پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12757

وزیر بهداشت گفت: شورای عالی سلامت كه هفته گذشته با حضور داوودی، معاون اول رئیس جمهوری تشكیل شد وزارت بهداشت را مكلف كرد تا آیین‌نامه اجرایی طرح سلامت كاركنان دولت را تدوین كند تا برای اجرا به همه دستگاه‌های دولتی ابلاغ شود.

كامران باقری لنكرانی  در جمع خبرنگاران، افزود: بر اساس این مصوبه وزارت بهداشت در آیین‌نامه طرح سلامت كاركنان دولت، استانداردهای موقعیت‌های شغلی مربوط به نحوه نشستن، نوع و ارتفاع صندلی برای مشاغل پشت میزی همچنین برای گروه‌های دیگر شغلی كه در معرض سایر مخاطرات قرار دارند مانند كسانی كه در آزمایشگاه‌ها كار می‌كنند یا در معرض پرتوها یا صداهای مختلف قرار دارند تدوین می‌كند. دستگاه‌های دولتی نیز مكلف شدند كه این استانداردها را طی یك برنامه زمان بندی شده در مجموعه تحت پوشش خود اجرا كنند.
وزیر بهداشت گفت: تدوین استاندارهای حرفه‌ای كاركنان دولت طی مدت كوتاهی در وزارت بهداشت انجام می‌شود و امیدواریم با اجرای این ضوابط در هر دستگاه لااقل شاهد مخاطرات حرفه‌ای در مشاغل دولتی نباشیم
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره میزان عوارض ناشی از غیر استاندارد بودن محیط های شغلی گفت: آمار دقیقی در این زمینه نداریم چون تحقیق جامعی از این نظر در كشور انجام نشده است اما مطالعات خوشه‌ای نشان داده است كه غیر استاندارد بودن محیط های شغلی مشكلات اسكلتی و عضلانی قابل توجهی را در كشور به وجود آورده است.

* طرح پرونده الكترونیك سلامت ایرانیان 10 سال دیگر اجرا می‌شود

وی ادامه داد: ‌مصوبه دیگر شورای عالی سلامت، اجرای پرونده الكترونیك سلامت و كلاً خدمات الكترونیك سلامت طی یك برنامه 10 ساله از سوی وزارت بهداشت بود كه البته دستگاه‌های دیگر مرتبط نیز موظف به همكاری در این برنامه شدند، اجرای این برنامه ملی كه بودجه‌های سنواتی آن نیز هر سال مصوب می‌شود با همكاری بین بخشی امكانپذیر است و در اكثر كشورهایی كه وارد این عرصه شده‌اند، نوعاً طی یك دهه موفق به اجرای خدمات الكترونیك سلامت شده‌اند.
وی گفت: پایلوت طرح پرونده الكترونیك سلامت اكنون در چند شهر كشور از جمله بابلسر شروع شده است و درحال گسترش است.
وزیر بهداشت ادامه داد: مصوبه دیگر شورای عالی سلامت، ارتقای استاندارد روغن خوراكی بود كه با همكاری موسسه استاندارد عملی می‌شود و بر این اساس به زودی استاندارد جدید روغن خانوارهای ایرانی تعریف می‌شود.

*تبلیغ روغن جامد در صدا و سیما ممنوع

وی گفت: همچنین قرار شد تا تبلیغات رسانه‌ای مواد خوراكی در صدا و سیما بازبینی شود و در این تبلیغات به سلامت مردم هم توجه شود و مواد مضر سلامت مانند روغن جامد خوراكی كه مضر بودن آن كاملاً ثابت شده است تبلیغ نشود، البته قرار شد متن این بند از مصوبات شورای عالی سلامت با همكاری صدا و سیما تدوین شود.
باقری لنكرانی ادامه داد: بررسی و تدوین برنامه كاهش سموم محصولات گیاهی با همكاری وزارت بهداشت و وزارت جهاد كشاورزی نیز از دیگر مصوبات شورای عالی سلامت بود.
وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به این سوال كه آیا شورای عالی سلامت درباره اجرای پزشك خانواده در شهرها هم مصوبه داشت یا نه گفت: نه، چون بیشتر مصوبات این شورا در مواردی است كه چند وزارتخانه در آن دخیل هستند، درباره طرح پزشك خانواده چون فقط 2 وزارتخانه بهداشت و رفاه مسئول هستند این ظرفیت وجود دارد كه بدون نیاز به مصوبه جدید كار را گسترش دهیم و در این زمینه با مسئولان وزارت رفاه در حال مذاكره هستیم.

* درمان رایگان 5 نوع سرطان و خدمات غیر بیمه‌ای بیماران خاص از سوی وزارت بهداشت

باقری لنكرانی همچنین خبر داد كه با تخصیص اعتبار لازم،‌30 مركز برای ارائه خدمات رایگان به 5 نوع سرطان شایع در كشور تعریف شد و قرار شد خدماتی كه تحت پوشش بیمه نیست با استفاده از این اعتبار از سوی وزارت بهداشت به صورت رایگان ارائه شود، همچنین ارائه رایگان برخی خدمات درمانی مورد نیاز بیماران هموفیلی، تالاسمی و درمان هپاتیت ناشی از مصرف فرآورده‌های خونی سال‌های گذشته نیز از همین محل ارائه می‌شود.

* برنامه ملی سلامت سالمندان از سال آینده اجرا می‌شود

وی همچنین با توجه به فرارسیدن روز سالمند، گفت: بسته خدماتی مربوط به سالمندان تدوین شده است و تاكنون در 42شهرستان كشور پایلوت شده است. اكنون در حال جمع بندی نتایج این برنامه هستیم تا به صورت یك برنامه كشوری اجرا شود، این خدمات فقط مراقبت‌های جسمی سالمندان را شامل نمی‌شود بلكه نیازهای عاطفی و روحی آنان را هم پوشش می‌دهد.
وی گفت: اعتبارات مربوط به اجرای این برنامه كشوری در بودجه سال 88 لحاظ می‌شود. همچنین این طرح در برنامه توسعه پنجم كشور نیز مصوب خواهد شد.

* ضرر 50 میلیارد تومانی یك شركت خارجی به علت تولید داروی مشابه در ایران

وزیر بهداشت درباره ایجاد پالایشگاه خون كشور نیز گفت: در شرف عقد قرارداد آن هستیم اما به طور كلی در مقوله دارو و تجهیزات پزشكی با فشارهایی از اطراف مواجه هستیم، به عنوان مثال یكی از شركت‌های خارجی وارد كننده دارو به ایران با تولید آن دارو در كشور 50 میلیارد تومان از وارداتش به كشور ما كم شد به همین خاطر تلاش خود را شروع كرده تا با جوسازی و مصاحبه‌های مطبوعاتی از طریق افراد خاص بر فضای كشور برای كسب سود بیشتر تاثیر بگذارد بنابراین رسانه‌ها در انتقال این نوع مطالب باید مواظب پشت صحنه آن هم باشند.
وی درباره مصوبه اخیر مجلس مبنی بر افزایش ظرفیت رشته‌های دانشگاهی گفت: این مصوبه فعلاً در حد كلیات است و باید ببینیم جزئیات این قانون چه خواهد بود اما درباره رشته‌های علوم پزشكی كه مسئولیت بنده به آن مربوط است باید بر اساس نیاز جامعه و بازار كار در این مورد تصمیم گیرد كرد و نباید در این زمینه بی‌گدار به آب زد.
وی گفت: در مجلس پنجم قانونی تصویب شد كه بر اساس آن می‌بایستی ظرفیت رشته‌های پزشكی كم شود، در هر صورت ما تابع قانون هستیم اما در سال‌های اخیر با توجه به نیاز جامعه ظرفیت برخی رشته‌ها كم شد و ظرفیت برخی رشته‌ها كه مورد نیاز كشور بود مانند كاردانی فوریت‌های پزشكی كه از 42 نفر به هزار نفر افزایش یافت بیشتر شد، همچنین رشته بهداشت دهان و دندان نیز از جمله رشته‌هایی بودكه در سا‌ل‌های اخیر افزایش ظرفیت داشت به هر حال افزایش ظرفیت رشته‌ها بار مالی هم دارد كه باید در تصویب قانون به آن توجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha