سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 127641

یک فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم دیابت را شایع‌ترین علت قطع پا در دنیا عنوان کرد.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم دیابت را شایع‌ترین علت قطع پا در دنیا عنوان کرد.

دکتر کارون شاه ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیماری دیابت به دو نوع دیابت یک و دو تقسیم می‌شود، گفت: بیش از 90 درصد موارد دیابت را دیابت نوع دو تشکیل می‌دهد.

به گفته این فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم دیابت نوع یک علت ژنتیکی داشته که در آن بر اثر ایجاد یک واکنش خودایمنی در بدن سلول‌های لوزالمعده که تولیدکننده انسولین هستند از بین می‌رود.

وی تصریح کرد: این نوع دیابت بیشتر در سنین پایین‌تر خود رانشان می‌دهد و تنها راه کنترل آن تزریق انسولین است.

شاه ابراهیمی همچنین سابقه خانوادگی، چاقی (شاخص توده بدنی بالای 25)، افزایش سن بالای 45 سال، بی‌تحرکی، فشار خون بالا، چربی بالا و تخمدان پلی کیستیک را از جمله ریسک فاکتورهای ابتلا به دیابت نوع دو عنوان کرد.

وی افزود: همچنین زنانی که سابقه ابتلا به دیابت حاملگی را داشته یا نوزادان با وزن بیش از چهار کیلوگرم را به دنیا آورده‌اند نیز در معرض خطر ابتلا به این نوع دیابت هستند.

این فوق تخصص غدد، پرخوری، پرنوشی و پرادراری، کاهش یا افزایش وزن، تاری دید و خواب رفتن و گزگز کردن انگشتان دست و پا را از جمله علایم ابتلا به این نوع دیابت عنوان کرد.

شاه ابراهیمی با بیان اینکه دیابت درمان قطعی ندارد، اظهار کرد: داروهای تجویز شده در این زمینه تنها می‌تواند به کنترل بیماری کمک کند.

وی تصریح کرد: در همین راستا توصیه می‌شود تا همه افراد بعد از سن 45 سالگی یا افرادی که جوان‌تر بوده اما ریسک فاکتورهای خطر را دارند، حتما هر شش ماه یکبار آزمایش مربوط به دیابت را انجام دهند. سایر افراد نیز باید آزمایشات مربوط به دیابت را سالانه یکبار انجام دهند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به ابتلای هفت درصد جامعه به دیابت، به عوارض جبران ناپذیر این بیماری اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر دیابت شایع‌ترین علت قطع پا در دنیا به شمار می‌رود و می‌تواند عوارض دیگری مانند کوری را نیز به همراه داشته باشد.

شاه ابراهیمی افزود: در همین راستا توصیه می‌شود تا افراد تا حد توان مصرف شیرینی‌جات را در برنامه غذایی خود محدود کرده و سعی کنند حتی‌المقدور از مصرف قندهای ساده و غذاهای کم چرب خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha