معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار کودک در کشور به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند و به طور سالانه ۷۸ هزار کودک در جهان به آن دچار می‌شوند.

سلامت نیوز: معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار کودک در کشور به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند و به طور سالانه ۷۸ هزار کودک در جهان به آن دچار می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علیرضا مهدوی در حاشیه برگزاری اولین دوره آموزشی مربیان بهداشت مدارس با محور دیابت نوع 1 در استان یزد افزود: اولین دوره آموزشی مربیان بهداشتی مدارس با محوریت دیابت نوع یک در یزد برگزار می شود. هدف از برگزاری این برنامه در روز سه شنبه هفته جاری از بین بردن تفکرات غلط درباره دیابت نوع 1 و آموزش به مربیان بهداشت مدارس در راستای نحوه صحیح برخورد با دانش آموزان دیابتی است.

 

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود حدود 400 تا 500 هزار کودک در کشور به دیابت نوع 1 مبتلا هستند و به طور سالانه 78 هزار  کودک در جهان به آن دچار می شوند.

 

دبیر کمیته کشوری مبارزه با دیابت ادامه داد: به طور کلی دیابت در استان یزد شیوع زیادی دارد، بنابراین دیابت نوع 1 هم از این قاعده مستثنی نیست؛ اما به طور کلی الگوی ابتلا به دیابت نوع 1 و 2 با هم متفاوت است، یعنی افزایش بسیار زیاد شیوع دیابت عمدتاً مرتبط به دیابت نوع دو است و شیوع دیابت نوع یک افزایش اندکی دارد.

 

وی تصریح کرد: دیابت نوع 1 یک بیماری پر سر و صداست که نیازی به غربالگری ندارد چرا که کودک یا نوجوان مبتلا به این بیماری با علائمی نظیر پرخوری؛ پرنوشی؛ کاهش وزن؛ تکرر ادرار و خستگی و ضعف مواجه می شود که این علائم گویای ابتلا به دیابت تیپ یک است.

 

مهدوی گفت: دیابت نوع 1 معمولاً در دوران کودکی و نوجوانی ظاهر می شود و فرد مبتلا سالیان سال با آن زندگی می کند و از این رو درصورت عدم کنترل دقیق قند خون احتمال ابتلا به عوارض ناشی از آن نیز بیشتر است.

 

عوارض میکرو و ماکرو و اسکولار یا عروق کوچک و بزرگ.

 

وی عوارض چشمی و کلیوی و عصبی را ناشی از گرفتاری عروق کوچک و سکته های قلبی و مغزی را به علت گرفتاری عروق بزرگ عنوان و تاکید کرد: در صورت عدم کنترل صحیح قند خون در دراز مدت احتمال نابینایی، قطع عضو،نارسایی پیشرفته کلیوی و سکته های قلبی و مغزی دور از ذهن نیست.

 

معاون مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت ادامه داد: نکته مهم و قابل توجه بعد از تشخیص بیماری و مشکلات ناشی از آن است؛ به عنوان نمونه می توان به فشارهای زیاد روحی و عصبی که به بیمار و خانواده وی  وارد می شود اشاره کرد. سوال های نگران کننده بی‌شمار و بی پاسخی که والدین درباره آینده کودک خود دارند یکی دیگر از مشکلات این بیماری است.

 

وی بیان کرد:متأسفانه دیدگاه خانواده ها و به تبع آن کودکان نسبت به انسولین بسیار منفی است؛ اغلب تصور تزریق روزانه چندین نوبت انسولین ناراحت کننده است. بیماران و خانواده ها مایل به اعلام بیماری به دیگران نیستند و از طرف دیگر در اغلب اوقات نیز در مدارس یا سایر مکان های آموزشی اطلاع زیادی از نحوه برخورد با این بیماران و نیازهای آنان وجود ندارد.

 

معاون مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: در اغلب مدارس ممکن است معلمان و مربیان بهداشت در زمینه دیابت و نحوه برخورد با دانش آموزان مبتلا اطلاعات زیادی نداشته باشند و این امر بر اهمیت پروژه آموزشی ما می افزاید.

 

وی آموزش در مورد نیازهای دانش آموزان مبتلا به دیابت نوع 1 و اصول تغذیه و فعالیت های فیزیکی را از محورهای اصلی این پروژه  اعلام کرد.

مهدوی گفت: بعد از مشخص شدن نتایج برنامه آموزشی، پایش و ارزشیابی و بررسی میزان هزینه-اثربخشی آن در دیگر استان های کشور هم آن را به طورجدی اجرا خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha