خط دوم تولید صافی دیالیز و خط تولید کیسه خون راه اندازی شد و همزمان با حضور رئیس سازمان غذا و دارو مراسم ساخت خط تولید گرانول‌های پزشکی برگزار شد.

سلامت نیوز: خط دوم تولید صافی دیالیز و خط تولید کیسه خون راه اندازی شد و همزمان با حضور رئیس سازمان غذا و دارو مراسم ساخت خط تولید گرانول‌های پزشکی برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در آئین راه‌اندازی خط دوم تولید صافی دیالیز و خط تولید کیسه خون با اشاره به تغییر شیوه زندگی تصریح کرد: متأسفانه امروزه تغییر شیوه زندگی علاوه بر اثرات مثبت اثرات منفی نیز در پی داشته است و پیشرفت‌های صنعتی، عوارضی بر سلامتی انسان بر جای گذاشته است.

وی خاطر نشان کرد: با پیشرفت علم پزشکی امید به زندگی در افراد افزایش یافته است چرا که بیماری‌های واگیردار کنترل شده‌اند ولی از طرفی دیگر بیماری‌های غیرواگیر در کشورهای توسعه یافته و صنعتی افزایش یافته است.

دیناروند گفت: همزمان با حضور برخی بیماری‌های واگیر نوپدید چیزی که بیشتر امروزه بشر را به خود مبتلا کرده است افزایش بیماری‌های غیر واگیر است که ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو نارسایی کلیه را یکی از این بیماری‌های شایع غیرواگیر دانست و تصریح کرد: شیوع نارسایی کلیه حدود 50 هزار نفر در ایران است که از این تعداد 25 هزار نفر دیالیزی هستند.

 وی با توجه به افزایش موارد ابتلا به نارسایی کلیه در حال و آینده گفت:‌ افزایش تولید صافی دیالیز توسط شرکت در کشور منطقی است و بر اساس نیازهای داخلی صورت می‌گیرد چرا که با توجه به شیوع این عارضه به تعداد بیشتری صافی دیالیز نیازمند خواهیم بود.

دیناروند تاکید کرد: همزمان با توسعه صنعت برای تولید داخلی باید صنعت را برای توسعه صادرات نیز بهبود دهیم چرا که با توجه به قابلیت‌های موجود در کشور توانایی برطرف کردن نیازهای کشورهای منطقه را نیز در این حوزه داریم.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: ما نباید فقط به دنبال جایگزینی واردات و خوداتکایی باشیم بلکه باید علاوه بر خوداتکایی، صادرات این گونه محصولات به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی را نیز در نظر داشته باشیم.

وی تأکید کرد: چند سالی است که در تولید صافی دیالیز خودکفا هستیم و وزارت بهداشت محدودیتی برای کمک‌های بودجه‌ای به عرصه تولید محصولات پزشکی ندارد.

دیناروند تأکید کرد: به هر حال امروزه وضعیت به گونه‌ای است که نیاز داخلی کشور را با ظرفیت‌های داخلی حل کرده‌ایم بنابر این دستیابی به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی از مهمترین اهداف ماست.

معاون وزیر بهداشت: نیاز داخلی ما به صافی‌های دیالیز حدود 4 میلیون عدد است که با این افزایش تولید ما از مرحله نیازمندی‌های داخل عبور کرده‌ایم و این افزایش تولید تا 8 سال آینده برای نیازهای کشور جوابگو خواهد بود.

دیناروند یکی از مهمترین اتفاقات صورت گرفته را تجمیع یارانه‌های متعدد مربوط به دیالیز و پیوند دانست چرا که به سمت سازمان‌های بیمه‌گر انتقال پیدا کرده است، در حالی که در سال‌های گذشته یارانه‌ها توسط سازمانهای مختلفی مانند بنیاد بیماریهای خاص،‌وزارت بهداشت و سازمانهای بیمه گر صورت می گرفت که از سال ۹۳ تلاش کردیم، تمام این یارانه ها به سازمانهای بیمه گر  انتقال یابد. یعنی یارانه محصولات از تولید کننده به پوشش های بیمه ای منتقل شود که نتیجه این اقدام در سال ۹۴ نمود پیدا می کند.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین اضافه کرد: بودجه دیالیزی ها نسبت به گذشته نه تنها کم نشده است، بلکه افزایش نیز داشته است به گونه ای که تنها ۳۰۰ میلیارد تومان توسط سازمان غذا و دارو برای بیماران کلیوی هزینه می شود که این رقم قطعاً با توجه به افزایش موارد این بیماری در سال ۹۴ افزایش می یابد.

وی گفت: انتقال بودجه لازم برای خدمات دیالیزی یا پیوندی از سمت مصرف‌کننده به سمت سازمان‌های بیمه‌گر باعث می‌شود که یک کل‌نگری در این راستا صورت گیرد و کل فرآیند نارسایی کلیه در سطح کشور مدنظر قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha