنامه‌ریزی و ارتقا پیدا کنند. اگر یک عامل درست نباشد اثر مخربی روی عامل بعدی دارد.» او روی واقع بینی هم تأکید می‌کند و می‌گوید: «اگر بخواهیم در سطح شهر تهران بنزین با کیفیت یورو 4 توزیع شود این کار در یک ماه و یک سال اتفاق نمی‌افتد. این اتفاق به زیرساخت نیاز دارد و بیش از هر ارگانی این وزارت نفت است که باید زیر ساخت‌ها را آماده کند. خودروسازان هم در تمام سطوح باید استاندارد خود را بالا ببرند.»


حمل و نقل عمومی
برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در دهه 70 آغاز شد. برنامه‌ای که به گفته بسطامی اجرای آن، کاهش میزان انتشار منواکسید کربن و حذف سرب را در پی داشت و اگر تمام بندهای آن رعایت می‌شد و با سرعت مناسب پیش می‌رفت بدون شک امروز تهران به مرز خفگی نمی‌رسید. برنامه‌ای که علاوه بر خروج خودروهای فرسوده، استاندارد سوخت و رفع نقص فنی خودرو، گسترش و توسعه خطوط حمل ونقل عمومی پاشنه آشیل آن بود. اما برنامه وقتی به دولت نهم و دهم رسید همه چیز تغییر کرد. بسطامی می‌گوید: «ستون فقرات کاهش آلودگی هوا توسعه حمل ونقل عمومی است. توسعه‌ای که در دو دولت گذشته با سد بزرگ دولت رو به رو شد. براساس قوانین مصوب 50 درصد هزینه توسعه و تجهیز مترو را باید شهرداری می‌پرداخت و 50 درصد را دولت اما دولت با‌وجود تلاش‌های نمایندگان مجلس و اعتراض اقشار مختلف حاضر به شل کردن سر کیسه و پرداختن سهم خود نشد.»


نمایندگان «ابتکار» را به مجلس فراخواندند
سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس در واکنش به تکرار روزهای آلوده هوای تهران، اظهار داشت: وضعیت آلودگی هوای پایتخت و تکرار این روزها بسیار نگران‌کننده است.
غلامحسین مؤید حسینی‌صدر در ادامه با تأکید بر اینکه تمامی دستگاه‌ها برای کنترل آلودگی هوا باید همکاری مؤثر داشته باشند، افزود: منشأ آلودگی هوا متنوع است به‌طوری که 75درصد آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک از جمله اتوبوس، موتورسیکلت، خودروها و فرودگاه می‌شود و 25درصد آن مربوط به مصارف خانگی و صنعت است. سخنگوی فراکسیون محیط زیست خانه ملت همچنین با اعلام اینکه موضوع آلودگی هوا دغدغه اساسی مردم محسوب می‌شود، از فراخواندن معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست به مجلس در خصوص بررسی موضوع آلودگی هوا و پاسخگویی وی در این باره خبر داد.


آلودگی هوا، ورزش مدارس و ورزش صبحگاهی را ممنوع کرد
دبیرخانه کمیته مواقع اضطرار اعلام کرد: زنگ ورزش مدارس و ورزش صبحگاهی فردا در شهر تهران ممنوع است و اورژانس‌های ثابت و سیار در میادین شهر تا فردا عصر در آماده باش به سر می‌برند. به گزارش ایرنا، محمد هادی حیدر‌زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران گفت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در آخرین جلسه کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا اگر وضعیت هوا صرفاً در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گیرد سیاست تعطیلی و محدودیت‌های ترافیکی جزو برنامه‌های کمیته نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha