سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 127671

وزیر بهداشت ضمن هشدار نسبت به روند رو به رشد سرطان در کشور و اقدامات در دست انجام جهت کنترل آن در سال‌های آتی، بر لزوم جدی گرفتن این مبحث از سوی مردم تاکید کرد.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت ضمن هشدار نسبت به روند رو به رشد سرطان در کشور و اقدامات در دست انجام جهت کنترل آن در سال‌های آتی، بر لزوم جدی گرفتن این مبحث از سوی مردم تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در مطلبی که با عنوان «شیوع سرطان را جدی بگیریم» در وب سایت شخصی خود تاکید کرده است:«سرطان یک واقعیت تلخ است و علی‌رغم این‌ که میزان ابتلای هموطنان عزیزمان به این بیماری در مقایسه با کشورهای اروپایی ٥ برابر کمتر است، اما روندی رو به رشد دارد؛ چنانکه وضعیت فعلی ما در این خصوص مشابه چند دهه قبل آنها است و باید این موضوع را جدی بگیریم.

اگر من و همکارانم در وزارت بهداشت طی یک سال گذشته در عرصه امنیت غذا، آلودگی هوا و کم تحرکی حساسیت به خرج داده و بر رفع مشکلاتی از این دست تاکید داشتیم، دلیل عمده‌اش آینده‌نگری و داشتن دورنمایی از وضعیت سرطان در کشور بود. با همان استدلال ما این راه را ادامه می‌دهیم هر چند گاهی نیز مورد بی‌مهری‌هایی قرار گرفته و می‌گیریم.

بر این باورم که رسانه‌ها خیلی جدی‌تر باید به میدان بیایند تا مردم بدانند سرطان بیماری‌ای نیست که فی‌البداهه ایجاد شود و گاهی سال‌ها طول می‌کشد که خودش را نشان دهد. پس باید تدابیری اتخاذ شود که بر اساس آن‌ها بتوانیم روند رو به رشد این بیماری را کنترل کنیم. انجام معاینات سالیانه می‌تواند تضمینی برای تشخیص به موقع و کنترل این بیماری کشنده باشد.

تلاش ما هم برای پیشگیری از ابتلا به سرطان و جلوگیری از افزایش شیوع آن در سال‌های آینده است. مشکل فعلی اما عدم توجه مردم به توصیه‌های وزارت بهداشت است. مردم باید بیش از پیش توانمند شده و یاد بگیرند که چگونه مراقب خود باشند تا به سرطان مبتلا نشوند و از همه مهم‌تر این‌که باید به سویی برویم که مردم این توصیه‌ها را جدی بگیرند.

در کمیته ملی سرطان هم البته تصمیمات خوبی گرفته شده، به‌طور مثال می‌توان به توزیع دارو صرفا در مراکز ویژه بیمارستانی اشاره کرد. این روند، علاوه بر تقویت عرصه نظارت و مصرف، هزینه داروهای گران قیمت و خاص سرطان را به‌ خصوص برای اقشار آسیب‌پذیر کنترل می‌کند.

مهم‌ترین علت افزایش ابتلا به سرطان، تغییر اجتناب‌ناپذیر هرم سنی جمعیت است. پس ما باید تدابیری اتخاذ کنیم که بتوانیم حداقل سرعت ابتلا به این بیماری را کاهش دهیم. برای پیشگیری از سرطان، یکی از راهکارهای مهم و ضروری، تعامل و هم‌افزایی بین بخشی در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، آب و هوا و شورای عالی سلامت و امنیت غذا است؛ همچنین ما وظیفه داریم اقدامات خود در این حوزه را چنان که باید سامان دهیم؛ چه در حوزه پژوهش و چه پیشگیری و درمان، تا به یاری خدا در آینده جمعیت سالم و توانمند بیشتری داشته باشیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha