سالانه 7.5 درصد به تعداد مبتلایان به نارسایی پیشرفته کلیه (ESRD) در ایران افزوده می شود که با توجه به رشد جمعیت کشور (1.3 درصد) درمان این بیماران از نظر مراقبت پزشکی و اقتصادی چالشی بزرگ برای کشور است.

سلامت نیوز: سالانه 7.5 درصد به تعداد مبتلایان به نارسایی پیشرفته کلیه (ESRD) در ایران افزوده می شود که با توجه به رشد جمعیت کشور (1.3 درصد) درمان این بیماران از نظر مراقبت پزشکی و اقتصادی چالشی بزرگ برای کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، کنسرسیوم دیالیز ایران سالنمای دیالیز ایران تا پایان سال 1392 را در هفته حمایت از بیماران کلیوی منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: تا پایان سال گذشته جمعیت بیماران مزمن کلیوی با درجه نارسایی پیشرفته کلیه که تحت درمان با یکی از روش های جایگزین کلیه هستند، به حدود 50 هزار نفر رسید.

کنسرسیوم دیالیز ایران مجموعه ای از شرکت های تخصصی تجهیزات دیالیز است که تهیه و عرضه سبد کامل درمان بیماران دیالیزی از تولید تا خدمات پشتیبانی، آموزشی، توسعه و مدیریت درمان را در دستورکار دارد.

ایده شکل گیری کنسرسیوم از سال 1389 مطرح شد و در پی آن شش شرکت های عضو این کنسرسیوم مدیتکسیس ، شرکت فارمد، نواتیس ،شرکت نیک سامد، شرکت مد وی ، شرکت اسمارت یا ثمین طب سروش ، مصمم به اتخاذ و پیگیری اهداف مشترکی شدند که به تدریج سیستم یکپارچه مدیریت کنسرسیوم را محقق ساخت.

تامین سهل و ارزان نیاز مراکز درمانی به محصولات و تجهیزات دیالیز، برخورداری از مراکز درمانی مجهز با شرایط مراقبتی مطلوب و متناسب با تقاضا، برخورداری مراکز درمانی از خدمات مطلوب پشتیبانی، اجرای مراقبت ها و خدمات پرستاری یکپارچه و استاندارد، مدیریت و راهبری مطلوب بخش ها و مراکز دیالیز و بهبود کیفیت درمان و رضایتمندی بیماران از جمله اهداف راه اندازی این کنسرسیوم عنوان شده است.



این گزارش می افزاید: در پایان سال گذشته در ایران حدود 25 هزار نفر تحت درمان همودیالیز و هزار و 450 نفر تحت درمان دیالیز صفاقی قرار گرفتند. همچنین حدود 24 هزار بیمار پیوندی تحت درمان قرار گرفته اند.



** وضعیت نارسایی کلیه در جهان

کنسرسیوم دیالیز ایران گزارش داد: تعداد مبتلایان به نارسایی پیشرفته کلیه در پایان سال 2013 میلادی حدود سه میلیون و 200 هزار نفر برآورد شده است. با توجه به رشد سالانه تقریبا هفت درصدی مبتلایان به این نارسایی در مقایسه با رشد جمعیت دنیا

(1.1 درصد) این بیماری یکی از معضلات مهم درمانی در تمام کشورها به شمار می رود.

این گزارش می افزاید: در پایان سال 2013 میلادی تعداد 2 میلیون و 250 هزار نفر تحت درمان همودیالیز و 272 هزار نفر تحت درمان دیالیز صفاقی قرار گرفته اند و بیماران پیوندی نیز حدود 678 هزار نفر بوده اند.



** وضعیت همودیالیز در ایران

گزارش کنسرسیوم دیالیز ایران، تعداد بیماران دیالیزی در پایان سال 1392 را حدود 26 هزار و 500 نفر برآورد کرده است که از این تعداد حدود 25 هزار نفر (94 درصد) به روش همودیالیز تحت درمان هستند و هزار و 450 نفر از دیالیز صفاقی بهره مند می شوند.

این گزارش می افزاید: با درنظرگرفتن متوسط رشد 7.5 درصدی بیماران در ایران پیش بینی می شود این روش درمانی همچنان مهمترین روش دیالیز و درمان مبتلایان به نارسایی پیشرفته کلیه در ایران باقی بماند.

این گزارش ادامه می دهد: بیش از 50 درصد بیماران همودیالیزی تنها در 6 استان کشور زندگی می کنند و 50 درصد دیگر بیماران در 25 استان باقی مانده اند. استان تهران با دارا بودن بیش از چهار هزار و 700 بیمار همودیالیزی یعنی حدود 20 درصد از کل بیماران همودیالیزی، بیشترین تعداد این بیماران را دارا است.

همچنین این گزارش استان های خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان را در رتبه های بعدی از نظر تعداد بیماران همودیالیزی عنوان کرده است.

گزارش کنسرسیوم دیالیز ایران می افزاید: تعداد بیماران همودیالیزی در استان های مختلف در پایان سال 1392 از 86 نفر تا بیش از 400 نفر در میلیون متفاوت بوده است؛ تعداد بیماران همودیالیزی در استان سمنان 415 نفر در یک میلیون، در مازندران 412 نفر در یک میلیون و متوسط آن در کل استان ها 324 نفر در یک میلیون نفر بوده است.



** وضعیت همودیالیز در جهان

در گزارش کنسرسیوم دیالیز ایران آمده است: در پایان سال 2013 میلادی برآورد شده است که حدود 2 میلیون و 250 هزار بیمار دیالیزی در 35 هزار مرکز دیالیز در جهان تحت درمان بوده اند.

این گزارش می افزاید: حدود 40 درصد مراکز دیالیز در جهان دولتی یا به نهادهای مراقبت پزشکی دولتی وابسته اند و مابقی خصوصی هستند.



** وضعیت دیالیز صفاقی در ایران

در دیالیز صفاقی(PD) از صفاق پرده ای طبیعی که حفره ی شکم را میپوشاند ؛استفاده می شود . پرده ،سوراخهای کوچکی دارد و به عنوان صافی عمل میکند .مواد زائد و مایعات میتوانند از بدن دفع شوند.

گزارش کنسرسیوم دیالیز ایران حاکی است: تا پایان سال 1392 تعداد بیماران دیالیز صفاقی هزار و 450 نفر برآورد شده است و رشد 9 درصدی را تجربه کرده است.

این گزارش می افزاید: بیش از 70 درصد بیماران دیالیز صفاقی در تنها 6 استان کشور زندگی می کنند و 30 درصد دیگر بیماران در 17 استان دیگر هستند. در هشت استان دیالیز صفاقی مورد استفاده قرار نمی گیرد. استان اصفهان با دارابودن 256 بیمار، استان های تهران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، فارس و یزد در رتبه های بعدی قرار دارند.



** وضعیت دیالیز صفاقی در جهان

در گزارش کنسرسیوم دیالیز ایران آمده است: توزیع جغرافیایی و شیوع دیالیز صفاقی در کشورهای مختلف جهان با توزیع جغرافیایی همودیالیز در جهان متفاوت است. همچنین برخلاف برخی کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین که دیالیز صفاقی رواج نسبی دارد، در ژاپن تنها سه تا چهار درصد بیماران دیالیزی از این روش برای درمان استفاده می کنند.

این گزارش می افزاید: در حالی که متوسط رشد استفاده از این روش درمانی در دنیا 10 تا 11 درصد ارزیابی شده است، در ژاپن چهار درصد کاهش استفاده از این روش و در آمریکا 6 درصد افزایش رشد استفاده از این روش برآورد شده است.



** وضعیت تجهیزات درمانی بیماران کلیوی در ایران

کنسرسیوم دیالیز ایران اعلام کرد: 469 بخش همودیالیز در کشور وجود دارد که 84 درصد آن دولتی، 6 درصد خصوصی و 10 درصد خیریه است و تمام این بخش ها در مراکز درمانی بیمارستانی قرار دارد.

در گزارش این کنسرسیوم با ذکر این مطلب که راه اندازی بخش های دیالیز روند صعودی داشته است، آمده است: هرچند در سال های اخیر این روند کمی کند شده است، راه اندازی بخش های دیالیز روند صعودی داشته است.

این گزارش می افزاید: میانگین نسبت بیمار به تخت در ایران 5.1 است؛ مقایسه آماری استان ها از نظر تعداد بیماران همودیالیز و تخت دیالیز فعال نشان می دهد که هفت استان از 10 استانی که بیشترین تعداد بیمار همودیالیزی را دارد، از نظر نسبت بیمار به تخت دیالیز پایین تر از میانگین کشوری قرار دارد که بیانگر توزیع نامتوازن تجهیزات دیالیز است.

به طور کلی استاندارد نسبت بیمار به تخت در کشورهای توسعه یافته جهان چهار اعلام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha