درحالی نمایندگان زن مجلس، صندوق جمعیت ملل متحد را متهم به ارائه راهکارهای ضد افزایش جمعیت در ایران می کند و کاهش نرخ باروری و کاهش جمعیت را از جمله سیاست‌های این صندوق می دانند که اولا در این تفاهم نامه به چنین مسئله ای اشاره ای نشده است. دوم اینکه نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران قبلا 14 مقوله مطرح شده در سیاست های کلی جمیعت را بسیار جامع و کامل دانسته و تاکید بر آن داشته است که باید در راستای آن حرکت شود.

چند نکته قابل تامل درباره تفاهم نامه ای که جنجال برانگیز شد

سلامت نیوز-زهرا سادات خوشحالی: درحالی نمایندگان زن مجلس، صندوق جمعیت ملل متحد را متهم به ارائه راهکارهای ضد افزایش جمعیت در ایران می کند و کاهش نرخ باروری و کاهش جمعیت میکنند که اولا در این تفاهم نامه به چنین مسئله ای اشاره ای نشده است. دوم اینکه دکتر هولکی اوز 14 مقوله مطرح شده در سیاست های کلی جمیعت را بسیار جامع و کامل دانسته و تاکید بر آن داشته است که باید در راستای آن حرکت شود.


به گزارش سلامت نیوز، پس از تفاهم‌نامه مشترک معاونت امور زنان و صندوق جمعیت و توسعه سازمان ملل،نمایندگان زن مجلس که در بسیاری از مواردی که باید واکنش نشان دهند سکوت اختیار می کنند اکنون نسبت به تدوین این تفاهم نامه اعتراض کرده اند .


در مورد اعتراض نمایندگان زن مجلس به تفاهم نامه با صندوق جمعیت سازمان ملل ذکر چند نکته ضروریست:

1- انعقاد تفاهم نامه با صندوق جمعیت سازمان ملل به معنای اجرای سیاست های آنها در کشور ما نیست بلکه هدف این صندوق کمک به دولت ها برای اجرای سیاست هایشان است.آژانس های مختلف سازمان ملل در کشورهای درحال توسعه به کمک دولتها می آیند تا بتوانند از تجارب مفید و ارزنده دیگر کشورها برای کمک به آنها استفاده کنند.

لازم به ذکر است که آنها سیاست گذاری نمیکنند و تنها در جهت اجرای سیاست همان دولت گام بر میدارند.همانطور که دیگر کشورها از برنامه های بهداشتی ارزنده و مفید کشور ما(مثل برنامه ریشه کنی فلج اطفال و اجرای گسترده ی واکسیناسیون با کمک بسیج و یا طرح خانه های بهداشت در سراسر کشور) استفاده کرده چه اشکالی دارد ما هم از الگوی های مفید و سالم بقیه کشورها برای داشتن خانواده سالم استفاده کنیم؟

2- طرح این مطلب در صدا و سیمای ملی که چرا در جلسه انعقاد تفاهم نامه هیچ زن روستایی حضور نداشته بیشتر شبیه طرح لطیفه است چرا که عقل مسلم (حتی اگر با دولت مخالف باشد )طرح چنین مسائلی را تنها به دلیل بهانه جویی و سنگ اندازی عده ای میداند و نه دلیل محکم و قاطع برای این رد تفاهم نامه.

3-نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی که خود به دلیل مواضع انفعالی در سالهای گذشته مورد شدیدترین انتقادها هستند ابتدا موضع خود را در برابر این مسئولیت روشن کنند که چرا تاکنون در بحث و تبادل نظر درباره موضوعات مهم زنان و سلامت و ... سکوت اختیار کرده و اکنون دقیقا چه چیزی در این تفاهم نامه باعث شده سکوت طولانی مدت خود را بشکنند؟


سئوالاتی که برای بیشتر زنان جامعه به وجود آمده را پاسخ بدهند که به عنوان یک زن در مجلس چه کرده اید؟ چند مصوبه به نفع زنان در مجلس به تصویب رسانده اید؟ چرا نتوانسته اید تاکنون درباره بیمه زنان خانه دار که مهمترین مسئله برای زنان خانه داری است که هیچ منبع درآمدی ندارند و به دلیل وضعیت مالی ضعیف همسر خود نیز قادر به بیمه کردن خود نیستند؛اقدامی کنید؟

برای زنان سرپرست خانوار چه کرده اید؟ برای آسیب های اجتماعی مربوط به زنان و رفع مشکلات آن چه کرده اید؟برای مسئله بهداشت زنان چه کرده اید؟ فراکسیون زنان مجلس که موظف به ارائه راهکارها در قالب مصوبه ها برای رفع مشکلات زنان ،دختران و پیشگیری از آسیب به آنها است تاکنون چه اقدامات روشنی داشته است؟

حال که معاونت امور زنان (برخلاف دولت قبل که موضع منفعلی داشته است ) با صندوق جمعیت ملل متحد برای تبادل تجربه با سایر کشورها به منظور یافتن مکانیزم‌هایی برای تقویت بنیان خانواده و پیشرفت زنان است چرا سنگ اندازی میکنید؟

رفع مشکلات زنان سرپرست خانوار باید از سالها قبل در دستور کار شما می بود که اکنون معاونت امور زنان دست بکار شده چرا اعتراض میکنید؟

4-  در حالی صندوق جمعیت ملل متحد را متهم به ارائه راهکارهای ضد افزایش جمعیت در ایران میکنید و کاهش نرخ باروری و کاهش جمعیت را از جمله سیاست‌های این صندوق می دانند که اولا در این تفاهم نامه به چنین مسئله ای اشاره ای نشده است.

دوم اینکه هولکی اوز نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران سیاستهای ابلاغی جمعیّت از سوی مقام معظم رهبری را سیاست های جامع میداند و میگوید : «برای همین است که تمامی متخصصان معتقدند افزایش جمعیت باید صورت گیرد ولی نه به قیمت اینکه مرگ و میر مادران بالا برود و یا سلامت جامعه به خطر افتد.»

بنابراین تاکید صندوق جمیعت ملل متحد بر لزوم توجه به کاهش مرگ و میر مادران باردار و بارداری سالم زنان است که البته در مصاحبه هایی به موفقیت چشمگیر ایران در کاهش مرگ و میر مادران اذعان داشته است.

انتظار میرود نمایندگان مجلس مسائل مربوط به بهداشت و سلامت زنان را بدور از هرگونه سیاسی کاری پیگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha